مهاجرت درناهای سیبری به آذربایجان‌غربی آغاز شد

ارومیه - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اشاره به اینکه این استان همواره یکی از مقاصد مهاجرتی پرندگان به ویژه درناست، گفت: مهاجرت درناهای سیبری به تالاب‌های استان از عرض‌های شمالی آغاز شده و تاکنون ۱۰۰ تا ۲۰۰ بال درنا در زیستگاه‌های آبی مشاهده شده‌است.

سعید شهند روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سالانه بیش از هشت هزار بال درنا از عرض‌های شمالی وارد استان شده و از این استان به عنوان کریدور عبور پرندگان بعد از استراحت تردد می‌کنند.

وی اضافه کرد: دُرناها از جمله نخستین پرندگان مهاجری هستند که کوچ خود را از مناطق سیبری به آذربایجان‌غربی شروع می‌کنند و از نیمه دوم شهریور به تدریج وارد مناطق مختلف استان شده و تا اواسط یا اواخر مهرماه در این مناطق ماندگار خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه تخصیص حق‌آبه تالاب‌های استان امسال نقش مهمی در این میزبانی داشته است، اظهار کرد: تالاب‌های آذربایجان‌غربی به دلیل امنیت و شرایط زیستی مناسبی که برای پرندگان دارد، استراحت‌گاه بسیار مناسبی برای انواع پرندگان مهاجری است که همه ساله در مسیر پرواز خود وارد آنها می‌شوند.

مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی ادامه داد: در تالاب‌ها و زیستگاه‌های این استان علاوه بر درناها، پلیکان‌ها، انواع اردک و پرندگان آبزی و کنار آبزی زیست می‌کنند که در صورت سردترشدن هوا در زمستان به مناطق گرم تر مهاجرت می‌کنند.

رییس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی نیز در این زمینه گفت: درناهای مهاجر شامل درناهای معمولی و کوچک هستند و اغلب تالاب‌های شمالی و جنوبی استان پذیرای این درناها هستند.

امید یوسفی اضافه کرد: مهاجرت درناها به صورت دسته های ۱۵۰ تا ۲۰۰ بال بوده و اغلب بعد از استراحت از استان خارج می‌شوند.

مهاجرت درناهای سیبری به آذربایجان‌غربی آغاز شد

وی افزود: این پرندگان مهاجر با فرود در دشت‌ها به ویژه گندم‌زارها و یونجه‌زارهای استان، انرژی و چربی از دست رفته خود در هنگام مهاجرت را دوباره به دست آورده و سپس مهاجرت خود را به مناطق جنوبی‌تر ادامه می‌دهند.

وی اظهار کرد: آذربایجان‌غربی یکی از معدود استان‌های کشور است که دُرناها در آن جوجه‌آوری می‌کنند و زادآوری دُرناها در مناطق شمالی استان صورت می‌گیرد و در فصل پاییز دُرناهای جوان نیز به همراه گله خود به مناطق جنوبی مهاجرت می‌کنند.

دُرناها پرندگانی هستند بزرگ، با پاها و گردن دراز، دم نسبتا کوتاه، بال های دراز و منقاری بلند و کلفت، ظاهر شبیه لک‌ لک که شاهپرهای ثانوی داخلی بال‌های آنها خیلی بلند است و روی دم آنها را می‌پوشاند.

گله‌های این پرنده که نر و ماده آن هم‌شکل بوده و به طور معمول روی زمین آشیانه می‌سازند، هنگام مهاجرت در یک خط به شکل هفت پرواز می‌کنند و اغلب در مناطق آبی، دشت‌های بوته زار، کشتزارها و حاشیه دریاچه‌ها به سر می‌برد.

آذربایجان‌غربی با دارا بودن بیش از ۳۰۰ گونه از انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی و بیش از ۷۰ تالاب دایمی و فصلی یکی از مهمترین مکان‌های مهاجرت و زیست انواع پرندگان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha