طرح تکمیل یادمان‌های شهدای گمنام سمنان در سفر رییس جمهور مصوب شود

سمنان- ایرنا- مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان با اشاره به تکمیل نشدن بسیاری از یادمان‌های شهدای گمنام در استان، گفت: سفر دوم آیت‌الله رئیسی رییس جمهور بهترین فرصت برای کمک به تکمیل این طرح‌ها است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سردار عباس مطهری روز یکشنبه در نشست با اصحاب رسانه به منظور اعلام برنامه‌های هفته بزرگداشت دفاع مقدس در استان سمنان، افزود: یادمان‌های شهدای گمنام در استان سمنان باید تاکنون پایان می یافت و در جای جای استان تکمیل می شد که اشکال در این زمینه وجود دارد.

وی با اشاره به حمایت سیدمحمدرضا هاشمی استاندار سمنان در موضوع تکمیل یادمانهای شهدای گمنام، افزود: باید در سفر دوم رییس جمهور این عقب‌ماندگی استان در پیشبرد و تکمیل یادمان‌ها جبران شود.

اهمیت دومین کنگره سه هزار شهید استان سمنان

وی درباره زمینه سازی برای برگزاری دومین کنگره سه هزار شهید استان سمنان در بهار ۱۴۰۲، افزود: اجلاسیه های شهرستانی این کنگره بزرگ آغاز شده است و در حال برگزاری است.

سردار مطهری به برنامه های هفته دفاع مقدس در استان سمنان در بخش‌های مختلف اشاره و اضافه کرد: سه مناسبت هفته دفاع مقدس، ایام ربیع الاول و کنگره سه هزار شهید، همزمان شده است و برنامه های ویژه ای برای هر کدام مدنظر است.

تاریخ درخشان دفاع مقدس

وی درباره اهمیت دوران دفاع مقدس تاکید کرد: شهدا و رزمندگان برای دفاع از اسلام، انقلاب و کشور بهترین هایشان را پای کار آوردند و بهترین‌هایشان را برای دفاع مقدس گذاشتند، اکنون نیز وظیفه همه است که به بهترین شکل در خدمت هفته دفاع مقدس باشند.

وی ادامه داد: تمام دنیا با تمام توان با دانش خود به ایران اسلامی هجوم آورد تا انقلاب را نابود کنند، اما به همت مردم نیت آنها به جایی نرسید، دشمن از هرنظر مجهز بود. بهترین نوع رسانه، ابزار نظامی و دیپلماسی قویتر داشتند ولی برنده جنگ ایران بود، در حالیکه مطابق عقل ظاهر، ایران که از همه اینها محروم بود، باید شکست می‌خورد ولی سربازان امام خمینی(ره) در سخت‌ترین شرایط ایستادگی کردند.

وی یادآور شد: آنها که با عقل لیبرالی و غربی پیش می رفتند شکست خوردند و آنها که عقل جهادی داشتند با بصیرت و پیروی از ولایت در میدانهای مختلف تاریخ انقلاب پیروز شدند.

طرح تکمیل یادمان‌های شهدای گمنام سمنان در سفر رییس جمهور مصوب شود

بخشی از برنامه‌های بزرگداشت هفته دفاع مقدس در استان

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان درباره برنامه های این اداره کل در بزرگداشت هفته دفاع مقدس خاطرنشان کرد: «آیین سراسری جهاد مقاومت از دیروز تا امروز» با تجلیل از پیشکسوتان دفاع مقدس برنامه‌ریزی شده است که امسال پیشکسوتان مقاومت نیز افزوده شده اند و آیین ارتقا یافته است و چهارشنبه ٢٩ شهریور به صورت سراسری برگزار می‌شود.

سردار مطهری افزود که در این زمینه در هر شهرستان یک آیین مرکزی پیش‌بینی شده است و رزمندگان و آزادگان و خانواده شهدا از ارتش و سپاه، از جبهه مقاومت، مدافعان حرم و خانواده های شهدای امنیت و حتی نویسندگان شاعران خادمان راهیان نور در این آیین دعوت هستند و مطابق برنامه، باید نیمی از این آیین را بانوان تشیکل دهند.

وی با اشاره به اینکه در قالب برنامه «به دنبال ستاره ها» دبستانی‌های دوره دوم دوران دفاع مقدس را تجربه می کنند، گفت: اجرای عملیات در قالب این برنامه به صورت نمایشی در هفته دفاع مقدس پیش‌بینی شده است و در صورت حمایت و پشتیبانی، برای تمام طول سال این برنامه قابل برنامه‌ریزی است.

به گفته سردار مطهری، آغاز ساخت و تولید برنامه تلویزیونی «ماه نشان» که شامل خاطرات پیشکسوتان دفاع مقدس است، دیگر برنامه هفته دفاع مقدس محسوب می شود.

مجموعه نمایشگاه های عکس، چاپ ١٠ عنوان کتاب نمایشنامه و فیلمنامه، آغاز تولید نمایش صحنه ای با مشارکت حوزه هنری، تولید نقاشی پرتره شهید محب شاهدین در سبک هایپررئال، تولید تابلوهای خوشنویسی، بازدید قشرهای مختلف از مرکز موزه دفاع مقدس، انتشار سه عنوان کتاب در حوزه بانوان دفاع مقدس نیز بخشی از برنامه های بزرگداشت هفته دفاع مقدس در استان سمنان عنوان شد.

فعالیت‌ها در حوزه کتاب

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان، تجهیز کتابخانه های عمومی و سازمانها و ادارات به کتابهای حوزه دفاه مقدس را دیگر رویکرد در این هفته برشمرد و افزود: در هفته دفاع مقدس ١۵ کتاب صوتیِ تولیدشده منتشر و رونمایی و ۳۰ کتاب خاطرات رزمندگان منتشر می شود.

وی با تاکید بر ضرورت جمع آوری آثار فاخر دفاع مقدس در استان سمنان، افزود: نمایشگاه کتاب، تقدیر از نویسندگان پیشکسوت، حمایت از حوزه نشر، و پایان تدوین ۶ کتاب در حوزه روحانیون در دفاع مقدس، بخشی از دستاوردهای اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان است.

وی با بیان اینکه چاپ ۴۰ عنوان کتاب انجام شد و ۲۰ عنوان تا پایان سال چاپ می‌شود، اضافه کرد: مطابق برنامه ریزی، در کنگره شهدای استان سمنان ٣٠ عنوان صوتی رونمایی می شود و برای رونمایی از ١۵ عنوان در هفته دفاع مقدس برنامه‌ریزی شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان یادآور شد: اداره حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان تاکنون ٣۵٠ عنوان کتاب چاپ کرده است.

وی با بیان اینکه ضبط و حفظ خاطرات شفاهی رزمندگان و دفاع مقدس در استان سمنان خوب انجام نشد و برای جبران آن تلاش می شود، خاطرنشان کرد: سرکشی از خانواده شهدا، سخنرانی فرماندهان و پیشکسوتان در نمازهای جمعه، محافل شعر و خاطره، محفل اهالی نوقلم، و قصه‌گویی کودکان و نوجوانان، دیگر برنامه‌های بزرگداشت هفته دوفاع مقدس در استان سمنان است.

بخش‌های باقیمانده از مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس

سردار مطهری درباره تکمیل طرح بزرگ مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان سمنان، گفت که این طرح سه کار عمده دارد و در گام اول بخش عمرانی چهار هکتار باید تکمیل شود و این بخش اکنون تا ٩٠ درصد پیشرفت دارد ولی ساخت محوطه باقی مانده و برآورد اعتبار برای تکمیل آن ٨۰۰ میلیارد ریال است.

وی، موزه آرایی و محتوادهی با ظرفیت نیروی انسانی استان، ایجاد فضای پویا آمفی‌تئاتر روباز برای اجرای رزم‌نمایش‌ها در زمین ۶ هکتاری، را از دیگر ضرورت‌های حوزه عمرانی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان برشمرد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان تاکید کرد که سمنان در زمینه جمع آوری آثار وصیتننامه و زندگینامه و خاطرات خانواده های شهدا و جانبازان جزو استانهای اول کشور است و گنجینه خوبی در این حوزه وجود دارد.

سمنان از استانهای سرآمد دوران دفاع مقدس در شاخص های تعداد شهید و رزمنده و جانباز است و تنها در بخش تعداد آزادگان و اسراء جزو استانهای آخر کشور محسوب می شود که نشانگر عملیاتی و در صحنه بودن رزمندگان استان سمنان در دوره‌ها مختلف دفاع مقدس است.

استان سمنان سه هزار شهید دارد و دومین کنگره سه هزار شهید استان سمنان مقرر است در اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha