حسن ختام وزنه‌برداری قهرمانی جهان با برنز داودی

۲۶ شهریور ۱۴۰۲، ۱۸:۳۲
کد خبر: 85230694
حسن ختام وزنه‌برداری قهرمانی جهان با برنز داودی

تهران- ایرنا- پیکارهای وزنه‌برداری قهرمانی سال ۲۰۲۳ جهان با رقابت‌های دسته فوق سنگین با سومی ایران در پایتخت عربستان به پایان رسید.

به گزارش عصر یکشنبه ایرنا، مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی سال ۲۰۲۳ جهان شامگاه امروز با برگزاری رقابت‌های دسته فوق سنگین به پایان رسید. در این دسته علی داودی دارنده نشان نقره المپیک توکیو و آیت شریفی نمایندگان ایران بودند که جدال سختی را با لاشا تالاخادزه گرجستانی، سیمون مارتروسیان و لالایان ارمنی، گورمیناسیان بحرینی و زیازولین بلاروسی داشتند.

پیکارهای جهانی وزنه‌برداری عربستان یکی از اصلی‌ترین گزینشی‌های المپیک در این رشته محسوب می‌شود و مدعیان برای حضور در پاریس باید در این رقابت‌ها حضور داشته باشند.

تیم وزنه‌برداری مردان ایران با ۱۰ نماینده و تیم زنان با چهار ورزشکار در این دوره از رقابت‌ها حضور داشتند. حاصل حضور ۱۴ نماینده ایران ۲ مدال طلای میرمصطفی جوادی و یک برنز علی داودی در دوضرب بود. وزنه‌برداران غیر المپیکی ایران در دسته‌های ۸۱، ۹۶ و ۱۰۹ کیلوگرم نتوانستند به سکوی مدالی پیکارهای ریاض برسند. با پایان رقابت‌های دسته فوق سنگین علی داودی در جایگاه چهارم این دسته قرار گرفت و آیت شریفی نیز اوت کرد.

عملکرد داودی در دسته به‌اضافه ۱۰۹ کیلوگرم

علی داودی که مدال نقره المپیک توکیو و عنوان قهرمانی قاره کهن را در کارنامه دارد کار خود را با درخواست وزنه ۱۹۵ کیلوگرمی در حرکت یکضرب آغاز کرد اما در مهار آن ناموفق بود. قهرمان سابق جوانان جهان در حرکت دوم به راحتی بر این وزنه غلبه کرد. نفر چهارم مسابقات جهانی کلمبیا در تلاش سوم در مهار وزنه ۲۰۳ کیلوگرمی موفق بود و در نهایت به عنوان چهارم یک‌ضرب دسته فوق سنگین رسید. در این حرکت لاشا تالاخادزه با مهار وزنه ۲۲۰ کیلوگرمی فاصله خود را با مدعیان زیاد کرد و به مدال طلا رسید.

گورمیناسیان بحرینی نیز ۲۱۳ کیلوگرم را مهار و در جایگاه دوم قرار گرفت. مدال برنز حرکت یکضرب دسته فوق‌سنگین نیز به لالایان ارمنی رسید که موفق به ثبت وزنه ۲۱۲ کیلوگرمی به نام خود شد.

داودی که با کسب عنوان چهارم به کار خود در رقابت‌های یکضرب پایان داده بود در پیکارهای دوضرب عملکرد بهتری داشت و حتی موفق شد نمایندگان بحرین و ارمنستان را در این حرکت به چالش بکشد. داودی برای ماندن در جدول رقابت‌ها ابتدا وزنه ۲۴۰ کیلوگرمی را به نام خود ثبت کرد و در ادامه موفق شد بر وزنه ۲۴۹ کیلوگرمی غلبه کند. مهار این وزنه موجب شد تا داودی در جمع مدعیان رسیدن به مدال دوضرب دسته فوق‌سنگین قرار گیرد.

قهرمان جوانان جهان که برای رسیدن به مدال دوضرب رقابت سختی با گورمیناسیان و لالایان داشت در نهایت نتوانست بر وزنه ۲۵۵ غلبه کند و به عنوان سوم این دسته رسید. داودی در مجموع با ثبت رکورد ۴۵۲ کیلوگرم در جایگاه چهارم دسته فوق سنگین قرار گرفت.

عملکرد شریفی در دسته فوق سنگین

آیت شریفی دومین نماینده ایران در دسته فوق سنگین بود که در آوردگاه ریاض به روی تخته رقابت رفت.انتخاب نخست کادر فنی برای شریفی وزنه ۱۹۰ کیلوگرمی بود که ملی‌پوش ایرانی مشکلی برای غلبه بر این وزنه نداشت اما در حرکت دوم نتوانست بر وزنه ۱۹۹ کیلوگرمی غلبه کند. تلاش سوم وزنه‌بردار مازندرانی برای مهار وزنه ۲۰۲ کیلوگرمی نتیجه‌ای در برنداشت.

شریفی که برای ارتقا امتیازات خود در جدول گزینشی المپیک دسته فوق سنگین تلاش دارد در تلاش نخست حرکت دوضرب موفق به مهار وزنه ۲۳۳ کیلوگرم نشد و در حرکت دوم نیز نتوانست بر این وزنه غلبه کند. شریفی که در جریان رقابت‌ها دچار مصدومیت شد و حتی لنگ لنگان به روی تخته رفت، در نهایت پشت وزنه ۲۴۲ کیلوگرم قرار گرفت اما در مهار آن ناکام بود و در نهایت از جدول رقابت ها حذف شد.

در پایان مسابقات گروه B دسته فوق سنگین علی روبایوی از عراق با مهار وزنه ۱۹۸ کیلوگرم رکورد یک ضرب جوانان جهان را از آن خود کرد. رکورد یکضرب جوانان جهان پیش از این با ۱۹۷ کیلوگرم در اختیار علی داودی بود. داودی در مسابقات قهرمانی بزرگسالان جهان ۲۰۱۸ رکورد ۱۹۷ کیلوگرم را در یک‌ضرب جوانان جهان ثبت کرد.

در پایان این مسابقات تیم وزنه‌برداری مردان با کسب ۴۶۸ امتیاز در جایگاه سوم قرار گرفت. تیم چین با ۵۲۶ امتیاز در جایگاه نخست و ارمنستان با ۴۹۲ امتیاز در جایگاه دوم قرار گرفت.

رده‌بندی کلی‌ حرکت یکضرب دسته فوق سنگین

۱- لاشا تالاخادزه از گرجستان/ ۲۲۰ کیلوگرم مدال طلا

۲- گورمیناسیان از بحرین/ ۲۱۷ کیلوگرم مدال نقره

۳- لالایان از ارمنستان/ ۲۱۵ کیلوگرم مدال برنز

رده‌بندی حرکت دوضرب دسته فوق سنگین

۱- لاشا تالاخادزه از گرجستان/ ۲۵۳ کیلوگرم مدال طلا

۲- سیمون مارتروسیان از ارمنستان/ ۲۵۰ کیلوگرم مدال نقره

۳- علی داودی/ ۲۴۹ کیلوگرم مدال برنز

رده‌بندی کلی دسته فوق سنگین

۱- لاشا تالاخادزه از گرجستان/ ۴۷۳ کیلوگرم مدال طلا

۲- - لالایان از ارمنستان/ ۴۶۰کیلوگرم مدال نقره

۳- گورمیناسیان از بحرین/ ۴۵۹کیلوگرم مدال برنز

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha