۲۹ شهریور ۱۴۰۲، ۱۰:۲۱
کد خبرنگار: 1050
کد خبر: 85233599
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

امام جمعه کرج درگذشت آیت‌الله محمدحسین مرتضوی لنگرودی را تسلیت گفت

کرج -ایرنا - نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز در پیامی درگذشت عالم ربانی، فقیه صمدانی حضرت آیت‌الله محمدحسین مرتضوی لنگرودی رحمه‌الله علیه را تسلیت گفت.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روابط عمومی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان البرز و امام‌جمعه کرج، آیت‌الله سید محمد مهدی حسینی همدانی امام جمعه کرج گفت: ارتحال عالم ربانی، فقیه صمدانی حضرت آیت‌الله محمدحسین مرتضوی لنگرودی رحمه‌الله علیه موجب تألم و تأثر گردید.

وی اظهار کرد: ایشان که از شاگردان مبرز آیت‌الله‌العظمی بروجردی، امام خمینی و علامه طباطبایی رحمت‌الله علیهم بودند، سالیان عمر خویش را به تعلیم و تعلم قرآن و معارف اهل‌بیت علیهم‌السلام و تربیت شاگردان و نفوس مستعده، تألیف و تصنیف آثار متعدد در علوم مختلف، تأسیس مدارس علمیه، نشر و تبلیغ مآثر ائمه معصومین علیهم‌السلام سپری کردند.

وی افزود: آیت الله مرتضوی لنگرودی در کمال تواضع و ساده زیستی و پرهیز از تعینات و تجملات با سعه‌صدر در مسائل فرهنگی و اجتماعی منشأ آثار و برکات برای اهالی شهر تهران بودند.

امام جمعه کرج این ضایعه را به ساحت مقدس امام عصر ارواحنا فداه، رهبر معظم انقلاب، مراجع تقلید، حوزه‌های علمیه، شاگردان، ارادتمندان، فرزندان بخصوص حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید صدرالدین مرتضوی لنگرودی تسلیت گفت و برای بازماندگان صبر و اجر و برای ایشان علو درجه و رفعت مقام و حشر با اولیاء الهی از خدای تعالی مسئلت خواست.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله سیدمحمدحسین مرتضوی لنگرودی از شاگردان آیت‌الله العظمی سیدحسین طباطبایی بروجردی، حضرت امام (ره) و علامه سیدمحمدحسین طباطبایی روز گذشته ۲۷ شهریورماه دار فانی را وداع گفت.

او فرزند بزرگ مرحوم آیت‌الله سید مرتضی مرتضوی لنگرودی و برادر مرحوم آیت‌الله العظمی سید محمدحسن مرتضوی لنگرودی بود.

مرتضوی لنگرودی در سال ۱۳۴۵ هجری قمری (۱۳۰۷ هجری شمسی) در نجف اشرف دیده به جهان گشود. این دانشمند حکیم پس از گذراندن دروس مقدماتی، سطوح معقول و منقول و تکمیل سطوح عالی معارف متداول در حوزه های علوم دینی و مقدار قابل توجهی از خارج فقه و اصول در سال ۱۳۶۷ قمری به حوزه علمیه قم عزیمت کرد و در دروس خارج فقه و اصول اساتیدی چون آیت الله بروجردی، امام خمینی و علامه طباطبایی شرکت کرد. در سال ۱۳۸۰ قمری به اصرار اهالی میدان قیام تهران و تاکید بسیاری از علما و همچنین پدرش به امامت و سرپرستی مسجد و مدرسه حاج ابوالفتح مشغول، و درس و بحث را عهده دار شد و در امور علمی، فرهنگی، تبلیغی و اجتماعی فعالیت می کرد.

وی پس از چندی که پدرش از تهران به قم هجرت کرد، در درس خارج فقه و اصول پدر در مسجد عشقعلی قم حضور یافت و در تمامی دروس به حدّی جدّیت داشت که در مدتی کوتاه به مراتب عالی و رتبه اجتهاد دست یافت و از آیات عظام به ویژه پدر خود و علمایی چون آیات عظام سیدمحسن حکیم، سیدابوالحسن رفیعی قزوینی و سیدمحمدهادی میلانی اجازه کتبی و شفاهی اجتهاد دریافت کرد.

این فقیه فاضل از دانشمندان پرهیزکار، کوشا و بسیار فروتن بود و در نهایت ساده زیستی و پرهیز از تشریفات و شئونات رسمی زندگی می کرد. وی، تألیفاتی در فقه، اصول، تفسیر قرآن، فلسفه و کلام دارد و بر برخی تألیفات درسی و غیردرسی حوزه حواشی ارزنده ای نوشته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha