۲۷ شهریور ۱۴۰۲، ۸:۴۱
کد خبر: 85231131
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چالش جدی آموزش پرورش استان بوشهر در تامین معلم مدارس

۲۷ شهریور ۱۴۰۲، ۸:۴۱
کد خبر: 85231131
مهرداد جشنی پور
چالش جدی آموزش پرورش استان بوشهر در تامین معلم مدارس

بوشهر- ایرنا- یکی از مهمترین دغدغه‌های آموزش و پرورش استان بوشهر، کمبود شدید معلم است که به عنوان یک چالش در آستانه سال تحصیلی نگاه مدیران این بخش را به خود جلب کرده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، کمبود معلم در ساختار آموزشی و پرورش قصه‌ دردآور بیش از یک دهه در استان بوشهر است که امسال و با آغاز بازگشایی مدارس بار دیگر به مثابه استخوانی در گلو، سرباز زده تا همچنان مدیریت ارشد این سازمان در استان را با چالش جدی مواجه کند.

اگر چه با یک برنامه‌ریزی نه چندان آینده‌پژوه در دولت‌ گذشته، به طرق مختلف اقداماتی برای کاهش ضریب کمبود معلم در سطح مدارس استان بوشهر انجام شد اما واقعیت‌های عینی که این دولت با آن مواجه است نشان می‌دهد که عملا هیچ فکر زیربنایی برای کاستن بار این مشکلات بر دوش آموزش و پرورش برداشته نشده است.

این شرایط سبب شده که اکنون آموزش و پرورش استان بوشهر میراث‌دار بی‌برنامگی‌های دولت قبل برای تامین نیازهای آموزشی مدارس برای بکارگیری نیروی انسانی در قالب معلم در سطح مدارس باشد.

با توجه به این که هرگونه برنامه‌ریزی برای تربیت معلم، حداقل یک دوره چهارساله را می‌طلبد و زمان‌بر بودن این فرایند نمی‌تواند در کوتاه مدت مشکل مدارس استان را برای داشتن معلم رفع کند اما دولت سیزدهم در سال گذشته با اجرای طرح رتبه‌بندی تعداد کمبود معلم در استان را به ۷۰۰ نفر کاهش داد و در کنار آن اقدام به جذب ۶۱۰ معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان و دریافت مجوز استخدام ۵۴۵ معلم از سازمان امور استخدامی کشور کرد که تا حدودی توانست سال گذشته تحصیلی را به نوعی پشت سر گذارد.

برنامه آموزش پرورش برای جبران کمبود معلم در استان بوشهر

امسال نیز یک‌هزار و ۱۰۰ معلم، پس از ۳۰ تا ۳۵ سال اشتغال در آموزش و پرورش استان بوشهر به افتخار بازنشستگی از اشتغال در خدمات دولتی مفتخر می‌شوند که با نگاه خاص دولت به این استان برای رفع کمبود معلم، یک‌هزار و ۲۰۰ نفر از طریق آزمون استخدامی و دانش‌آموختگان دانشگاه فرهنگیان وارد جرگه آموزش و پرورش برای تدریس در مدارس می‌شوند.

نکته اساسی این که با وجود نگاه راهبردی و آینده‌پژوهشی دولت سیزدهم برای تامین نیاز مدارس استان بوشهر به داشتن معلم، بخش عمده‌ای از این تعداد مستخدم جدید، نمی‌تواند به دلیل اتمام‌نشدن فرایند استخدامی، از اول مهرماه وارد مدارس شوند که به نوعی یک ناترازی بین نیازهای مدارس و داشتن معلم به دلیل بازنشستگی یک‌هزار فرهنگی در مهرماه امسال ایجاد می‌کند.

این در شرایطی است که امسال ۱۰ هزار و ۶۱۹ دانش‌آموز جدید وارد فضای مدارس استان بوشهر می‌شوند و طبیعی است که بر اساس آمار رسمی اعلام شده توسط آموزش و پرورش استان، با کمبود ۲ هزار معلم در استان بوشهر مواجه هستیم.

استفاده از ظرفیت معلمان بازنشسته به مدت ۲۴ ساعت در هفته

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: در سال تحصیلی جدید، ۱۵ هزار و ۲۰۰ معلم در ۲ هزار و ۲۰۰ مدرسه در ۱۱ هزار کلاس درس سال تحصیلی را آغاز خواهند کرد.

علی موحدی افزود: طبیعی است که با چالشی بنام کمبود معلم در سطح مدارس استان مواجه هستیم اما تمام برنامه‌ریزی‌های ما به سمتی پیش رفته که از ابتدای مهرماه، هیچ مدرسه‌ای بدون معلم نباشد.

وی افزود: با رایزنی که با بخشی از یک‌هزار معلم در آستانه بازنشستگی انجام شده بخشی از این افراد توانایی مناسبی برای ادامه تدریس در مدارس دارند که از حضور مجدد آنها در مدارس استقبال می‌کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر ادامه داد: کارکرد مناسب این معلمین طی دوران خدمتی، سبب شده که خانواده‌ها نیز از آموزش و پرورش خواستار استفاده از تجارب آنها باشند.

برنامه آموزش پرورش برای جبران کمبود معلم در استان بوشهر

موحدی ادامه داد: با کسب مجوزهای لازم، بکارگیری معلمان بازنشسته به مدت ۲۴ ساعت در هفته تصویب شده و برای نخستین بار از این افراد توانمند به‌صورت ۲۴ ساعت در هفته در مدارس استان استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: بخشی از نیازهای آموزش و پرورش استان بوشهر به معلم نیز از طریق اضافه ساعت نیروهای شاغل، دانش‌آموختگان دانشگاه فرهنگیان و برگزیدگان آزمون ماده ۲۸ و نیروهای خرید خدمات آموزشی تأمین می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر عنوان کرد: معمولا در جذب نیروهای آموزش و پرورش که از طریق آزمون انجام می‌شود برای هر رشته، سه نفر در قالب چند برابر ظرفیت دعوت به مصاحبه می‌شوند که یک نفر مورد پذیرش و جذب قرار می‌گیرد، به وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد داده‌ایم که از دو نفر باقی‌مانده فردی که امتیاز بالاتری دارد به‌شرط خدمت در مناطق محروم به طرق مختلف از جمله قرارداد معین نیرو جذب شود.

برنامه آموزش پرورش برای جبران کمبود معلم در استان بوشهر

موحدی گفت: در مهرماه امسال، درب‌های یک‌هزار و ۹۸۱ مدرسه با ۱۱ هزار و ۵۰۰ کلاس درس بر روی ۲۵۷ هزار و ۳۸۹ دانش‌آموز باز می‌شود که یک‌هزار و ۵۴۴ مدرسه دولتی با ظرفیت پذیرش ۲۰۷ هزار و ۸۶۱ دانش‌آموز و ۴۳۷ مدرسه غیردولتی، ۴۹ هزار و ۶۳۹ دانش‌آموز پذیرش می‌کنند.

وی ادامه داد: در مهرماه امسال، ۴۱ باب مدرسه جدید به فضای آموزشی استان اضافه می‌شود.

نگاهی به آمار و ارقام، نشان می‌دهد که چالش کمبود معلم در استان بوشهر موضوعی نیست که با ازدیاد فشار بر معلمان موجود، استفاده از بازنشستگان و طرق های مختلف دیگر در درازمدت قابل رفع شدن باشد بلکه نیاز است که در قالب یک برنامه، نیازهای استان برای حداقل یک دهه از طریق اخذ مجوزهای استخدامی و افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان احصا و عملیاتی شود هرچند که دانشگاه فرهنگیان برای امسال نسبت به سال گذشته رشد خوبی از حیث پذیرش دانشجو داشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha