۲۸ شهریور ۱۴۰۲، ۱۱:۴۲
کد خبر: 85232462
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هند در اقدام متقابل دیپلمات کانادایی را اخراج کرد

۲۸ شهریور ۱۴۰۲، ۱۱:۴۲
کد خبر: 85232462
هند در اقدام متقابل دیپلمات کانادایی را اخراج کرد

تهران – ایرنا – پس از اخراج دیپلمات هندی توسط کانادا به اتهام قتل یک جدایی طلب سیک، هند نیز در یک اقدام دیپلماتیک متقابل، از یک دیپلمات کانادایی خواست ظرف پنج روز خاک هند را ترک کند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از الجزیره، وزارت امور خارجه هند ساعاتی پس از اخراج یک دیپلمات هندی توسط اتاوا اعلام کرد که به یک دیپلمات ارشد کانادایی دستور داده شده تا هند را ترک کند.

وزارت امور خارجه هند امروز سه شنبه در بیانیه ای اعلام کرد تصمیم دهلی نو منعکس کننده "نگرانی فزاینده از مداخله دیپلمات های کانادایی در امور داخلی هند و دخالت آنها در فعالیت های ضد هند است".

به گزارش الجزیره، این اخراج متقابل در حالی صورت می گیرد که روابط بین کانادا و هند پرتنش است. چندی مذاکرات تجاری دو کشور متوقف شد و مسئولان کانادایی به تازگی یک سفر تجاری به هند را که اواخر امسال برنامه ریزی شده بود، لغو کردند. اعتراضات گروه های طرفدار استقلال سیک ها در کانادا نیز مزید بر علت شده و خشم دولت نارندرا مودی، نخست وزیر این کشور را برانگیخته است.

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا دیروز در پارلمان این کشور گفت سازمان‌های اطلاعاتی دولت اوتاوا به دنبال عوامل کشته شدن هاردیپ سینگ نجار رهبر سیک‌ها و یکی از حامیان سرسخت ایجاد یک سرزمین مستقل تحت عنوان «خالصتان» در استان بریتیش کلمبیا هستند.

خالصتان نامی است که گروهی با همین عنوان قصد دارند برای یک سرزمین مستقل برای سیک ها در ایالت پنجاب هند تاسیس کنند.

ترودو در این باره در پارلمان شرح داد که این قتل را با نارندرا مودی نخست وزیر هند در نشست گروه ۲۰ هفته گذشته در دهلی نو مطرح و تاکید کرده که هرگونه دخالت دولت هند غیرقابل قبول بوده و همکاری وی در این تحقیقات را خواستار شده است.

ملانی جولی وزیر امور خارجه کانادا نیز در این خصوص گفت که رئیس سازمان اطلاعات هند در کانادا به همین دلیل اخراج شده است.

هند اتهامات کانادایی ها را "بیهوده و با انگیزه های سیاسی" عنوان و رد کرد و به جای آن از کانادا خواست علیه عناصر ضد هندی که از خاک این کشور فعالیت می کنند اقدام قانونی کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha