۲۸ شهریور ۱۴۰۲، ۲۳:۳۷
کد خبرنگار: 5418
کد خبر: 85233294
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ترودو : اطلاعات موثقی از نقش هند در قتل رهبر سیک های کانادا داریم

تهران-ایرنا- جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا روز سه شنبه گفت که هند باید اتهامات پیرامون دست داشتن در قتل هاردیپ سینگ رهبر سیک‌های کانادایی را "جدی بگیرد. "

به گزارش سه شنبه شب ایرنا از خبرگزاری "آناتولی انگلیسی", ترودو در سخنرانی خود در پارلمان کانادا ادعا کرد که شواهد "موثقی" از نقش هند در قتل این رهبر سیک مخالف هند وجود دارد.

او از هند خواست تا با تحقیقات همکاری کند و این اتهام را جدی بگیرد.

نخست وزیر کانادا تاکید کرد: مهم است که دولت هند این موضوع را جدی بگیرد. این بسیار جدی است و پیامدهای گسترده‌ای در حقوق بین الملل دارد. ما شواهد را دنبال می‌کنیم و از پاسخگو شدن افراد اطمینان خواهیم یافت.

به گزارش ایرنا, هند اتهامات دست داشتن خود در قتل این رهبر جدایی طلب سیک را به شدت رد کرده است.

وزارت امور خارجه هند در واکنش به این اقدام دولت کانادا هرگونه دست داشتن در ماجرای ترور فعال سیک را رد کرده و آن را اقدامی «پوچ و با انگیزه‌های خاص» خواند.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است که ترودو در اجلاس گروه ۲۰ ادعاهای مشابهی را با مودی مطرح کرده بود.

در این بیانیه، جنبش جدایی طلبان سیک در هند تهدیدی امنیتی تلقی شده و ادعاهای دولت اوتاوا هم صرفا نوعی اتهام بدون مدرک و سند برای توجیه اسکان تروریست‌ها و بنیادگرایان خالصتانی در کانادا عنوان شده است.

پس از اخراج دیپلمات هندی توسط کانادا به اتهام قتل یک جدایی طلب سیک، هند نیز در یک اقدام دیپلماتیک متقابل، از یک دیپلمات کانادایی خواست ظرف پنج روز خاک هند را ترک کند.

وزارت امور خارجه هند ساعاتی پس از اخراج یک دیپلمات هندی توسط اتاوا اعلام کرد که به یک دیپلمات ارشد کانادایی دستور داده شده تا هند را ترک کند.

وزارت امور خارجه هند امروز سه شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد تصمیم دهلی نو منعکس کننده "نگرانی فزاینده از مداخله دیپلمات‌های کانادایی در امور داخلی هند و دخالت آن‌ها در فعالیت‌های ضد هند است".

این اخراج متقابل در حالی صورت می‌گیرد که روابط بین کانادا و هند پرتنش است. چندی مذاکرات تجاری دو کشور متوقف شد و مسئولان کانادایی به تازگی یک سفر تجاری به هند را که اواخر امسال برنامه ریزی شده بود، لغو کردند. اعتراضات گروه‌های طرفدار استقلال سیک‌ها در کانادا نیز مزید بر علت شده و خشم دولت نارندرا مودی، نخست وزیر این کشور را برانگیخته است.

کانادا بیش از ۷۷۰ هزار نفر از سیک‌های هندی را در خود جای داده که نزدیک به دو درصد از کل جمعیت کانادا را شامل می‌شوند.

جنبش خالصتان در هند ممنوع است و مقامات دهلی آن را تهدیدی برای امنیت ملی می‌دانند. اما این جنبش هنوز در شمال هند و در کشورهایی مانند کانادا و انگلیس که محل زندگی شمار قابل توجهی از سیک‌ها هستند، حمایت می‌شود.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha