۲۷ شهریور ۱۴۰۲، ۱۴:۲۸
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 85231401
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سفر هیات بلندپایه امنیتی دولت عراق به اقلیم کردستان این کشور

بغداد - ایرنا - هیات بلندپایه امنیتی امروز(دوشنبه) از سوی دولت فدرال (مرکزی) عراق به منظور بررسی اجرای توافقنامه امنیتی بین تهران - بغداد عازم استان اربیل مرکز اقلیم کردستان عراق شد.

به گزارش امروز (دوشنبه) ایرنا، دفتر رسانه ای مشاور امنیت ملی عراق در بیانیه اعلام کرد: این هیات به ریاست «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی این کشور بنا به دستور «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق به منظور بررسی اجرای توافقنامه امنیتی بین ایران و عراق عازم استان اربیل مرکز اقلیم کردستان عراق شد.

در این بیانیه آمده است: این سفر با هدف پیگیری اجرای توافقنامه امنیتی بین تهران - بغداد و اطلاع از آخرین تحولات انجام شده در اقلیم کردستان درخصوص (اخراج دو گروه تروریستی کومله و دموکرات از نزدیکی های مرز ایران) این توافق انجام شده است.

بر اساس توافق نامه امنیتی بین ایران و عراق، تمامی گروه های تروریستی و تجزیه طلب مورد حمایت رژیم صهیونیستی و آمریکا مستقر در اقلیم کردستان عراق باید از مناطق مرزی دو کشور دور و پایگاه های آنها تحویل نیروهای دولت مرکزی عراق شود.

جمعه گذشته (۲۴ شهریور) نیروهای مرزبانی عراق پیرو توافق تهران - بغداد، نقاط مرزی مشترک با ایران از گروه‌های تروریستی کومله و دموکرات را پاکسازی کردند.

گروه های تروریستی دموکرات و کومله در سال های اخیر با استقرار در این منطقه، علیه جمهوری اسلامی و مردم ایران اقدامات تروریستی خود را هدایت می کردند.

فرماندهی نیروهای مرزبانی وزارت کشور عراق روز جمعه طی بیانیه ای اعلام کرد که پس از درگیری با گروه‌های غیرقانونی (عناصر دو گروه تروریستی کومله و دموکرات)، نقاط مرزی این کشور با ایران در استان اربیل را که در سیطره این گروه‌ها بود، بازپس گرفته شد.

در این بیانیه‌ آمده است: در چارچوب تلاش‌های فرماندهی نیروی مرزبانی عراق برای کنترل کل مرزهای این کشور با کشورهای همسایه (ایران)، نیروهای تیپ دوم مرزی و هنگ تکاوران مرزی منطقه یکم عراق با پشتیبانی نیروهای پیشمرگه توانستند نقاط مرزی بین ایران و عراق را پس از درگیری با گروه های غیرقانونی (تروریست های کومله و دموکرات) که بر نقاطی از استان اربیل سیطره یافته بودند، باز پس بگیرند.

پیشتر فواد حسین وزیر امور خارجه عراق گفته بود که کشورش ملتزم و متعهد به اجرای توافق امنیتی میان عراق با جمهوری اسلامی ایران است.

وی گفته بود: ما اقدامات لازم را برای حذف گروه های مخالف از مرز عراق و ایران انجام داده ایم و قانون اساسی ما به هیچ طرفی اجازه نمی دهد که از خاک عراق برای حمله به کشورهای همسایه استفاده شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha