دود صیفی‌کاران استان‌های همجوار در چشم گوجه‌کاران خراسان‌شمالی

بجنورد-ایرنا- گوجه کاران خراسان شمالی در حالی با کاهش قیمت این محصول مواجه هستند که سازمان جهاد کشاورزی استان رعایت نکردن طرح اصلاح الگوی کشت در استان‌های همجوار و ورود گوجه همسایه به داخل را عامل اصلی نوسانات بازار این گوجه فرنگی می‌دانند.

به گزارش ایرنا، شماری از صیفی‌کاران خراسان شمال از قیمت پایین فروش گوجه فرنگی گلایه‌مند هستند و تولید این محصول هزینه‌های زیادی را می‌طلبد و درآمد حاصل از آن با این هزینه ها همخوانی ندارد.

صیفی‌کاران استان در حالی این ضررها را متحمل می شوند که همین رویه در سال گذشته نیز تکرار شده بود و آنها که در سال زراعی(۱۴۰۰-۱۴۰۱) در سطح ۲ هزار و ۱۴۰ هکتار گوجه کشت کرده بودند بدلیل ضررهای زیاد، این سطح را در سال زراعی(۱۴۰۱-۱۴۰۲) به هزار و ۶۰۰ هکتار کاهش دادند ولی بار دیگر این رویه کاهشی تکرار شد.

اگرچه سازمان جهاد کشاورزی معتقد است که سطح زیر کشت گوجه فرنگی استان در سال زراعی جاری طبق طرح اصلاح الگوی کشت و نیاز استان رعایت شده است ولی این استان های همجوار هستند که این الگو را رعایت نکرده اند و گوجه این استان‌ها به خراسان شمالی سرریز می شود و همین تعادل بازار را بر هم می زند.

طرح اصلاح الگوی کشت در ۱۸ مهر ماه سال ۱۴۰۱ به عنوان یک سند راهبردی بخش کشاورزی رونمایی شد و بر اساس این طرح؛ یک نظام کشاورزی با مزیت اقتصادی پایدار مبتنی بر سیاست‌های کلان کشور، دانش بومی کشاورزان و بهره‌گیری بهینه از پتانسیل‌های منطقه‌ای با رعایت اصول اکوفیزیولوژیک تولید محصولات کشاورزی در راستای حفظ محیط زیست حکمفرما می شود.

دود صیفی‌کاران استان‌های همجوار در چشم گوجه‌کاران خراسان‌شمالی

سرمایه های بر باد رفته

یکی از کشاورزان فاروجی ضمن گلایه از قیمت پایین گوجه فرنگی می گوید: بخشی از اراضی آبی خود را در کشت بهاره به گوجه فرنگی اختصاص دادم که قیمت پایین این محصول در بازار من را ناامید کرده است و متاسفانه با تولید محصول با کیفیت با عدم استقبال کارخانجات رب مواجه شده ام.

علی دلاور می افزاید: کارخانجات رب، گوجه فرنگی را از کشاورزان با قیمت ۳۰ تا ۳۵ هزار ریال خریداری می کنند که این میزان قیمت پاسخ هزینه های کاشت، داشت و برداشت این محصول را نمی دهد.

وی با بیان اینکه اینک دستمزد نیروی کار در اراضی کشاورزی نسبت به سال های گذشته بسیار بالا رفته است گفت: خرید جعبه، کرایه حمل و نقل و سایر هزینه های جانبی نیز بسیار افزایشی است.

این کشاورز ادامه می دهد: برداشت گوجه فرنگی با این روند صرفه اقتصادی ندارد در حالی که یک کشاورز برای کاشت این محصول در مراحل مختلف هزینه های زیادی برای خرید بذر، نشاء، سم، انواع کودهای شیمیایی، هزینه نیروی کارگری برای وجین و خرید آب را متحمل شده است که در فصل برداشت چاره ای جزء رهای مزرعه ندارد.

دود صیفی‌کاران استان‌های همجوار در چشم گوجه‌کاران خراسان‌شمالی

رعایت نکردن طرح اصلاح الگوی کشت در استان‌های همجوار

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در خصوص شرایط ایجاد شده در بازار خرید و فروش گوجه فرنگی استان می گوید: صیفی کاران در سال زراعی جاری در سطح هزار و ۶۰۰ هکتار از کشتزارهای استان گوجه فرنگی کشت کردند که پیش بینی می شود از این سطح بیش از ۷۲ هزار تن محصول برداشت شود و کشاورزان اینک ۲ چین از سطح مزارع برداشت کرده اند و برداشت این محصول از سطح مزارع ادامه دارد.

وحید صباغ با بیان اینکه سطح زیر کشت گوجه فرنگی نسبت به سال گذشته کاهشی است می افزاید: کشاورزان پارسال در سطح ۲ هزار و ۱۴۰ هکتار از اراضی گوجه فرنگی کشت که بیش از ۹۶ هزار تن نیز محصول تولید کرده بودند.

وی ادامه می دهد: سطح زیر کشت گوجه فرنگی در استان در سال زراعی جاری طبق الگوی کشت و نیاز استان است که باید قیمت نیز متعادل شود اما متاسفانه در سال زراعی سایر استان ها به ویژه استان های همجوار برنامه الگوی کشت را رعایت نکرده اند و این محصول حتی از سایر استان ها به این استان وارد می شود که این موضوع باعث کاهش قیمت محصول گوجه فرنگی در استان شده است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی می افزاید: برنامه الگوی کشت را باید تمامی استان های کشور رعایت کنند چرا که در صورت کاهش یا افزایش یک محصول باعث کاهش قیمت و یا حتی افزایش قیمت خواهد شد و بازار محصول و مصرف کنندگان را با مشکل مواجه خواهد کرد.

صباغ می گوید: وضعیت میزان فرآوری گوجه فرنگی در استان مناسب است و بخشی نیز به صورت تازه خوری مصرف می شود اما متاسفانه ورود گوجه فرنگی از سایر استان ها باعث کاهش قیمت این محصول در استان شده است که کشاورزان از این ناحیه متضرر شوند.

وی تصریح کرد: به طور متوسط قیمت گوجه فرنگی در استان به ازای هر کیلوگرم ۴۰ تا ۵۰ هزار ریال به صورت عمده در مزارع و بین ۶۰ تا ۶۵ هزار ریال در بازار عرضه و این میزان فروش پاسخ هزینه های مراحل کاشت، داشت و برداشت نمی شود.

پیشتر رییس اتحادیه میوه و تره بار بجنورد در گفت و گو با ایرنا اعلام کرده بود که روزانه ۷۰ تا ۸۰ تُن گوجه فرنگی توسط کشاورزان به این میدان بار وارد و به مصرف داخل استان می رسد ولی نکته قابل تامل این است که گوجه سایر استانها ظاهری زیبا دارد و مورد قبول مشتری است در حالی که گوجه استان از لحاظ کیفیت بسیار مناسب تر از محصول غیربومی است.

دود صیفی‌کاران استان‌های همجوار در چشم گوجه‌کاران خراسان‌شمالی

به گزارش ایرنا، حدود ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی استان خراسان شمالی زراعی است که سالانه با توجه به شرایط آب و هوایی بین یک تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن نیز انواع محصول از آن برداشت می‌شود.

تعداد ۸۲ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی در این استان مشغول به فعالیت هستند که ۳۶.۴ درصد شاغلان استان را به خود اختصاص داده که این شاخص در کشور ۱۸.۹۹ درصد است.

چهار واحد تولیدی کارخانه رب در خراسان شمالی وجود دارد که از این تعداد سه واحد فعال و یک واحد غیر فعال است و ظرفیت سالانه جذب مواد اولیه سه کارخانه فعال تولید رب گوجه فرنگی در استان ۷۵ هزار تن است که ۱۵ هزار تن رب تولید خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha