۲۷ شهریور ۱۴۰۲، ۲۳:۱۸
کد خبرنگار: 934
کد خبر: 85232108
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جاری شدن سیل در آستارا و تلاش مسئولان برای مدیریت بحران

آستارا - ایرنا - بارش رگباری باران از بامداد دوشنبه موجب وقوع سیل در شهرستان آستارا شده و مشکلات متعددی را برای ساکنان منطقه ایجاد کرده است که در این راستا مسئولان استانی و شهرستانی با همه امکانات موجود برای مدیریت بحران وارد عمل شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، با وجود هشدار سطح نارنجی اداره‌کل هواشناسی گیلان و آمادگی همه دستگاه‌های مربوطه، بارش شدید و فراتر از پیش‌بینی باران به میزان بیش از ۲۲۰ میلی‌متر از اوایل روز دوشنبه به تدریج مناطق مختلف شهری و روستایی غرب استان به‌ویژه شهرستان آستارا که میزبان تعداد زیادی از مسافران تابستانی بود را تحت تاثیر قرار داد.

روان‌آب‌های ناشی از بارش رگباری باران که در برخی مناطق شهری موجب جاری شدن سیلاب شده بود، به تدریج پس از چند ساعت بیشتر نقاط جلگه‌ای و پایین‌دست را هم فرا گرفت و با پر شدن همه کانال‌های هدایت آب‌های سطحی و سرریز شدن رودخانه‌های اصلی و فرعی فصلی و دایمی به سیل در حاشیه شهر و روستاهای اطراف تبدیل شد.

جاری شدن سیل در برخی نقاط شهری مانند محله‌های کشاورز، شالیزار و رستمیان در کنار آبگرفتگی معابر، وارد برخی واحدهای مسکونی شد و مشکلات متعددی را برای شهروندان ایجاد کرد؛ به طوری که در خلیل‌آباد تعدادی از اهالی با کمک نیروهای آتش‌نشانی و خدمات شهری به نقاط امن جابه‌جا شدند.

با توجه به شدت آبگرفتگی‌ها و تداوم بارش‌ها شرایط برای مردم منطقه و مسئولان محلی بغرنج‌تر هم شد؛ تا آنجا که به دلیل جوابگو نبودن امکانات موجود، نیروهای هلال احمر و آتش‌نشانی برای کمک به مردم مجبور به استفاده از قایق‌های موتوری و پارویی شدند.

با وجود همه این تلاش‌ها در نقاط شهری، با توجه به جاری شدن سیل در نقاط روستایی که از جمله موجب تخریب پل اتومبیل‌ روی مسیر برگشت جاده اصلی و ترانزیتی آستارا - تالش در محدوده روستای سیبلی شده بود، شرایط بسیار سخت‌تری را در آن نقاط رقم زد.

علاوه بر تخریبی که در سیبلی موجب بروز گره ترافیکی در منطقه شد، روستاهای ویرمونی و دربند در مجاور مرکز شهر از جمله نقاطی بودند که در پی این بارش دچار آبگرفتگی راه ورودی به روستا از مسیر اصلی در کمربندی آستارا شدند و حتی ۲ راه دسترسی روستای کانرود برای مدتی به طور کامل مسدود شد و در محاصره سیل قرار گرفت.

اینها اما همه ماجرا نبود و بر اساس اظهارات مردم در جریان بازدیدهای میدانی، به دنبال این سیل و سیلاب در وهله بعدی قطعی آب لوله‌کشی در سطحی گسترده در کنار نبود امکان رفت و آمد در معابر مسدود شده و ترافیک شدید در معابر اصلی بر دامنه مشکلات افزود.

از سوی دیگر در چند نقطه بارش‌ها موجب بروز حوادث برق شد و در نقاط دیگر مدیریت برق منطقه برای جلوگیری از بروز حادثه‌های احتمالی، برق تعدادی از واحدهای مسکونی و تجاری را قطع کرد که این امر نیز خود مشکلاتی را به ویژه با تاریکی هوا به‌وجود آورد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، مدیرکل مدیریت بحران استانداری، رئیس جمعیت هلال احمر، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و جمعی از مسئولان نهادها و ارگان‌های گیلان در پی این وضعیت ویژه برای بازدید از منطقه به آستارا سفر کردند و شامگاه دوشنبه نیز در نشست مدیریت بحران شهرستان حضور یافتند.

فقدان آب شرب و تلاش برای آبرسانی با تانکرهای سیار

رئیس اداره آب و فاضلاب آستارا در مورد آخرین وضعیت شهرستان از نظر دسترسی مردم به آب تشریح کرد: تصفیه‌خانه بهارستان با توجه به شدت گرفتن بارش‌ها از شب گذشته امکان تصفیه آب را نداشت، با اینکه آب مورد نیاز ۷۰ درصد جمعیت شهر و روستاهای اطراف از آنجا تامین می‌شود.

امین شهری‌سا افزود: در این شرایط تنها می‌توانستیم برای مدت کوتاهی تصفیه‌خانه بهارستان را وارد سرویس کنیم اما به دلیل سیلابی شدن سریع محل برداشت آب، پمپ‌های فعال به سرعت دچار گرفتگی می‌شوند که بر این اساس مجبور هستیم در فعالیت پمپ‌ها وقفه ایجاد و دوباره وارد مدار نماییم.

وی بیان کرد: وضعیت کنونی تا آرام نشدن شرایط از نظر جاری شدن سیلاب ادامه خواهد داشت و تا آن زمان نمی‌توان وضعیت پایداری از نظر دسترسی شهروندان به آب لوله‌کشی ایجاد کرد.

رئیس اداره آب و فاضلاب آستارا اضافه کرد: در کنار آن تصفیه‌خانه، ۲۵ حلقه چاه و چشمه دیگر نیز وجود دارد که در مجموع ۱۰۰ لیتر بر ثانیه امکان تولید دارند و در حال حاضر حدود ۳۰ درصد جمعیت زیر پوشش شبکه قرار دارند.

شهری‌سا عنوان کرد: برای برخی نقاط روستایی آسیب دیده هم درخواست تانکرهای آبرسان از استان اردبیل شد که الان چهار تانکر در راه آستارا هستند و تامین آب آنها از میان چاه‌های فعال انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد: در برخی نقاط از جمله روستای سیبلی که سیل موجب تخریب پل ارتباطی شده، به لوله انتقال آب منطقه هم آسیب زده که ترمیم خط لوله وابسته به بهبود شرایط جوی است و تا آن زمان باید این نقطه با تانکر آبرسانی شود.

جاری شدن سیل در آستارا و تلاش مسئولان برای مدیریت بحران

استقرار ۱۶ تیم هلال احمر و نجات ۲۴۴ نفر

مدیرعامل هلال احمر گیلان نیز گفت: ۱۶ تیم تاکنون در سطح شهرها و روستاها حضور یافتند و در ۱۰ منطقه از جمله سیبلی، ویرمونی، جولایی، رستمیان، کشاورز و پل احمد عملیات انجام دادند که در نتیجه آن ۲۴۴ نفر نجات یافتند.

هادی سلیمی افزود: همچنین این تیم‌های امدادی مجهز به موتورها و پمپ‌های آب هستند و با هماهنگی شهرداران برای تخلیه آب از واحدهای مسکونی شهروندان آمادگی دارند؛ همچنین در صورت لزوم آمادگی توزیع اقلام مورد نیاز مانند آب معدنی و جیره غذایی خشک در بین نیازمندان واقعی ساکن در روستاهای سیل‌زده و نقاط سخت‌گذر وجود دارد.

وی با اشاره به وجود ۱۱ دستگاه خودروی عملیاتی و تامین ۶ فروند قایق برای جابه‌جایی افراد و تجهیزات، بیان کرد: چند باب مسجد از جمله در سیبلی، کانرود، لوندویل و مسجد محمد رسول‌الله (ص) آستارا هم برای اسکان اضطراری مسافران و سیل‌زدگان در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گیلان تاکید کرد: چند انبار به طور کامل تجهیز شده و تعدادی از بسته‌های غذایی نیز در راه آستارا است؛ بر این اساس افرادی که واحدهای مسکونی‌شان تخریب شده و یا ایمن نیست، می‌توانند برای اسکان و تغذیه به اماکن مورد نظر مراجعه کنند.

درمان سرپایی ۲ نفر و جراحت سطحی پنج نفر

رئیس شبکه بهداشت و درمان آستارا عنوان کرد: هفت نفر در مجموع به علت جاری شدن سیل در این شهرستان مصدوم شده بودند که ۲ نفر به صورت سرپایی مداوا شدند و پنج نفر برای درمان بیشتر و شست و شوی زخم‌ها به مراکز درمانی انتقال یافتند.

سید حسین احمدی با تاکید بر اینکه سیل آستارا فوتی نداشت و آسیب‌دیدگی افراد نیز سطحی و جزیی بود، افزود: آسیب جدی به ساختمان‌ها و تاسیسات شبکه بهداشت و درمان وارد نشده است و تنها چند مورد تعطیلی به دلیل مسدود بودن راه دسترسی داشتیم که الان مسیرها باز شده و خدمات‌رسانی انجام می‌شود.

وی بیان کرد: با توجه به احتمال شکستگی و ترکیدگی برخی از لوله‌های فاضلاب، نگرانی در مورد نشتی به آب شرب وجود دارد که در این راستا قرار شد با افزایش موقتی کلرزنی، بحث تامین بهداشت آب و جلوگیری از بروز بیماری‌های روده‌ای در شهرستان در دستور کار قرار بگیرد.

توزیع آب و غذای گرم از سوی ستاد فرمان امام

مسئول ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) نیز اظهار کرد: ۳۰ هزار بطری آب معدنی از تهران به شهرستان آستارا ارسال شده است که اواخر امشب یا اوایل فردا صبح به منطقه خواهد رسید و بابت پخت و توزیع غذای گرم بین افراد سیل‌زده نیز آمادگی وجود دارد.

مجتبی امیدیان اضافه کرد: طی یکی دو ساعت آینده با رسیدن امکانات و مواد اولیه به هر تعدادی که شهرستان نیاز داشته باشد، آمادگی برای طبخ و توزیع غذای گرم را داریم و بنابر توافق با مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی قرار شد تا آنجا به قرارگاه موقت برای این منظور تبدیل گردد.

وی بیان کرد: با توجه به امکانات آشپزخانه‌ای و لوازمی که دانشگاه آزاد دارد، می‌توان از آن برای تامین غذا استفاده کرد و در محله‌ها نیز بر اساس کار محله‌محوری که انجام شده و ارتباطی که با مسجدها گرفته بودیم، مجموعه‌های مردمی نیز در این زمینه آماده و هماهنگ هستند.

مسئول ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) تصریح کرد: با این وجود در هر موردی که ستاد مدیریت بحران شهرستان آستارا نیازمندی داشته باشد، آمادگی برای هماهنگی تامین آن از استان و سایر نقاط وجود دارد.

جاری شدن سیل در آستارا و تلاش مسئولان برای مدیریت بحران

مسئولان تا پایان بحران در کنار مردم آستارا هستند

سرپرست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان در ادامه این نشست گفت: عصر دیروز نخستین نشست ستاد مدیریت بحران استان تشکیل و رصد شرایط شهرستان‌ها صورت گرفت و بر اساس آن تصمیم‌های موضوعی و موضعی برای نقاط مختلف اتخاذ شد.

مسعود کاظمی افزود: موضوع قابل توجه در این حادثه تدبیر دولت در تامین مواد و تجهیزات مورد نیاز شهرها و روستاها است؛ چرا که اعتقاد داریم پیشگیری بهتر از درمان است و امروز باید به اندازه‌ای خدمت شهروندان و روستاییان باشیم که دغدغه‌ای نداشته باشند.

وی بیان کرد: ارتقای نرم‌افزارهای ارتباطی امروز نیاز مدیران به حضور در بسیاری نقاط را برطرف کرده است و در این شرایط تنها دلیل حضور مدیران استانی در آستارا این است که در کنار مردم باشند.

سرپرست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان تاکید کرد: عنوان دولت سیزدهم، دولت مردمی است و در این راستا وظیفه داریم به دغدغه‌های مردمی گوش دهیم؛ برخلاف برخی مطالبی که در فضای مجازی عنوان می‌شود، فرماندار نیز به عنوان نماینده عالی دولت و اعضای شورای تامین شهرستان از همان لحظه‌های اولیه بروز حادثه در میدان حضور داشتند.

وی با قدردانی از تلاش نیروهای راهداری، هلال احمر، پلیس راه و سایر دست‌اندرکاران، اظهار کرد: هر نیازی که در شهرستان آستارا وجود داشته باشد، باید در قالب فهرستی مشخص ارایه تا نسبت به تامین آن با استفاده از ظرفیت‌های استان اقدام شود.

کاظمی تصریح کرد: هرگونه نیاز به آب آشامیدنی، غذای گرم، جیره‌های غذای خشک، پمپ‌های آب و تانکرهای آبرسان قابل تامین است و مردم این شهرستان نباید به هیچ عنوان در این زمینه‌ها نگرانی و دغدغه‌ای داشته باشند.

وی در مورد پل تخریب پل ارتباطی سیبلی نیز گفت: انتظار می‌رود نیروهای راهداری در سریعترین زمان ممکن نسبت به احداث سازه موقت به منظور برقراری آمد و شد در این مسیر که جزو راه‌های اصلی و در واقع جاده ترانزیتی به شمار می‌رود، اقدام لازم را انجام دهند و در این زمینه آمادگی هرگونه همکاری و هماهنگی وجود دارد تا در اولین فرصت نسبت به اجرای پروژه ساخت پل جدید اقدام لازم صورت گیرد.

سامانه جوی بارش‌زایی که از شب گذشته (یکشنبه‌شب) فعالیت خود را در غرب استان گیلان آغاز کرده، تا کنون موجب جاری شدن سیلاب در بخش‌هایی از شهرستان آستارا و تخریب سازه‌های روبنایی از جمله جاده‌ها و سردهنه‌های آبیاری بین مزارع و قطع تعدادی از راه‌های ارتباطی روستایی شده است.

شهرستان مرزی بندر آستارا با جمعیت حدود ۹۵ هزار نفر، در فاصله نزدیک به ۱۷۳ کیلومتری رشت و هم‌جوار با استان اردبیل و کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha