۲۶ شهریور ۱۴۰۲، ۸:۳۱
کد خبر: 85229630
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آب بندان «بنفش» بابل در مسیر لایروبی

ساری- ایرنا - آب بندان ابوالحسن کلای بابل که به علت رسوب پساب های صنعتی به رنگ بنفش درآمده است، در مدار تخلیه از گِل و لای و لایروبی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هر چند مجوز لایروبی این آب بندان هنوز صادر و نهایی نشده اما مقدمات این لایروبی که تخلیه آب و زهکشی داخل این آب بندان است، آغاز شده است.

دهیار روستای ابوالحسن کلا در پیامی که در گروه فضای مجازی روستای خود منتشر کرده است، بیان کرد که مجوز برای لایروبی این آب بندان هنوز صادر نشده و به دست ما نرسیده اما مقدمات لایروبی این آب بندان در حال انجام است.

آب بندان «بنفش» بابل در مسیر لایروبی

روستای ابوالحسن کلای بابل که در ۱۵ کیلومتری جنوب بابل واقع شده است با شهرک صنعتی رجه در بندپی شرقی بابل حدود یک کیلومتر فاصله دارد که بخشی از پساب های صنعتی این شهرک از طریق رودخانه محلی "یکرو" در طول ۱۵ سال در این آب بندان نفوذ کرده تا جایی که حدود یک و نیم متر پساب در این آب بندان رسوب کرده است.

روستای ابوالحسن کلا دارای ۵۰۰ خانواده برابر با دو هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت و ۵۰۰ هکتار زمین شالیزاری می باشد که از این مقدار ۱۲۰ هکتار به واسطه این آب بندان آبیاری می شود. نفوذ پساب های صنعتی در زمین های شالیزاری، زمینه های وحشت و نگرانی اهالی این روستا را فراهم کرده است.

آغاز زهکشی آب بندان ابوالحسن کلا

دهیار روستای ابوالحسن کلای بابل در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: از زمانیکه شهرک صنعتی رجه راه اندازی شد، مشکلات پسابی صنعتی این روستا آغاز شده است.

حمزه رستمی بیان داشت: در یک مقطعی اهالی روستا در این آب بندان ماهی کپور چهار کیلویی صید می کردند ولی در حال حاضر هیچ موجود زنده ای در این آب بندان زیست نمی کند بلکه حدود یک و نیم متر پساب صنعتی در این آب بندان رسوب کرده است.

این کارشناس شیمی اضافه کرد که نفوذ پساب های صنعتی در زمین های شالیزار و در داخل روستا سبب شد بیماری سرطان در این روستا رو به افزایش باشد و در حال حاضر در یک خانواده سه بیمار سرطانی وجود دارد.

وی گفت که در حال حاضر مقدمات لایروبی در این آببندان در حال انجام می باشد و با زهکشی تلاش می کنیم در گام نخست آب این آب بندان به طور کامل تخلیه و بعد از صدور مجوزها لایروبی آن آغاز شود.

مجوز در حال صدور

بخشدار گتاب بابل نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: با دستور فرماندار بابل فرایند لایروبی این اب بندان کلید خورد.

صادق کیان نژاد اظهار داشت: در گام نخست آب این آب بندان تخلیه و بیل میکانیکی در داخل این آب بندان برای زهکشی و تخلیه کامل آب مستقر شد.

وی اضافه کرد که مقدمات اخذ مجوز لایروبی با بازدید کارشناس مربوطه هم انجام شده است. و بزودی مجوز لایروبی این آبندان آغاز می شود.

آب بندان «بنفش» بابل در مسیر لایروبی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha