نگاه شهید سلیمانی به اقلیت‌های منطقه انسانی بود/ نقش حاج قاسم در نجات اقلیم از دست داعش

تهران- ایرنا- دستیار وزیر امور خارجه با اشاره به نگاه انسانی سردار شهید قاسم سلیمانی در دفاع از اقلیت‌های عراق در مبارزه با داعش، گفت: دفاع این شهید بزرگوار از مردم منطقه در برابر داعش، فارغ از دین، مذهب، نژاد و قوم بود.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی ایرنا، اسماعیل بقایی هامانه در سومین نشست فصلی شهید قاسم سلیمانی درباره نقش وی در مبارزه با داعش در منطقه اظهار داشت: اقلیت‌ها در همه درگیری‌های مسلحانه در حقوق بشر جایگاه خاصی دارند، چون در این شرایط آسیب‌پذیرتر هستند و همین تدابیر حفاظت از آنها را مهم می‌کند.

وی با اشاره به نقش شهید قاسم سلیمانی در دفاع از اقلیت‌ها در جریان مبارزه با داعش خاطرنشان کرد: کوشش شهید سلیمانی در مبارزه با داعش و دفاع از اقلیت‌هایی چون ایزدی‌ها، مرشدی‌ها، کردها در سوریه و عراق گویاست. تلاش شهید در حفظ و حراست از اقلیت‌ها بدون در نظر گرفتن نژاد، قومیت و مذهب آنها و با نگاه انسانی بود.

هدف طرح خاورمیانه بزرگ تجزیه سرزمین‌هاست

عبدالله مبینی هم‌رزم و همراه شهید سلیمانی در این نشست با اشاره به بنیان‌های فکری و گفتمانی مبارزات شهید سلیمانی با داعش گفت: تقابل دو گفتمان، نگاه، تفکر، رویکرد و منش رفتاری در حوزه بین‌الملل در این مبارزات وجود دارد.

وی افزود: سیاستی که از سال ۲۰۰۳ تا شهادت سردار سلیمانی بر نظام بین‌الملل حاکم بود و بخشی از آن به منطقه سیطره پیدا کرد، تفاوت این دو رویکرد را نشان می‌دهد.

مبینی افزود: رویکرد اول که در ظاهر ادعای حقوق بشر دارد و رویکرد دوم به صورت واقعی به دور از ریا و تزویر و انگیزه‌های مادی با هدف دفاع از امنیت، انسانیت و دفاع از حقوق انسان به معنای انسان است.

هم‌رزم شهید سلیمانی با بیان اینکه حضور آمریکا در منطقه بر اساس طرح قدیمی رژیم صهیونیستی و طرح خاورمیانه جدید و بزرگ است، گفت: این طرح چهار هدف اصلی را دنبال می‌کند و اساس حاکم بر استراتژی خاورمیانه بزرگ تبدیل واحدهای بزرگ قومی و مذهبی در منطقه به واحدهای کوچک‌تر است. اساس این واحدهای کوچک‌تر هم قومیت، نژاد و مذهب است.

وی افزود: در هر سرزمینی به هر میزانی که تنوع قومی و مذهبی و نژادی وجود دارد، واحدهای سیاسی به واحدهای جدید سیاسی تبدیل و تحت عنوان ملیت‌های جدید و کشور جدید تشکیل می‌شود.

سردار مبینی، مکتب سلیمانی را برگرفته از آموزه‌های ناب دین، قرآن، اهل‌بیت و امام خمینی و رهبر معظم انقلاب دانست و گفت: نگاه او بر پایه حقوق الهی انسان‌هاست. نگاهی که ظلم را نمی‌پذیرد و براساس این گفتمان دفاع از حقوق انسانی به مذهب و قومیت ارتباطی ندارد و این دفاع از حقوق انسان خلاف اقدامات ظاهری دولت‌های غربی است.

وی با بیان اینکه آزادی امنیت صلح و آرامش دستاورد اقدامات شبانه‌روزی شهید سلیمانی در صحنه عمل بوده است، گفت: اگر اقدامات شهید سلیمانی وجود نداشت، ۳۰۰ هزار ایزدی یا کشته می‌شدند یا به اسارت داعش درمی‌آمدند.

این همرزم شهید با بیان اینکه دفاع از مظلوم در برابر ظالم بعد دیگری از مکتب سلیمانی است، تصریح کرد: دفاع از اقلیت‌هایی که جایگاه و پناهگاهی ندارند در راستای این مکتب است و شهید سلیمانی این افراد را جذب و وارد جریانات دفاعی کرد. در حشدالشعبی گردان‌هایی از این اقلیت‌ها وجود دارد.

مبینی گفت: این نگاه سردار سلیمانی و اقدامات خداپسندانه، اسلامی و انسانی او را در عمل به سردار دل‌ها تبدیل کرد.

دستیار وزیر امور خارجه: نگاه شهید سلیمانی به اقلیت‌های منطقه انسانی بود

سردار سلیمانی واقعیت تاریخی است

ایرج مسجدی سفیر سابق ایران در عراق به حضور سردار سلیمانی در منطقه اقلیم کردستان، اشاره کرد و گفت: استان‌های عراق مانند تکریت و موصل (با سه میلیون جمعیت) دو پنجم از سرزمین عراق در دست داعش افتاد و درصدد حمله به کردستان بود اما آنها تصور می‌کردند که داعش به آنها حمله نخواهد کرد و خوش‌خیالی و خوش‌باوری داشتند اما داعش پس از تسلط بر مناطق دهوک و مرزهای سوریه به سمت اقلیم کردستان حمله و شهرهای آنها سقوط کرد. و مردم در این استان‌ها در حال فرار به سمت مرزهای ایران و ترکیه بودند.

وی افزود: مسعود بارزانی رئیس وقت اقلیم با سردار سلیمانی تماس گرفت و این شهید با هیأتی که بنده هم همراه آنها بودم به صلاح‌الدین محل استقرار بارزانی رفتیم، همه رهبران کردستان به شدت نگران بودند.

مسجدی ادامه داد: شهید سلیمانی، بارزانی را با عنوان کاک مسعود خطاب کرد و اطمینان داد که از آنها حمایت می‌کند و خواهش کرد فردی از میان خود را برای پیشبرد کار معرفی کنند و بارزانی هم فردی با عنوان دکتر رژ را معرفی کردند. در همان جلسه سردار سلیمانی در تماسی با سردار قاآنی فرمانده سپاه قدس کنونی، دستور داد در فاصله زمانی نماز مغرب تا نماز صبح، باید سه فروند هواپیما و نیروی آماده با مهمات و آتش‌بار کامل در فرودگاه اربیل حاضر شوند که همین اتفاق هم افتاد.

وی افزود: در سه محور عملیات طراحی و با سرعت برای پس گرفتن شهرهای اقلیم آغاز شد، پیشمرگه‌ها قوت‌قلب گرفتند و این معادلات را تغییر داد و نیروهای داعش از تمام مناطق اقلیم ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت عقب‌نشینی کردند و این مناطق آزاد شد.

سفیر سابق ایران در عراق تصریح کرد: با آزادسازی اقلیم، مسعود بارزانی در جلسه‌ای به بنده گفت که واقعا نمی‌دانم چگونه از جمهوری اسلامی و سردار سلیمانی و شما تشکر کنم و نامه‌ای به رئیس‌جمهور ایران خواهم نوشت و رسما تشکر خواهم کرد. بنده هم عرض کردم دفاع از شما دفاع از انسانیت است و برای ما تفاوتی میان کرد و اهل سنت و ایزدی نیست و باید همه را از قتل‌عام داعش نجات داد.

وی با تاکید بر اینکه شهید سلیمانی واقعیت تاریخی است، گفت: اگر در آن شب تاریخی این اتفاق نمی‌افتاد و شهید سلیمانی نبود، اقلیم به دست داعش می افتاد و مرزهای ایران را تهدید می‌کرد. این حقیقتی است که بسیاری از خود اکراد به آن اعتراف دارند و شهید سلیمانی را دوست داشتند و بارزانی معتقد بود شهید سلیمانی به قول خود عمل می کند، شجاع و خاضع است.

سفیر سابق ایران در عراق افزود: از روزی که سردار سلیمانی مسئولیت را برعهده گرفتند تا زمان شهادت وی در کنار این شهید بزرگوار بودم و اطلاعات دقیقی از نقش شهید سلیمانی در دفاع از کردها دارم. 

مسجدی با بیان اینکه این دفاع و حمایت مربوط به پیش از حضور داعش بوده است، توضیح داد: از دوران مبارزه با صدام این همکاری را داشتیم و این فرد هم منفور ایران و هم اکراد بود و ایران همانگونه که از احزاب و گروه‌های شیعه حمایت می‌کرد از اکراد هم حمایت کرد

وی گفت: اکراد ۱۷ درصد مردم عراق را تشکیل می‌دهند و شهید سلیمانی هم تلاش کرد تا این گروه جایگاه خود را در فضای جدید عراق پس بگیرند

سفیر سابق ایران در عراق در تشریح جزئیات این حمایت با تاکید بر اینکه حمایت ایران از کردها بسیار جدی و در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی است، گفت: در دولت عراق سه وزیر سهم کردهاست و حضور جدی دارند، در متن قانون اساسی امتیاز خوبی گرفتند و زبانشان در تعاملات رسمی وارد و خود اقلیم کردستان هم به قانون اساسی عراق وارد شد.

نگاه سردار سلیمانی به جهان و انسان عارفانه و کریمانه بود

محمدحسن شیخ الاسلامی معاون وزیر امور خارجه و رئیس مرکز مطالعات سیاسی از دیگر سخنرانان در این نشست نیز گفت: در بسیاری از موضوعات حقوق بشری لازم است از نگاه‌های تنگ صرفا حقوقی فراتر رویم که برای فهم نگاه اسلام به این موضوع نیازمند نگاه عارفانه به انسان هستیم.

وی با بیان اینکه مفهوم حقوق در دانش و مطالعات اسلامی فقه است، اظهار داشت: در موضوعاتی مانند حقوق بشر ناگزیر به فراتر رفتن از نگاه حقوقی هستیم و فهم از کرامت ذاتی بشر بیش از هر زاویه دید دیگری در اسلام تبیین شده است.

شیخ‌الاسلامی با اشاره به اینکه شهید سلیمانی به جهت مجاهدات مستمر و اخلاص بی‌نظیر، مورد عنایت خدا بود، تصریح کرد: نگاه شهید سلیمانی نسبت به انسان و جهان عارفانه و کریمانه بود و از این زاویه برای وی تفاوتی میان مردم منطقه وجود نداشت.

وی افزود: حمایت وی از اقلیت‌های قومی و مذهبی محدود به عراق و زمان جنگ نبود و پس از سقوط صدام و شکل‌گیری نظام جدید عراق در هر دو حوزه حقوق‌بشر و حقوق بشردوستانه هم این شرایط حاکم بود.

به گزارش ایرنا سومین نشست فصلی شهید قاسم سلیمانی با موضوع «نقش سردار سلیمانی در دفاع از اقلیت‌ها در برابر داعش در عراق» با حضور معاونان وزرای امور خارجه، کشور و رئیس کمیته ویژه پیگیری حقوقی و بین المللی پرونده ترور و شهادت سردار سلیمانی، صبح امروز در مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه برگزاری شد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha