طرح‌های حمایتی دولت برای کمک به نخبگان مازندران چیست؟

ساری - ایرنا - بنیاد ملی نخبگان در مازندران یک هزار و ۷۵۹ نخبه و برگزیده کشوری را زیر پوشش خود قرار داد و از تسهیلات حمایتی این نهاد بهره مند کرد که ۳۰ درصد این افراد در دولت سیزدهم شناسایی شدند.

به گزارش روز سه‌شنبه خبرنگار ایرنا، بنیاد ملی نخبگان، دستگاهی دولتی است که با هدف سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در زمینه توسعه منابع انسانی برگزیده کشور با ماموریت برنامه‌ریزی در زمینه «نخبه‌شناسی»، «نخبه‌پروری»، «نخبه‌گزینی» و «نخبه‌گماری» فعالیت می‌کند.

رویکرد بنیاد ملی نخبگان شناسایی «اجتماعات نخبگانی» از طریق رصد رفتار و فعالیت‌های نخبگانی آنان در تمامی حوزه‌ها شامل علم، فناوری، فرهنگ، نوآوری، قرآن، هنر، ادب و... و همچنین توسعه فعالیت‌های نخبگانی آنان با همکاری همه دستگاه‌های مربوطه برای اثرگذاری مناسب آنان در جامعه تخصصی خود است.

در واقع هدف بنیاد، ایجاد مسیری برای تواناسازی مستعدان برتر کشور و هدایت‌ آنان به سمت تاثیرگذاری بیشتر و بهتر در حوزه تخصصی از یک‌سو و تسهیل مسیر بکارگیری و الگوسازی از سرآمدان و نخبگان در اجتماع تخصصی خود است. به همین دلیل، بنیاد برای طی مسیر نخبگی، ایستگاه‌هایی را طراحی و به منظور تشویق و ترغیب صاحبان استعدادهای برتر برای طی مسیر نخبگی و رسیدن به مرحله اثرگذاری، در هر یک از ایستگاه‌ها تسهیلاتی برای مشمولان در نظر گرفته است که هر فرد بر اساس فعالیت‌های نخبگانی خود و با توجه به جایگاهی‌ که در آن قرار دارد، امکان بهره‌مندی از تسهیلات مطابق ضوابط بنیاد را خواهد داشت.

در این مسیر، «سند راهبردی‌کشور در امور نخبگان» مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، به عنوان قانون اساسی بنیاد ملی نخبگان، سرلوحه همه برنامه‌ها و اقدامات بوده و بنیاد تلاش ویژه‌ای را برای اجرایی‌سازی این سند در دستورکار قرار داده است.

بنیاد ملی نخبگان را می توان از جمله نهادهای مختص به انقلاب اسلامی دانست چرا که پایه گذاری این نهاد در کشور در سال ۱۳۸۶ انجام شده و مازندران جزو استان های پیشتاز در راه اندازی این بنیاد به شمار می رود و از سال ۱۳۸۹ فعالیت خود را در استان آغاز کرده است.

طی این سالها بنیاد در مازندران تلاش کرده است تا با اجرای طرح های ملی اعلام شده از سوی مرکز سهم بیشتری از برگزیدگان و منتخبان نخبه کشور را از آن خود کند؛ به طوری که با نگاهی به عملکرد و فعالیت بنیاد نخبگان مازندران شاهد هستیم که سالانه چیزی حدود ۷۰ تا ۱۰۰ نفر از مازندران در رقابت کشوری که برگزار می شود عنوان برگزیده و منتخب هر یک از طرح های بنیاد ملی نخبگان را کسب می کنند و هم اکنون حدود یک هزار و ۷۵۹ نفر از این استان جزو آمار برگزیدگان و نخبگان بنیاد ملی قرار دارند.

اما نکته حائز اهمیت در این خصوص مربوط به آمار نخبگانی است که در دولت سیزدهم زیر پوشش قرار گرفتند و اکنون از بسته های حمایتی برخودار هستند.

این افراد که شامل دانشجویان، دانش آموزان، کارکنان ادارات، فارغ التحصیلان دانشگاهی، برگزیدگان ادبی و فرهنگی و حتی افراد سرآمد که نقش برجسته ای را در کشور دارند هستند؛ علاوه بر عنوان دار شدن به عنوان فرد برگزیده و منتخب از حمایت های مادی بنیاد در قالب تسهیلات و یا مشوق ها نیز برخوردار شدند.

طرح‌های حمایتی دولت برای کمک به نخبگان مازندران چیست؟

در این پیوند رئیس بنیاد نخبگان مازندران با تاکید بر توجه به حمایت از نخبگان علمی، اثرات این حمایت ها را در دولت سیزدهم برشمرد و گفت که از جمعیت یک هزار و ۷۵۹ نفری برگزیدگان و نخبگان استان ۳۰ درصد آنها در این دولت زیر پوشش تسهیلات حمایتی قرار گرفتند.

محمد آزاد بخت روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، تعداد نخبگان استان که در دولت سیزدهم زیرپوشش تسهیلات حمایتی دولت قرار گرفتند را ۵۳۹ نفر اعلام کرد.

وی ادامه داد :‌ وظیفه بنیاد ملی نخبگان در کشور و استان ها حول چهار محور شناسایی استعدادهای برتر و نخبگان، حمایت از این افراد، هدایت و بهره گیری از توان آنها درسطح منطقه ای و کشوری است.

رئیس بنیاد نخبگان مازندران گفت: بنیاد ملی نخبگان برای انجام سرفصل اهداف و برنامه هایی که موردنظر دارد ۵۰ طرح در شکل های مختلف برای استعدادهای برتر در تمامی سطوح از قبیل دانشجویان، دانش آموزان، کارکنان، فارغ التحصیلان دانشگاهی، برگزیدگان ادبی و فرهنگی و حتی افراد سرآمد که نقش برجسته ای را در کشور دارند اجرا می کند.

وی خدمات بنیاد نخبگان مازندران را تنها به اجرا طرح ها و پرداخت تسهیلات ندانست و گفت: برای توانمندسازی استعدادهای برتر استان سالانه ۷۰ تا ۸۰ برنامه برای نخبگان برگزار می شود.

به گفته آزادبخت، بنیاد ملی نخبگان تنها نهاد تخصصی و مرجع قانونی در حوزه نخبگان در کشور به شمار می رود که و عضوی ندارد و افراد براساس کارکردهای علمی و شرکت در طرح های ارائه شده می توانند موفق به عناوین برتر و برگزیده این برنامه ها شوند.

طرح‌های حمایتی دولت برای کمک به نخبگان مازندران چیست؟

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha