گرامیداشت هفته دفاع مقدس مازندران با محوریت تجلیل از زنان رزمنده

ساری- ایرنا- مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس مازندران حضور آحاد مردم استان در صحنه های مجاهدت را عامل پیروزی هشت سال جنگ تحمیلی ایران دانست و گفت:‌ برنامه های گرامیداشت هفته دفاع مقدس امسال استان همراه با محوریت تجلیل از زنان رزمنده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سرهنگ پاسدار محمد حسن سلامی روز دوشنبه در نشست خبری مناسبت گرامیداشت هفته مقدس سی و چهارمین سالگرد پیروزی هشت سال جنگ تحمیلی با اظهار این که مازندران به ۱۰هزار و ۴۰۰شهید و ۱۷۲ هزار رزمنده افتخار می کند، افزود: حضور فداکارانه و خط شکنان مردم این دیار در هشت سال جنگ و دفاع مقدس جمهوری اسلامی ایران زبانزد مردم کشور است.

وی تصریح کرد: مازندران در تحرکات ضد انقلاب اسلامی ایران در سالهای بعد از انقلاب نقش محوری داشته و حضور مردم در صحنه های مجاهدت نیز عامل پیروزی در جنگ تحمیلی بوده است.

وی با بیان این که جمهوری اسلامی ایران مقابل جامعه جهانی در هشت سال جنگ تحمیلی با دفاع مقدس آحاد مردم پیروز شد، ادامه داد:‌ مردم ایران با مال و جانشان و با سلاح ایمان مقابل دشمنان در هشت سال جنگ تحمیلی ایستادگی کردند.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس مازندران فتح خرمشهر را نمونه بارز شکستن موانع سخت با قدرت ایمان و ایثارگران مردم ایران در جنگ تحمیلی دانست و بیان داشت: نمونه دیگر قدرت ایمان فداکاری در جنگ تحمیلی علیه یاران حضور بسیجیان و سربازان مازندران در عملیات والفجر هشت است.

سرهنگ سلامی ارزش های دفاع مقدس جمهوری اسلامی ایران را گنجینه‌ای بی نظیر توصیف کرد و گفت: این ارزش ها همه سال های گذشته و آینده انقلاب اسلامی را بیمه کرده و می کند، یقین کیند باید با این ارزش‌ها گره های امروز جامعه را باز کنیم.

وی با ذکر این نکته که در جنگ ترکیبی فعلی دشمنان علیه ایران به خصوص جوانان، باید از ارزش‌های اسلامی دفاع مقدس بهره بگیریم، ادامه داد:‌ سلاح مقابله با دشمنان، امید آفرینی با کار و تلاش و خدمات صادقانه مسوولان به مردم است.

وی گفت:‌ امروز به برکت دولت مردمی سیزدهم همه بخش های جامعه برای زنده نگه داشتن ارزش های دفاع مقدس فعالیت دوچندانی پیدا کرده اند.

وی تجلیل از۶۰ هزار پیشکسوت رزمنده، ‌ایثارگر، جانباز و آزادگان مازندران، تجلیل ویژه از زنان رزمنده مازندران، برگزاری رژه نیروهای مسلح، برپایی نمایشگاه دفاع مقدس با ۴۰ غرفه، بازخوانی عملیات بیت المقدس در پارک موزه دفاع مقدس مازندران واقع در ساری، حضور راویان دفاع مقدس در محلات و مدارس و دانشگاه ها، برگزاری ۲۰برنامه سبک زندگی اسلامی با محوریت زنان، ۲۰ برنامه ویژه روحانیون با محوریت زنده نگه داشتن ارزش های ۴۰۰شهید روحانی مازندران، برگزاری یادواره شهدا و گلباران و عطر افشانی مزار شهدا از برنامه های هفته دفاع مقدس استان است.

وی حضور در میعادگاه نمازجمعه و تجلیل از رزمندگان، تجلیل از جهادگران جهاد سازندگی مازندران که با تقدیم ۱۶۰ شهید نقش اساسی در پیروزی هشت سال دفاع مقدس داشتند، برنامه های ارتش جمهوری اسلامی در مازندران که ۲هزارو ۷۳۸ شهید که از این نیرو مسلح تقدیم نظام شد، افتتاح طرح های محرومیت زدایی در مازندران و اعزام برادران جهادی به مناطق محروم را از دیگر برنامه های هفته دفاع مقدس استان برشمرد.

گرامیداشت هفته دفاع مقدس مازندران با محوریت تجلیل از زنان رزمنده

لزوم اتمام پارک موزه دفاع مقدس مازندران

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس مازندران با بیان این که این اداره کل در حوزه عملیات تا کنون ۵۵۰ عنوان کتاب دفاع مقدس جمهوری اسلامی را تدوین و منتشر کرده است، گفت: برگزاری ۱۳ جشنواره شعر و ادبیات دفاع مقدس مازندران، تولید هفت هزار مصاحبه با رزمندگان و خانواده شهدا، تولید ۱۲۰ قطعه موسیقی با کلام دفاع مقدس و تهیه ۳۰ مستند دفاع مقدس مازندران نیز تا کنون عملیاتی شده است.

وی از اجرای تدریس ۲ واحد درسی دفاع مقدس در ۷۰ واحد دانشگاهی مازندران و تهیه ۶ هزار ساعت تاریخ شفاهی دفاع مقدس مازندران خبر داد و ادامه داد:‌ دانشنامه دفاع مقدس مازندران نیز تا ۲ سال آینده تهیه خواهد شد.

وی به مهمان بودن ۳۶۷ شهید گمنام در ۱۸۳ یادمان مازندران اشاره کرد و گفت: حدود ۸۰ یادمان این شهدا باید ساماندهی شود.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس مازندران بر لزوم پیشرفت طرح های مرکز فرهنگی دفاع مقدس مازندران به عنوان بزرگترین موزه دفاع مقدس کشور تاکید کرد و گفت: در حال حاضر فاز نخست این طرح به عنوان " هفت تپه " با پیشرفت ۷۰ درصدی که بخشی از از در حال بهره برداری است.

وی با بیان اینکه طبق برنامه امسال حدود ۱۰هزار دانش آموز و دانشجو ازفاز نخست این پارک موزه بازدید خواهند داشت، افزود: در اتمام این پارک موزه عقب افتادگی جدی داریم.

سرهنگ سلامی طولانی شدن این موزه را عامل نگرانی مردم مازندران دانست و اظهار داشت: در فاز دوم این پارک موزه که منطقه فاو نام دارد، طرح های این بخش ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

پارک موزه استان مازندران در واقع بازسازی و نمایش عملیات والفجر ۸ دوران دفاع مقدس در حاشیه رودخانه تجن ساری است.

یکی از مشخصات این پارک موزه احداث ساختمان های ' تانک فارم ' است که با الگوگیری از مخازن نفتی در شهر فاو با کاربری فرهنگی طراحی شده است.

احداث مسجد فاطمه الزهرا (س)، یادمان فاو با بنای یکهزار متر مربع در ضلع غربی عرصه فاو و با الگوگیری از مسجد فاو که توسط رزمندگان اسلام فتح، طراحی و احداث شده است از دیگر ویژگی های این پارک است.

دهکده یادمان هفت تپه هم با شبیه سازی اردوگاه هفت تپه در این محل طراحی و اجرایی شده که شامل سنگرهای بتنی، چادر، ایستگاه صلواتی، میدان، تپه ماهورها، المان ها و تندیس شهداست.

مرکز بهداری و طرح ساماندهی، احداث دیوار ساحلی رودخانه تجن و احداث سد لاستیکی به منظور شبیه سازی عملیات والفجر ۸ و عبور رزمندگان اسلام از اروندرود در حد فاصل سدانحرافی تا پل کمربندی جدید هم از دیگر بخش های این مرکز فرهنگی است.

مردم ولایتمدار مازندران با پیشینه مذهبی و دینی در هشت سال دفاع مقدس کارنامه درخشانی را از خود بر جای گذاشتند و ساخت مرکز فرهنگی و هنری دفاع مقدس با هدف انعکاس گوشه ای از خاطرات سال های حماسه، عشق و ایثار دلیر مردان این خطه سرسبز ساخته شده است.

به گزارش ایرنا ۳۱ شهریورماه، سالروز تحمیل جنگ از سوی رژیم بعثی عراق به کشور عزیزمان ایران اسلامی محسوب می‌شود و بر همین اساس از ۳۱ شهریور تا ۶ مهر هفته دفاع مقدس نام گرفته است.

گفتنی است هفته دفاع مقدس عینیت‌بخشی به اسلام ناب محمدی، تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی و جامعه امام زمانی بود زیرا در آن دوران وحدت و ایثارگری ملت ایران به اوج رسید و ملت غیور ایران به باور «ما می‌توانیم» رسیدند.

هفته دفاع مقدس سال ۱۴۰۲ با شعار «ما متحدیم» برگزار می‌شود و این شعار در کنار برگزاری برنامه‌های متنوع، اقتدارمان را به گوش جهانیان می‌رساند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha