رسیدگی به پروندههای قضایی و یافتن مافیاهای اقتصادی و اجتماعی وقتی در قاب تصویر قرار میگیرند برای ما جذاب هستند. استقبال از سریالهایی از این دست نشان میدهد موضوعات قضایی ظرفیت بالایی برای پرداخت نمایشی دارند و همواره مورد توجه مخاطبان قرار میگیرند. شبکه یک سیما با مشارکت مرکز رسانهای قوه قضاییه سریالی را روی آنتن برده که شخصیت اصلی آن بازپرسی است که برای مبارزه با فساد درانواع و اقسامش،کمر همت بسته تا به جنگ اژدهای هفت سر فساد برود.
این سریال با رویکرد عدالتجویی و حمایت از حقوق مردم، پیگیری پروندههای فساد را دستمایه قرار داده است. بازپرس با محوریت زندگی خصوصی و شغلی صدرا حسینی، بازپرس رسیدگی به مفاسد اقتصادی در قوه قضاییه، حاصل نوشتاری حسین تراب نژاد است که درمقام نویسنده، خالق مجموعههای تلویزیونی پلیسی «خانه امن»، «ترور خاموش» و «فوق سری» بودهاست.
تراب نژاد با نگاهی دراماتیک از هزار توی خوفناک و پرپیچ و خم پروندههای فساد مالی و اختلاس رونمایی میکند. آنچه از فیلمنامه «بازپرس» مشهود است دقت در فرایند تحقیق، و گنجاندن جزئیاتی از زندگی صدرا حسینی برای نشان دادن انسانی متعهد به شغل و زندگیاش است. نوشتن گفتوگوهای واقعبینانه و غیرسوگیرانه بازپرس حسینی با شاکیان و متهمان پروندههای قضایی، تصویری دقیق از آنچه باید در دستگاه قضا اتفاق بیفتد و الگوی دیگر بازپرسان شود را بیان میکند.
پروندههای واقعی برای کد دادن به مخاطب
احمد معظمی که با بررسی یک پرونده جاسوسی وامنیتی در مبارزه با داعش درسریال خانه امن و پرداختن به موضوع مواد مخدر در ترور خاموش، علاقهمندی و شناختش از دنیای پلیسی را نمایان کرده در این سریال گامی فراتر برداشته است. او با پررنگترکردن سویههای اجتماعی داستان به واکاوی شخصیتهایی که ظلم میکنند، کاراکترهایی که به آنها ظلم میشود و شخصیتهایی که پروندهها را بررسی میکنند، میپردازد. محمدرضا شفیعی تهیه کننده سریال نیز در این تجربه توانسته تصویری از یک بازپرس مقتدر و جذاب را به نمایش بگذارد. همکاری او با مرکز رسانه قوه قضاییه و دسترسی به پروندههای واقعی، پازلی از کشف پرونده بزرگ فساد مالی یک بانک و صندوق مالی را به تصویر کشید.
دیدن سریال «بازپرس» تورق تیترهای ریز ودرشت مطبوعات وفضای مجازی امروز است که با کمک دوربین جان میگیرند و حقیقی میشوند
در واقع هرکدام از شخصیتها از جمله متهم ردیف اول ایوب امانی تهیه کننده سینما، فرزانه شادمان رابط میان امانی و سوهانی، محمدرضا سوهانی مدیر عامل صندوق کاوش، سعید شباویز دوست ایوب امانی، دکتر حکمت، ایمان خوش رزم و البته بازپرس صدرا حسینی مابهازاهای واقعی دارند که چند سال پیش جلسات رسیدگی به اتهامات آنها برگزار شد و نویسنده برای برای کد دادن به مخاطب ابزار لازم را داشتهاست.
از این رو «بازپرس» از معدود سریالهایی است که با اتکا به پرونده واقعی، مابهازاها را به وضوح نشان داده و با دراماتیزه کردن هزارتوی اختلاس اقتصادی به سریال اعتباری چند وجهی بخشیدهاست. در واقع وجود جزئیات بیشتری از این پرونده که براساس واقعیات، دراماتیزه شده مخاطب را به رمزگشایی و کشف مابهازاهای واقعی در سریال بازپرس واداشته موجب پویایی و فعالشدن او در مواجهه با یک سریال تلویزیونی شدهاست.
افزایش سواد حقوقی
نکته قابل توجه در این سریال افزایش سواد حقوقی و قضایی مخاطب به واسطه پروندههای مختلف حقوقی و کیفری است که بازرس حسینی به واسطه جایگاهش موظف به رسیدگی به آنهاست. وجود قصههای فرعی و جزئیاتش از دختر جوانی که از خواستگارش آسیب فیزیکی دیده تا آسیب دیدن پای پسربچهای به دلیل اهمال کارفرمایان شهرداری باعث شد مردم با زوایایی از آموزههای حقوقی آشنا شوند.
«بازپرس» با رفتن سراغ پروندههای واقعی سعی کرد از قصه تکراری اغلب سریالهای تلویزیونی فاصله گرفته و داستانی متفاوت از پروندههای قضایی و افراد حاضر در دستگاه قضا را روایت کند. شناسنامهدارکردن شخصیتهای سریال از ضابطان قضایی که با بازپرس کار میکنند تا داستان زندگی متهمان و مجرمان یکی از ویژگیهای خوب این سریال بود تا مخاطب با دانستن پیشینه هر فرد او را قضاوت نکند.
هرچند واکاوی و بسط زندگی اطرافیان بازپرس حسینی مانند ماجرای خواستگاری از مادر زن صدرا که به شکل کلیشهای روایت شد توی ذوق میزند. با این حال دیدن سریال «بازپرس» تورق تیترهای ریز ودرشت مطبوعات وفضای مجازی امروز است که با کمک دوربین جان میگیرند وحقیقی میشوند.
نظر شما