۲۹ شهریور ۱۴۰۲، ۷:۴۸
کد خبرنگار: 1163
کد خبر: 85232612
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آغوش باز مدارس کردستان به روی دانش‌آموزان

سنندج- ایرنا- با توجه به اینکه کمتر از یک هفته به مهرماه و آغاز سال تحصیلی جدید باقی مانده است، آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌های متولی با انجام تمهیدات لازم از جمله تحویل فضاهای آموزشی و آماده سازی مدارس، استان را مهیای استقبال از دانش‌ آموزان برای شروع مهری بانشاط کرده‌اند.

به گزارش ایرنا، همزمان با روزهای پایانی شهریور، بوی مهر در کوچه‌ها و خیابان‌ها پیچیده و بابای مدرسه چشم به در دوخته تا دانش‌آموزان بار دیگر شور و نشاط را در مدارس زنده کنند و در میان تمام شلوغی ها و سر و صداها و فارغ از هر فکر و دغدغه ای و برای آموختن علم و دانش، پشت نیمکت‌های کلاس درس جای گیرند.

در این ایام میلیون‌ها دانش‌آموز در سراسر ایران اسلامی با شور و شوقی وصف ناشدنی راهی مدرسه و کلاس‌های درس می‌شوند و با تمهیدات اندیشیده شده توسط دستگاه‌های متولی،مدارس برای در آغوش کشیدن فرزندان خود در تمام نقاط کشور از جمله استان کردستان لحظه شماری می کند. مدارس برای در آغوش کشیدن فرزندان خود در تمام نقاط کشور از جمله استان کردستان لحظه شماری می کند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز سنندج در آستانه سال تحصیلی جدید میزگردی با هدف بررسی میزان آمادگی دستگاه‌های متولی استان برای بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید برگزار کرد.

در این میزگرد طیب سالاروندیان معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان، سرهنگ فرشاد رضایی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی سنندج، حمید کریمی سرپرست سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری سنندج و حمید خضری سرپرست سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری سنندج حضور داشتند.

در این میزگرد اقدامات انجام شده در زمینه آماده سازی فضای مدارس برای اول مهر و آغاز سال تحصیلی، اجرای طرح‌های ترافیکی، ساماندهی سرویس مدارس، آماده سازی فضای شهری، ثبت نام دانش‌آموزان در مدارس و توزیع کتب درسی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

آغوش باز مدارس کردستان به روی دانش‌آموزان


کردستان آماده بازگشایی مدارس

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان در این میزگرد اظهار کرد: ماه مهر در تقویم اذهان عمومی ماه مهربانی، طلوع دانایی و شروع آموزش رسمی برای دانش آموزان و نوآموزان، نونهالان و دانشجویانی است که به نوعی آینده سازان این نظام و مملکت هستند.
طیب سالاروندیان افزود: بر این اساس ما در آموزش و پرورش استان کردستان هرسال بعد از اتمام امتحانات خرداد ماه برنامه‌هایی را تحت عنوان پروژه مهر اجرایی می کنیم تا بتوانیم در قالب این پروژه بحث آماده سازی فضا، تجهیزات، نیروی انسانی و آنچه ملزومات دایر کردن یک کلاس درس است را فراهم کنیم.

وی اضافه کرد: مبنای اصلی این کار هم پوشش حداکثری دانش‌آموزان در دوره‌های مختلف تحصیلی، مناطق صعب العبور، روستایی، شهرهای کم برخوردار و مناطق مرزی بویژه با رویکرد جذب دانش آموزان دختر تارک تحصیل است.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان بیان کرد: امسال پروژه مهر با شعار دانش آموز بانشاط و مدرسه پویا با توسعه عدالت آموزشی و مشارکت اولیا آغاز شد چرا که اگر نشاط و پویایی در مدرسه نباشد، دانش‌آموز با انگیزه وارد این چرخه و این فضای تعلیم و تربیتی نخواهد شد.

وی اظهار کرد: تلاش می شود در ابتدای مهر دانش آموزان را با نشاط وارد مدرسه کرده و مدارس را از هر نظر پویا کنیم و برای این کار طرحی با عنوان طرح شهید عجمیان تحت عنوان شاداب سازی مدارس در دستور کار قرار گرفت که در قالب این طرح ۳۵۰ مدرسه عادی دولتی، محروم و کم برخوردار را در ۱۶ منطقه آموزش و پرورش استان شناسایی کردیم و به هر مدرسه حدود ۲۰۰ میلیون ریال بابت تهیه رنگ و غیره داده شد.

سالاروندیان افزود: برای اجرای این طرح نیروهای جهادی اعم از دانش‌آموزان و دانشجویان بسیج شدند تا بتوانند در قالب آن نشاط و شادابی خاصی به این مدارس ببخشند.

آغوش باز مدارس کردستان به روی دانش‌آموزان


بیش از سه هزار مدرسه پذیرای دانش‌آموزان

وی در ادامه با اشاره به تعداد مدارس و دانش‌آموزان استان در سال تحصیلی جاری ادامه داد: هم اکنون سه هزار و ۶۲۰ مدرسه شهری و روستایی با ۱۲ هزار و ۷۳۴ کلاس درس از جنبه های مختلف آماده پذیرش ۲۸۹ هزار و ۶۸۴ دانش آموز مقاطع مختلف تحصیلی بدون احتساب دانش آموزان بزرگسال، استثنایی و پیش دبستانی است.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان اضافه کرد: در آموزش و پرورش استان ۲موضوع نیروی انسانی و فضاهای آموزشی بسیار چالشی است ما در شهرسنندج بخصوص ناحیه یک، در بانه، سقز و مریوان با چالش فضای اموزشی مواجه هستیم و بیشتر مدارس ما در این مناطق ۲ شیفت هستند.

وی افزود: اداره کل نوسازی در خرداد ماه امسال، ۷۶ پروژه را برای سال تحصیلی جدید تعریف کرد که با تاکیدات شورای آموزش و پرورش این پروژه‌ها به مناطق روستایی کشیده شد و به ۸۵ پروژه نیز افزایش یافت و برای اول مهر پذیرای دانش‌آموزان است.



اول مهر هیچ مدرسه ای بدون معلم نیست

سالاروندیان به کمبود نیروی انسانی نیز اشاره کرد و گفت: امسال ۲ هزار و ۳۹۲ نفر از نیروهای ما از چرخه آموزش و پرورش خارج وبازنشسته خواهند شد، ضمن اینکه هزار و ۴۴۰ نیرو نیز وارد آموزش و پرورش می شوند که از این تعداد ۹۰۰ نفر از طریق آزمون استخدامی ماده ۲۸ است که در حال اجرا است و ۴۴۴ نفر نیز مربوط به دانشگاه فرهنگیان است که امسال فارغ التحصیل شده و وارد فاز معلمی می شوند.

وی با بیان اینکه با این حساب بازهم حدود هزار نفر کسر نیرو داریم اما روز اول مهر هیچ کلاسی بدون معلم نخواهد بود گفت: از این هزار نفر به دبیران تا ۱۴ ساعت اضافه تدریس و آموزگاران دوره ابتدایی ۲۴ ساعت اضافه تدریس داده می شود و بخش عمده ای از کمبود نیرویی ما از این طریق پوشش داده خواهد شد.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان همچنین بازنشسته هایی که سال‌های قبل بازنشسته شده اند می توانیم از طریق اضافه تدریس در دوره ابتدایی ۲۴ ساعت و در دوره متوسطه ۱۴ ساعت، بکارگیری شوند.

وی ادامه داد: علاوه بر این موارد، دانشجو معلمان ورودی سال ۱۳۹۹ را مجاز کرده‌ایم که در صورت تمایل تا ۱۴ ساعت غیرموظف تدریس کنند همچنین عوامل اجرایی مدرسه شامل عوامل آموزشی، معاونین پرورشی، اجرایی و فناوری نیز تا ۱۸ ساعت می توانند تدریس کنند و کسری نیروها را با این روش‌ها جران خواهیم کرد.

نام‌نویسی ۹۷ درصد دانش‌آموزان کردستانی

سالاروندیان در ادامه به ثبت‌نام دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: تاکنون نام نویسی ۹۷ درصد دانش‌آموزان استان برای سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ در مدارس قطعی شده است و دانش‌آموزان در این هفته تعیین تکلیف خواهند شد.

وی همچنین با اشاره به توزیع کتاب های درسی در استان اظهار کرد: تاکنون کار توزیع کتب درسی در شهرستان‌ها و مناطق ۷۰ درصد و در مدارس ۵۷ درصد انجام شده است و در این زمینه رتبه ۹ کشور را داریم.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کردستان با بیان اینکه در حال حاضر برنامه‌ریزی‌های لازم برای بازگشایی مدارس انجام شده است، گفت: آیین بازگشایی مدارس سوم مهر، جشن شکوفه‌ها ۲۹ شهریور و جشن غنچه‌ها ۱۶ مهرماه برگزار خواهد شد و مدارس مجری برای آیین بازگشایی در مرکز استان و شهرستان‌ها تعیین شده اند.

گشت ویژه پلیس راهنمایی و رانندگی در مهرماه

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی سنندج نیز در این میزگرد اظهار کرد: با توجه به نگرانی خانواده‌ها در نخستین روزهای مهر و آغاز سال تحصیلی، پلیس از آمادگی کامل برخوردار بوده و در راستای تامین امنیت دانش آموزان تلاش می کند.با توجه به نگرانی خانواده‌ها در نخستین روزهای مهر و آغاز سال تحصیلی، پلیس از آمادگی کامل برخوردار بوده و در راستای تامین امنیت دانش آموزان تلاش می کند.

آغوش باز مدارس کردستان به روی دانش‌آموزان


سرهنگ فرشاد رضایی افزود: براین اساس پلیس راهنمایی و رانندگی طبق روال سال‌های گذشته در چند مقطع در بحث پلیس مدارس وارد خواهد شد و در چند روز اول آغاز سال تحصلی نهایتا ۱۵ روزالی یک ماه، گشت های ویژه برای مدارسی که در نزدیکی معابر و خیابان های اصلی قرار دارند، پیش بینی شده است.

وی اضافه کرد: بحث بعدی ما نظارت بر عملکرد سرویس مدارس و آژانس هایی است که در سرویس‌های مدارس فعالیت دارند که در این زمینه تمام تلاس ما این است که نظارت لازم را با همکاری تاکسیرانی، شهرداری و سایر دستگاه هایی که در این زمینه تاثیر گذار هستند داشته باشیم و با رانندگان متخلف و رانندگانی که امنیت دانش آموزان را تهدید کنند برخورد کنیم.

خانواده‌ها در محدوده مدارس ترافیک ایجاد نکنند

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی سنندج درادامه اظهار کرد: برخی از والدین بنا به دلایلی ازسرویس‌های مدارس استفاده نمی‌کنند، لذا قبل از تعطیلی مدارس خودروهای خود را در محدوده مدارس پارک کرده و منجر به ایجاد ترافیک می شوند و ورودی مدارس عملا قفل خواهد شد.

وی گفت: ازوالدین انتظار می رود در این زمینه همکاری بیشتری داشته باشند و محدوده مدارس را هنگام خروج دانش‌آموزان شلوغ نکنند و اجازه بدهند که سرویس‌ها در موعد مقرر دانش‌آموزان را بدون مسکل سوار کنند.

سرهنگ رضایی با بیان اینکه نظارت ما در طول سال است اما در مهرماه ویژه تر خواهد بود، اضافه کرد: با بازگشایی مدارس پلیس برنامه ها و کلاس های آموزشی را برای دانش آموزان برگزار می کند و قوانینی راهنمایی و رانندگی را به آنها آموزش می دهند.

به گفته وی،پلیس راهنمایی و رانندگی کردستان آمادگی دارد که در طول سال تحصیلی، دوره های آموزشی و تخصصی را در زمینه آشنایی مربیان و معلمان با قوانین راهنمایی و رانندگی در مدارس برگزار کند. پلیس راهنمایی و رانندگی کردستان آمادگی دارد که در طول سال تحصیلی، دوره های آموزشی و تخصصی را در زمینه آشنایی مربیان و معلمان با قوانین راهنمایی و رانندگی در مدارس برگزار کند.

اختصاص ۳۶۰ دستگاه خودرو برای جابجایی دانش‌آموزان

سرپرست سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری سنندج نیز در این میزگرد اظهار کرد: هر ساله با نزدیک شدن به فصل پاییز و بازگشایی مدارس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری سنندج در راستای رفاه حال دانش آموزان تمهیدات لازم را برای ساماندهی سرویس‌های مدارس در دستور کار قرار می‌دهد.


آغوش باز مدارس کردستان به روی دانش‌آموزان

حمید خضری افزود: در همین راستا از ابتدای مرداد ماه جلسات متعددی با شرکت‌های مینی‌بوس‌رانی سطح شهر برای ثبت نام و سرویس‌دهی مدارس انجام شد و در مجموع ۱۰۰ دستگاه مینی‌بوس، ۱۰ دستگاه اتوبوس و ۲۵۰ دستگاه تاکسی در طرح سرویس مدارس در سنندج ارائه خدمت می کنند.

وی یادآور شد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در نخستین روز از بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها ناوگان حمل و نقل عمومی به صورت رایگان به دانش‌آموزان و دانشجویان خدمات ارائه خواهد کرد.

سرپرست سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری سنندج گفت: همچنین باهدف نظارت هرچه بیشتر بر عملکرد سرویس‌های مدارس، کمیته نظارت متشکل از واحد بازرسی این سازمان و راهنمایی و رانندگی تشکیل شده و به صورت هفتگی از سرویس مدارس سرکشی خواهد شد.

وی همچنین به افزایش شهریه سرویس‌های مدارس در سال تحصیلی جاری اشاره کرد و افزود: در کارگروه‌های استانی و شهرستانی مصوب شد که شهریه سرویس‌ها در سال جاری ۳۰ درصد افزایش پیدا کند که نرخ به شورای شهر ارجاع داده شده و منتطر کمیته انطباق فرمانداری هستیم تا به مدارس ابلاغ شود.

ایمن سازی و مناسب سازی معابر منتهی به مدارس

سرپرست سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری سنندج نیز اظهار کرد: رسالت کاری شهرداری‌ها ایجاب می‌کند با تغییر هر فصل آمادگی لازم جهت ارائه خدمات متفاوت را در سطح شهر اجرا کنند و با توجه به فرا رسیدن فصل پاییز و بازگشایی مدارس برنامه‌ریزی‌های لازم برای اجرای طرح استقبال از مهر را در دستور کار قرار داده است.

حمید کریمی با بیان اینکه فضاسازی و آماده سازی مطلوب سطح شهر در آستانه بازگشایی مدارس از مهمترین برنامه ها و اهداف شهرداری سنندج است و اقدامات لازم را در این زمینه انجام داده است، گفت: اجرای هزار و ۵۰۰ مترخط کشی طولی و عابر پیاده جلوی مدارس جهت ایمن سازی معابر از جلمه اقدامات انجام شده است.

آغوش باز مدارس کردستان به روی دانش‌آموزان


وی نصب تابلو علایم برای مدارس سطح شهر ویژه عبور دانش‌آموزان، پخش بروشور، احیا و رنگ‌آمیزی معابر منتهی به مدارس و شستن چراغ‌های راهنمایی و رانندگی را از دیگر اقدامات انجام شده توسط شهرداری در آستانه سال تحصیلی جاری اعلام کرد.

سرپرست سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل و نقل شهرداری سنندج یادآور شد: همچنین با هدف کاهش ترافیک در هفته اول مهر، هر گونه حفاری در معابر و خیابان های شهر به غیر از مواقع ضروری از سوی شهرداری سنندج ممنوع است.

سال تحصیلی جدید (۱۴۰۲-۱۴۰۳) در استان کردستان در سه هزار و ۶۲مدرسه شهری و روستایی با بیش از ۱۲ هزار کلاس درس و حضور ۲۸۹ هزار دانش آموز در سه مقطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم آغاز می شود.

بیشتر بخوانید:
نام نویسی ۹۷ درصد دانش‌آموزان کردستانی قطعی شد
استاندار: مردم کردستان باز هم با موقعیت شناسی خود دشمنان را ناکام گذاشتند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha