۲۶ شهریور ۱۴۰۲، ۲۲:۱۴
کد خبرنگار: 5418
کد خبر: 85230999
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مذاکرات مقامات ارشد آمریکا و چین در باره اوکراین

۲۶ شهریور ۱۴۰۲، ۲۲:۱۴
کد خبر: 85230999
مذاکرات مقامات ارشد آمریکا و چین در باره اوکراین

تهران-ایرنا- کاخ سفید روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا و وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در جریان نشستی در مالت, روابط دوجانبه واشنگتن و پکن، مسائل امنیت جهانی و منطقه‌ای و همچنین جنگ اوکراین را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

به گزارش یکشنبه شب ایرنا، خبرگزاری روسی "اسپوتنیک" به نقل از این بیانیه نوشت: سالیوان و وانگ در ۱۶ و ۱۷ سپتامبر (۲۵ و ۲۵ شهریور) در مالت ملاقات کردند.
براساس بخشی از این بیانیه، دو طرف در این دیدار در باره موضوعات کلیدی پیرامون روابط دوجانبه آمریکا و چین، مسائل امنیتی جهانی و منطقه‌ای، جنگ روسیه با اوکراین و مسائل مربوط به تنگه تایوان و چند موضوع دیگر گفت‌وگو کردند.
این بیانیه حاکی است که دو طرف همچنین بر اهمیت صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان تاکید کردند.
به گزارش ایرنا, پیش بینی می شود این جلسات مقدمه ای برای دیدار جو بایدن و شی جین پینگ روسای جمهوری دو کشور باشد که واشنگتن امیدوار است در پائیز امسال اتفاق بیافتد تا بتواند زمینه ساز بهبود روابط پکن با واشنگتن باشد.
چون بعد از انفجار چند ماه گذشته یک بالن اطلاعاتی چین بر فرار آسمان آمریکا روابط دو کشور تقریباً قطع شده بود و از آن زمان هیچ گفت وگویی میان رهبران دو کشور صورت نگرفته است.
"متیو میلر" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هفته گذشته گفت که انتظار می‌رود روسای جمهوری آمریکا و چین در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک نیز جلسات مشترکی داشته باشند.
اما "مائو نینگ" سخنگوی وزارت خارجه چین روز جمعه در یک کنفرانس خبری گفته بود که "هان ژنگ" معاون رئیس جمهوری چین در مجمع عمومی امسال سازمان ملل شرکت خواهد کرد. وی در عین حال بعید دانست ملاقاتی بین مقامات دو کشور در نیویورک اتفاق بیافتد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha