فواد حسین: اجرای توافقنامه امنیتی بغداد - تهران را در دیدار با همتای ایرانی پیگیری کردم

تهران - ایرنا- «فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق گفت که در دیدار با «حسین امیرعبداللهیان» همتای ایرانی خود، پیگیری اجرای توافقنامه امنیتی بین دو کشور را مورد بحث و گفت وگو قرار داده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، فواد حسین وزیر خارجه عراق در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی "ایکس" (توییتر سابق) نوشت: دیدار ثمربخشی با آقای حسین امیرعبداللهیان در حاشیه نشست های مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک داشتم.

وی افزود: ما درباره نتایج سفر اخیر خود به تهران و پیگیری اجرای توافقنامه امنیتی بین کشورهایمان و راههای تقویت همکاری مشترک در راستای منابع مشترک دو کشور بحث و گفت وگو کردیم.

فواد حسین نوشت: ما همچنین درباره مسائل منطقه ای و بین المللی بحث و تبادل نظر کردیم.

فواد حسین: اجرای توافقنامه امنیتی بغداد - تهران را در دیدار با همتای ایرانی پیگیری کردم


امیر عبداللهیان و حسین وزیران خارجه ایران و عراق دوشنبه شب به وقت محلی در نیویورک و در محل اقامت وزیر خارجه ایران با یکدیگر دیدار و گفت وگو کردند.

دوطرف در این دیدار درباره مسائل دو جانبه و موضوع اقلیم کردستان عراق رایزنی کردند.

وزیر خارجه عراق در این دیدار گفت: بر اساس توافقنامه امنیتی هیچ تهدیدی از خاک عراق و اقلیم کردستان این کشور، علیه جمهوری اسلامی ایران انجام نخواهد شد.

بر اساس توافقنامه امنیتی بین ایران و عراق، تمام گروه های تروریستی و تجزیه طلب ضد ایرانی مورد حمایت رژیم صهیونیستی و آمریکا مستقر در اقلیم کردستان عراق باید از مناطق مرزی دو کشور دور و پایگاه های آنها تحویل نیروهای دولت مرکزی عراق شود.

گروه های تروریستی "دموکرات" و "کومله" در سال های اخیر با استقرار در این منطقه، علیه جمهوری اسلامی و مردم ایران اقدامات تروریستی خود را هدایت می کردند.

شبکه تلویزیونی المیادین عصر سه شنبه به نقل از کمیته عالی اجرای توافقنامه امنیتی میان عراق و ایران، از تخلیه مقرهایی که توسط گروه‌های تروریستی در نزدیکی مرز با ایران اشغال شده بود، خبر داد.

کمیته عالی توافقنامه امنیتی میان عراق و ایران در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: «تمام مقرها به محلی دور از مرز دو کشور منتقل و جدایی طلبان ایرانی به منظور تبدیل شدن به پناهجو خلع سلاح شدند.»

در این بیانیه آمده است: نیروهای مرزی دولت فدرال عراق در مناطق تخلیه شده نزدیک مرز با ایران مستقر شدند و پرچم عراق در آنجا برافراشته شد.

این کمیته اضافه کرد: نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در نشستی که در اربیل و بغداد برگزار شد، حضور یافت و حمایت کامل خود را از دولت عراق در اجرای مفاد توافقنامه اعلام کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، دوشنبه هفته گذشته بار دیگر تاکید کرده بود که مهلت تعیین شده برای خلع سلاح «گروه‌های تروریستی» در اقلیم کردستان عراق تمدید نخواهد شد.

«ناصر کنعانی» در نشست خبری هفتگی خود گفت: بر اساس توافق، مهلت تعیین شده برای خلع سلاح گروه‌های تروریستی در اقلیم کردستان عراق ۱۹ سپتامبر (دیروز سه شنبه) به پایان می‌رسد و تمدید نخواهد شد.

وی افزود: این موضوع به صراحت اعلام و به مقامات عراقی ابلاغ شده و خوشبختانه دولت عراق نیز اقدامات خوبی انجام داده و بر پایبندی به تعهدات خود تاکید کرده است.

سرلشگر «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران نیز ۲۱ تیر ۱۴۰۲ در کنفرانس فرماندهان نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: اگر عراق تا سپتامبر به تعهدات خود در خصوص گروه‌های تروریستی در اقلیم کردستان عراق عمل نکند، عملیات علیه این گروه‌ها را با قدرت تکرار خواهیم کرد.

باقری گفت: گروه‌های تجزیه طلب که در شمال عراق مستقر شده اند، وضعیت ناامنی ایجاد می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha