توسعه چهار هزار هکتار گیاهان دارویی در خراسان‌شمالی هدفگذاری شد

بجنورد- ایرنا- معاون بهبود تولیدت گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: سال زراعی جدید توسعه چهار هزار هکتار از دیمزارهای استان در قالب طرح جهش تولید گیاهان دارویی در استان هدفگذاری شد.

حمید نامور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سه هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان در سال زراعی گذشته زیر کشت انواع گیاهان دارویی رفت و امسال نیز چهار هزار هکتار به این دیمزارها افزوده می شود.

وی افزود: با توجه به خشکسالی و کاهش منابع‌ آبی باید الگوی کشت در سطح اراضی زراعی رعایت شود و کشت ها به سمت گیاهان کم آب طلب برود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه ۱۴۰ هزار هکتار از دیمزارهای این استان در راستای افزایش تولید و امنیت غذایی در قالب طرح جهش تولید قرار می گیرد افزود: این طرح سال زراعی گذشته در ۵۰ هزار هکتار پیش بینی شد که با توجه به استقبال کشاورزان به ۶۵ هزار هکتار افزایش یافت.

وی عنوان کرد: پیش بینی شده است در سال زراعی جاری نیز هفت هزار هکتار از دیمزارها به کشت گیاهان دارویی، ۱۴ هزار هکتار حبوبات و هفت هزار هکتار نیز به کشت غلات و دانه های روغنی اختصاص یابد.

نامور ادامه داد: این سازمان ۴۷ دستگاه کارنده کشت مستقیم برای طرح جهش تولید تحویل بهره برداران استان قرار داد و برنامه ریزی شده است تا ۱۵۹ دستگاه انواع دستگاه کارنده بذر دیگر نیز در سال زراعی جدید تحویل دهد.

به گزارش ایرنا، زعفران، گل محمدی، اسطوخودوس، بانگو، بابونه آلمانی، نعناع فلفلی، موسیر، گل گاوزبان، زیر سیاه، باریژه، آویشن، رزماری، شیرین بیان، سیاه دانه، بومادران، تخم کدوی کاغذی، شیرین بیان، خارشتر، مریم گلی و تخم شربتی از جمله گیاهان دارویی است که در اراضی خراسان شمالی کشت می شود.

زعفران با بیش از چهار هزار هکتار و گل محمدی با ۶۴۱ هکتار بیشترین اراضی کشت گیاهان دارویی را به خود اختصاص دادند.

جزئیات طرح جهش تولید در دیمزارها

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ضمن تشریح جزئیات طرح جهش تولید در دیمزارها، گفت: به کشاورزانی که در طرح جهش تولید حضور دارند جهت خرید ادوات تسهیلات قرض‌الحسنه چهار درصدی ارائه می‌شود.

وی بیان کرد: طرح جهش تولید در دیمزارها به صورت مشترک بین سازمان جهادکشاورزی با ستاد اجرائی فرمان حضرت امام (ره) سومین سال اجرای خود را به صورت یک طرح پنج‌ ساله را آغاز کرده است.

نامور عنوان کرد: این طرح یکی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی است و در استان با اهداف افزایش عملکرد ۲۵ درصدی محصولات زراعی متنوع در دیمزارها در طول پنج سال، تغییر زمان کشت محصولات از بهاره به پاییزه جهت استفاده حداکثری از نزولات آسمانی، رعایت تناوب زراعی، افزایش کارایی آیش، حذف تدریجی آیش، کشاورزی حفاظتی و صرفه جویی در منابع و افزایش درآمد کشاورزان اجرا می‌شود.

وی گفت: یکی از ارکان اصلی طرح جهش تولید، رعایت تناوب زراعی بهینه و وارد کردن محصولات حبوبات، علوفه و دانه های روغنی به دیمزارهاست. طرح جهش تولید در دیمزارها موجب ارتقای سطح تولیدات زراعی و افزایش سطح علمی و فنی دیمکاران استان خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی عنوان کرد: در قالب این طرح افزایش بهره‌وری تمام محصولات زراعی دیم و همچنین افزایش سطح زیرکشت دیم برخی محصولات نظیر گیاهان علوفه‌ای و دانه‌های روغنی دیم در تمام مناطق دیم‌کاری استان با توجه به امکانات و شرایط موجود مدنظر قرار گرفته است.

وی افزود: بر اساس این طرح، حفظ بقایای گیاهی، کشت عمود بر جهت شیب در سطح اراضی، کشت مستقیم بدون شخم و تبدیل آیش زرد به سبز مورد اهمیت قرار می گیرد.

به گزارش ایرنا، بر اساس تحلیل شاخص «استاندارد بارش، تبخیر و تعرق» (SPEI) حدود ۹۴ درصد از مساحت استان درگیر خشکسالی است.

۳۰ درصد از مساحت استان درگیر خشکسالی خفیف، ۴۸.۲ درصد خشکسالی متوسط، ۱۴.۳ درصد با خشکسالی شدید و ۰.۷۴ درصد از وسعت استان با خشکسالی بسیار شدید مواجه است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار را اراضی زراعی و مابقی را باغ تشکیل می دهد که حدود ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی محسوب می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha