خطر سرمازدگی برای محصولات بهاره چهارمحال و بختیاری پیش‌بینی شد
عکس تزئینی است.

شهرکرد- ایرنا- رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به پیش‌بینی‌های هواشناسی مبنی بر کاهش دما و بارندگی‌های زورس پاییزه گفت: برداشت محصولات بهاره این استان در معرض خطر سرمازدگی قرار گرفته است و کشاورزان باید هر چه سریع‌تر محصولات خود را برداشت کنند.

به گزارش ایرنا، حسین برزگر روز سه‌شنبه در خصوص وضعیت برداشت محصولات بهاره استان تاکید کرد: با توجه به کاهش دما در هفته‌های اخیر و پیش‌بینی بارندگی‌های زورس پاییزه کشاورزان استان با ۲ چالش اساسی سرعت‌بخشی در روند برداشت محصولات بهاره و کشت محصولات پائیزه مواجه شده‌اند.

وی افزود: تاکنون بیشترین محصول غلات، حبوبات و پیاز در زمین‌های کشاورزی چهارمحال و بختیاری برداشت شده اما هنوز محصولاتی مانند سیب‌زمینی، ذرت‌علوفه‌ای و چُغندرقند برداشت نشده است.

برزگر به آغاز برداشت ذرت‌علوفه‌ای از مزرعه‌های چهارمحال و بختیاری در دوسه روز اخیر اشاره و تصریح کرد: اُمید است قبل از شروع بارندگی‌ها برداشت محصولات کشاورزان در استان به پایان برسد.

وی به کشاورزان توصیه کرد، از هم‌اکنون ماشین‌آلات مورد نیاز برای برداشت محصولات خود را هماهنگ و نسبت به سرعت‌بخشی در روند بیمه محصولات بهاره و پاییزه اقدام کنند.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به لزوم تسریع در روند بیمه مزرعه‌های پرورش ماهی (شیلات) اظهار داشت: عشایر و دامدارانی که دام آن‌ها در مراتع و رودخانه‌ها استقرار دارد باید سریع‌تر دام‌های خود را از کنار رودخانه‌ها، مسیل‌ها و آبراهه‌ها جابه‌جا کنند.

وی گفت: به عشایر چهارمحال و بختیاری توصیه می‌شود اقدام لازم برای تسریع در انجام کوچ را قبل از آغاز بارندگی‌ها انجام دهند.

برزگر تاکید کرد: سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری از ستاد پیشگیری، هماهنگی و پاسخ به عملیات مدیریت بحران استان درخواست کمک کرده است که در صورت نیاز بتواند ماشین‌آلات مورد نیاز برداشت ذرت‌علوفه‌ای، سیب‌زمینی و چُغندرقند را از استان‌های دیگر تامین و به ناوگان این استان اضافه کند تا روند برداشت محصولات با مشکل مواجه نشود.

وی افزود: هم‌اکنون ۶ هزار هکتار سطح زیرکشت ذرت‌علوفه‌ای، پنج هزار و ۸۰۰ هکتار سطح زیرکشت سیب‌زمینی و یک‌هزار و ۶۰۰ هکتار سطح زیرکشت چُغندرقند در چهارمحال و بختیاری وجود دارد.

برزگر تصریح کرد: رسیدگی فیزیولوژی محصولاتی مانند سیب‌زمینی و چُغندرقند بعد از نیمه دوم مهرماه است و اُمیدواریم شرایط اقلیمی اجازه برداشت در زمین‌های کشاورزی چهارمحال و بختیاری را بدهد اما به‌طور یقین زمان برداشت محصولات کشاورزی استان در سال‌زراعی‌جاری نسبت به سال‌های زراعی گذشته کمتر است و باید در مدت زمان کوتاهی با تعداد ماشین‌آلات بیشتری روند برداشت این محصولات را تسریع کرد.

به گزارش ایرنا، روز دوشنبه هفته جاری اداره‌کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری از کاهش کمینه دمای استان در روزهای آینده و احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزی خبر داد.

براساس اعلام اداره‌کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری از روز سه‌شنبه تا پایان هفته جاری نفوذ توده هوای سرد و کاهش دمای کمینه در استان پیش‌بینی می‌شود و تمامی مناطق استان به‌ویژه شهرستان‌های واقع در نوار شمالی، شهرکرد، سامان، بن، فارسان، بروجن، فلارد، خانمیرزا و کیار تحت تاثیر این توده هوای سرد قرار می‌گیرد و به‌دنبال آن محصولات کشاورزی شامل ذرت، لوبیا و گیاهان جالیزی در معرض خطر سرمازدگی قرار دارد.

در این راستا تا پایان هفته جاری دمای چهارمحال و بختیاری تا پنج درجه سانتی‌گراد کاهش پیدا می‌کند و به‌همین منظور کشاورزان استان باید هر چه سریع‌تر نسبت به برداشت محصولات زراعی خود اقدام کنند.

یک چهارم تولید ناخالص داخلی و یک پنجم اشتغال چهارمحال و بختیاری به بخش کشاورزی وابسته است.

از مجموع زمین‌های چهارمحال و بختیاری ۲۵۰ هزار هکتار برابر ۱۵ درصد سطح زیرکشت زمین‌های کشاورزی استان است.

هم‌اکنون ۷۹ هزار بهره‌بردار با تولید سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی در چهارمحال و بختیاری فعال هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha