۲۷ شهریور ۱۴۰۲، ۱۷:۲۳
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85231940
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نیویورک تایمز: نشست سازمان ملل همزمان با افزایش اختلافات برگزار می‌شود

تهران-ایرنا- نیویورک تایمز نوشت: نشست مجمع عمومی سازمان ملل همزمان با افزایش اختلاف‌ها بین کشورها و خواسته‌های فزاینده کشورهای «جنوب جهانی»، گروه غیر رسمی کشورهای در حال توسعه و توسعه نیافته، برای توجه بیشتر به بحران‌های آنها برگزار می‌شود.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، این روزنامه آمریکایی نوشت: در حالی که رهبران کشورهای مهم جهان در این نشست سالانه شرکت ندارند، مذاکرات امسال بر تغییرات آب و هوایی، کاهش بدهی های دولتی و اهداف توسعه متمرکز خواهد بود.

به گفته دیپلمات ها، گردهمایی امسال با نگاهی به افزایش مطالبات کشورهای جنوب جهانی برگزار می شود که از توجه بیش از حد به درگیری اوکراین و کمترین توجه به بحران های آنها و اختصاص منابع مالی به کشورهایشان ناامید هستند.

اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل امروز سه شنبه در سایه دومین سال جنگ اوکراین و مجموعه ای از اتفاقات فاجعه بار ناشی از مسائل آب و هوایی و همزمان با اختلافات فزاینده بین کشورها برگزار می شود که تلاش ها برای رسیدگی به مجموعه ای از مشکلات تشدید کننده چنین فشارهایی را با مانع مواجه کرده است.

با وجود چنین تنش هایی، فقط جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا از بین پنج کشور عضو شورای امنیت شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و انگلیس در این نشست شرکت می کنند.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین برای اولین بار از زمان حمله به کشورش شخصا در این نشست حضور می یابد هر چند که اوکراین مانند سال گذشته محور اصلی مذاکرات نیست.

سازمان ملل در واکنش به خواسته های جنوب جهانی، بحث‌هایی را در حوزه های تغییرات آب‌وهوایی، کاهش بدهی‌های دولتی و راه‌هایی برای کمک به کشورها برای دستیابی به اهداف توسعه سازمان ملل در مورد رفاه، سلامت، توسعه، آموزش و برابری جنسیتی برنامه‌ریزی کرده است.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد هفته گذشته به خبرنگاران گفت: ما درشرایطی گرد هم می آییم که انسانیت با چالش های بزرگی- از وخامت اوضاع آب و هوایی گرفته تا تشدید درگیری ها و بحران هزینه های زندگی- مواجه است.

وی با این حال تایید کرد که جمع کردن کشورهای عضو سازمان ملل به شکل فزاینده ای دشوار شده است که نتیجه عمق اختلافات بین کشورهاست و با غیبت سران کشورها در این گردهمایی آشکار شده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و شی جین پینگ رئیس جمهوری چین برای دومین سال متوالی در این اجلاس شرکت ندارند اما مساله عجیب تر غیبت امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه، ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس و نارندا مودی نخست وزیر هند است.

لیندا توماس گرینفیلد سفیر آمریکا در سازمان ملل در پاسخ به این پرسش که «آیا از این که نه تنها رقبای آمریکا بلکه کشورهای شریک آن نیز از شرکت در این گردهمایی خودداری کرده اند، ناامید نیست؟»، گفت: مهم است که کشورها در این گردهمایی که تنها یک بار در سال انجام می شود، شرکت کنند.

وی افزود: بایدن قصد دارد در این نشست بر موضوع «بازگشت چندجانبه گرایی» تاکید کند.

به گفته تحلیلگران، رهبران جهان با خودداری از حضور در این نشست، سازمان ملل را تضعیف می کنند؛ آن هم در شرایطی که نهادهای مختلف این سازمان در خط مقدم سازمان دهی و ارائه کمک های انسان دوستانه هستند. اما از آنجایی که جنگ در اوکراین بیداد می کند و مجموعه ای از کودتاهای نظامی، دولت‌ها را در آفریقا سرنگون کرده است، نقش سازمان ملل به‌عنوان یک مذاکره‌کننده و میانجی در بیشتر موارد به حاشیه رانده شده است.

شورای امنیت سازمان ملل که به عنوان نیروی اصلی در حفظ صلح و ثبات طراحی شده بود، به طور قابل توجهی در تلاش برای حل این مسائل غایب بوده است چرا که اختلافات میان اعضای دارای حق وتو، این شورا را فلج کرده است.

ریچارد گوان مدیر گروه بین المللی بحران سازمان ملل در این زمینه گفت: اوضاع در سازمان ملل اکنون وخیم است. ما به لبه پرتگاه دیپلماسی سازمان ملل بسیار نزدیکتر شده ایم و تنش های قدرت های بزرگ تاثیر جدی تر در این سازمان دارند.

به گفته دیپلمات ها، تنش ها بین جهان غرب و جنوب جهانی مهم ترین فاکتور برنامه ریزی نشست امسال مجمع عمومی بود. آمریکا و متحدان اروپایی اش مدعی اند که روسیه و چین این کشورها را از مدار غرب خارج کرده و مصمم به تحکیم روابط شان با کشورهای جهان در حال توسعه هستند.

نیویورک تایمز نوشت: با این حال، اوکراین همچنان در برنامه مذاکرات است و شورای امنیت نشستی را درباره جنگ این کشور در روز چهارشنبه برگزار می کند. انتظار می رود زلنسکی حمایت کشورها را از جنگ در کشورش جلب کند و توافق فزاینده برخی محافظه‌کاران در آمریکا و همچنین برخی از کشورهای جنوب جهانی را که خواستار مذاکرات فوری صلح برای پایان دادن به جنگ هستند، رد کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha