انتقال خون استان مرکزی تا پنج روز ذخیره دارد

اراک - ایرنا - مدیرکل انتقال خون استان مرکزی گفت: موجودی ذخیره انتقال خون این استان فقط برای پنج روز جوابگو است و نیاز است اهداکنندگان برای جلوگیری از کمبود خون، به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کنند.

دکتر«ریتا ظهیری» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، مهمترین علت کاهش ذخیره خون استان را مسافرت تابستانه مردم، سفر اربعین و شرایط فصلی بازگشایی مدارس و مشغله خانواده‌ها عنوان کرد.

وی بیان کرد: یکی دیگر از دلایل کاهش ذخیره خون، افزایش شمار جراحی‌های غیراورژانس در تابستان و افزایش مصرف ذخیره خون برای این عمل‌های جراحی است.

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی ادامه داد: انتقال خون استان از ابتدای امسال تاکنون به ۱۰۰ درصد نیاز تامین خون برای بیماران بستری در بیمارستان‌های استان پاسخ داده و انتظار است با مراجعه مردم برای اهدای خون، بیماران نیازمند نگران نباشند.

اهدای پنج هزار و ۲۳۶ واحد در پویش نذر خون در استان مرکزی

دکتر ظهیری اظهار کرد: هفت هزار و ۹۲۶ نفر در طرح نذر خون ماه‌های محرم و صفر امسال شرکت کردند که از این تعداد پنج‌هزار و ۲۳۶ نفر واجد شرایط اهدا شناخته شدند.

وی عنوان کرد: از این میزان اهدای خون، بیش از ۱۸ هزار و ۷۰۸ واحد خون و فرآورده‌های خونی استخراج و در اختیار بیماران قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در اهدای خون، همواره تعدادی معاف از اهدای خون شناخته می‌شوند، گفت: یک‌هزار و ۶۹۰ نفر در نیمه نخست امسال به علت انجام تتو، خالکوبی، بیماری‌های عفونی، حجامت و جراحی‌های کوچک، معاف شدند.

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی افزود: در صورتیکه این افراد معاف از اهدای خون نبودند، می‌توانستند پنج‌هزار فرآورده خونی اهدا کنند.

دکتر ظهیری تصریح کرد: ۸۶۲ نفر در نذر خون امسال برای بار اول خون خود را اهدا کردند، سه‌هزار و ۲۹۱ نفر اهدا کننده مستمر هستند که نسبت به سال گذشته به ترتیب ۳ و ۶ دهم درصد و ۵۳ درصد رشد ثبت شده است.

وی بیان کرد: ۲۹ نفر نیز در پویش نذر خون، پلاکت به بیماران نیازمند اهدا کردند.

سازمان انتقال خون ایران در سال ۱۳۵۳ تاسیس شد و با این اقدام، انتقال خون در ایران قانونمند و از پراکنده‌کاری در این زمنیه جلوگیری شد.

اکنون سازمان انتقال خون در ایران بالاترین و تنها مرجع تصمیم‌گیری در زمینه تامین و توزیع خون و فرآورده‌های خونی سالم در کشور است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha