۲۶ شهریور ۱۴۰۲، ۱۳:۳۳
کد خبرنگار: 2239
کد خبر: 85230596
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اقدام مهم  دولت  برای انتقال گاز به صنایع و غبار زدایی از البرز

کرج – ایرنا-  کرانه جنوبی و غربی آسمان استان البرز را که می نگری ، هاله ای از دود و غبار ناشی از فعالیت صنایع  فرا گرفته که با شدت گرفتن باد ، دامنه آن به شهرها و کوه ها هم  کشیده می شود و گاهی درآمیختن این دود و غبار با گرد وخاک خشکسالی کیفیت هوا را به اوج خطر و اضطرارمی رساند.

به گزارش ایرنا، استان البرز با گستره جغرافیایی سه هزارو۸۰۰ کیلومتر مربع با برخورداری از سه هزارو۷۶۰ واحد تولیدی و صنعتی بزرگ ، متوسط و کوچک یکی از قطب های صنعتی کشور به شمار می رود که چرخش تولید بخشی از صنایع این استان متکی به استفاده از انواع سوخت ها است.

در کنار واحدهای تولیدی و صنعتی بزرگ و کوچک ، وجود چند نیروگاه در استان های البرز و قزوین در امر تشدید آلودگی هوا مزید بر علت شده ضمن آنکه تردد هزاران دستگاه خودرو در جاده های البرز را باید به فهرست آلاینده ها افزود.

آنچه دراین سال ها نیز سبب شده تا هاله دود و غبار با گردوخاک آمیخته شود ، پدیده تغییر اقلیم و خشکسالی است که تالاب ۱۶ هزار هکتاری صالحیه را در غرب البرز به کام خشکی یا به عبارتی به خاک سیاه نشانده است.

با این وجود دستگاه های اجرایی استان البرز طرح های مختلفی برای برون رفت از آلودگی هوا در پیش گرفته اند که اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در چند سال اخیربا طرح کاشت گونه های مختلف گیاهی و جنگلی در دشت های جنوبی و غربی استان البرز به جنگ بیابانزایی رفته است.

دشت های اشتهارد ، نظرآباد و ساوجبلاغ کانون های مهم گردوخاک در استان البرز شناخته شده و در این میان وضعیت حاد تالاب صالحیه ، متولیان امور را برآن داشته تا هر چه سریع تر برای نجات تالاب و کاهش عوارض زیست محیطی آن دست به کار شوند ، موضوعی که مجتبی عبداللهی استاندار البرز در نشست های متعدد دستگاه های اجرایی را به اتخاذ راهکارهای مناسب برای مهار این آلاینده ملزم کرده است.

با این وجود گردوخاک هرچند یک مشکل حاد زیست محیطی است اما به اندازه آلایندگی ناشی از سوخت های فسیلی و سایر سوخت ها نمی تواند بروز و شیوع بیماری های خطرناک را برای مردم و گونه های گیاهی و جانوری رقم بزند.

وجود صنایع متعدد در جنوب و غرب البرزبه لحاظ زیست محیطی موضوعی نیست که به سادگی از کنارآن گذشت و آلایندگی این بخش را نادیده انگاشت.

طرح مهم انتقال گاز بوئین زهرا به البرز

اقدام مهم  دولت  برای انتقال گاز به صنایع و غبار زدایی از البرز

شرکت گاز استان البرز در این سال ها طرحی را به اجرا درآورده تا بتواند ضمن پایداری در تامین گاز استان برای بلندمدت، سوخت مورد نیاز صنایع استان را از جمله نیروگاه منتظر قائم تامین کند.این طرح که بیش از ۶۰ کیلومتر طول شبکه اصلی دارد از بوئین زهرا در استان قزوین به سمت هسته مرکزی البرز در حال احداث و تکمیل است.

طرح انتقال گاز بوئین زهرا به استان البرز که از اواخر دهه ۹۰ آغاز شد بنا به عللی اجرای آن با فراز و نشیب همراه شد هرچند که بخشی از طرح تکمیل شده اما هنوز کار به نهایت نرسیده است.

دولت سیزدهم و تامین انرژی پاک برای صنایع البرز

اقدام مهم  دولت  برای انتقال گاز به صنایع و غبار زدایی از البرز

نیمه دوم سال ۱۴۰۰ با اینکه کشور درگیر بیماری مهلک کووید۱۹ بود اما تمام پروژه های نیمه تمام از جمله پروژه های گازرسانی پس از اولویت سلامت عمومی روی میز اجرا در دولت سیزدهم قرار گرفت.

انتقال گاز بوئین زهرا به البرز در گام نخست یک پروژه زیست محیطی برای تامین سوخت پاک به شمار می رود که در این ماه ها مرحله به مرحله در حال تکمیل است .

برخورداری ۵۳۰ کارخانه البرزاز سوخت پاک

اقدام مهم  دولت  برای انتقال گاز به صنایع و غبار زدایی از البرز

سیدرضا غفاریان مدیرعامل شرکت گاز استان البرزبا اشاره به اهمیت زیست محیطی گازرسانی به صنایع استان اعلام کرد: تاکنون ۵۳۰ کارخانه بزرگ ، متوسط و کوچک استان به شبکه گاز سراسری متصل شده و این روند با سرعت در حال تکمیل است .

وی ادامه داد: دولت سیزدهم در کنار گازرسانی به تمام روستاهای واجد شرایط استان البرز ، تامین سوخت صنایع را هدفگذاری کرده و این مهم در چند ماه آینده محقق می شود.

مدیرعامل شرکت گاز استان البرز گفت : تامین سوخت واحدهای تولیدی و صنعتی افزون بر کاهش آلودگی هوا در کاهش هزینه های تولیدی و اقتصادی شدن سوخت گاز تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال صرف پروژه های گازرسانی البرز شد ، افزود: دولت سیزدهم ۶.۵ برابر سال های ۹۹و۹۸ اعتبار پای پروژه های گازرسانی استان البرز گذاشته و این استان در آینده نزدیک به منطقه سبز تبدیل می شود.

اکنون استان البرز در بخش جمعیت شهری نزدیک به ۱۰۰ درصد و در بخش جمعیت روستای بالای ۹۸ درصد زیر پوشش شبکه گاز سراسری قرار دارند ضمن آنکه تامین گازواحدهای تولیدی و صنعتی در کنار واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن و توسعه شهری و روستایی به عنوان یک برنامه راهبردی در این استان دنبال می شود.

شرکت گاز استان البرز بیش از یک میلیون مشترک دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha