مقام کردستان عراق: اجرای توافقنامه امنیتی تهران - بغداد به نفع اهالی منطقه است

بغداد - ایرنا - سخنگوی دولت محلی کردستان عراق، توافقنامه امنیتی بین بغداد - تهران در اخراج گروه های ترورریستی ضدایرانی از نزدیکی مرزهای ایران با عراق را باعث تامین امنیت اهالی منطقه دانست.

به گزارش امروز (چهارشنبه) ایرنا، «دلشاد شهاب» سخنگوی دولت محلی کردستان عراق در گفت وگو با شبکه ۲۴ این اقلیم افزود: دولت محلی اقلیم کردستان عراق به توافقنامه امنیتی امضا شده بین عراق و ایران متعهد است و اجرای این توافق، آتشی را که برای اهالی این اقلیم خطر ایجاد می کرد، خاموش کرد.

وی گفت که مرزهای اقلیم کردستان عراق از مشکل (نا امنی گروه های تروریستی) رنج می برد، اظهار داشت: اقلیم کردستان عراق از توافقنامه امنیتی منعقد شده بین بغداد و تهران تاثیر (مثبت) گرفته است.

اظهارات این مقام محلی اقلیم کردستان عراق پس از تخلیه تمامی مقرهای گروه های تروریستی مخالف نظام جمهوری اسلامی ایرانی واقع در مرز بین دو کشور انجام شد.

دیروز - سه شنبه - کمیته عالی اجرای توافقنامه امنیتی امضا شده بین ایران و عراق تایید کرد که گروه های تروریستی جدایی طلب مخالف ایران مستقر در خاک اقلیم کردستان عراق پس از خلع سلاح، مقرهای خود را تحویل نیروهای مرزبانی عراق دادند و این نیروها جایگزین آنها شدند.

شهاب در گفت و گو با کردستان ۲۴ اظهار داشت که دولت محلی اقلیم کردستان عراق و نهادهای امنیتی آن با موفقیت این پرونده را مدیریت کردند.

به گفته وی مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی ایران از پیشرفت‌های حاصل شده در اجرای این توافق نامه ابراز رضایت کردند.

سخنگوی دولت محلی اقلیم کردستان عراق همچنین اضافه کرد: اجازه نخواهیم داد که اقلیم کردستان عراق منبع تهدید کشورهای همسایه باشد و در مقابل انتظار داریم کشورهای همسایه نیز به حاکمیت ملی عراق و اقلیم کردستان این کشور احترام قایل شوند.

«ثابت العباسی» وزیر دفاع عراق نیز روز گذشته (سه شنبه) فاش کرد که گروه های تروریستی جدایی طلب مخالف ایران به پنج اردوگاه در داخل خالک عراق منتقل و محدود شدند.

به گزارش شبکه الحدث عربستان سعودی، العباسی بار دیگر تاکید کرد که دولت عراق اجازه نخواهد داد از خاک این کشور برای حمله و تهدید علیه هیچ یک از کشورهای همسایه استفاده شود.

وی اظهار داشت که راه های دیپلماتیک و سیاسی برای حل مشکلات با ایران و ترکیه وجود دارد.

توافق امینتی بین ایران و عراق در ۱۹ مارس ۲۰۲۳ به امضای «علی شمخانی» دبیر وقت شورای امنیت ملی ایران و «قاسم الاعرجی» همتای عراقی وی رسید.

در ۱۱ جولای گذشته، «محمد باقری» رئیس ستاد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده بود که اگر بغداد به تعهدات خود در قبال خلع سلاح گروه های تروریستی تجزیه طلب در خاک اقلیم کردستان عراق عمل نکند، ایران حملات به مواضع این گروه ها در اقلیم کردستان عراق را از سر خواهد گرفت.

باقری گفته بود که دولت عراق تا سپتامبر امسال (۲۸ شهریور) فرصت دارد تا گروه های جدایی طلب مخالف ایران را خلع سلاح کند.

بر اساس توافقنامه امنیتی بین ایران و عراق، تمامی گروه های تروریستی و تجزیه طلب مورد حمایت رژیم صهیونیستی و آمریکا مستقر در اقلیم کردستان عراق باید از مناطق مرزی دو کشور دور و پایگاه های آنها تحویل نیروهای دولت مرکزی عراق شود.

جمعه گذشته (۲۴ شهریور) نیروهای مرزبانی عراق پیرو توافق تهران - بغداد، نقاط مرزی مشترک با ایران از گروه‌های تروریستی کومله و دموکرات را پاکسازی کردند.

گروه های تروریستی "دموکرات" و "کومله" در سال های اخیر با استقرار در این منطقه، علیه جمهوری اسلامی و مردم ایران اقدامات تروریستی خود را هدایت می کردند.

فرماندهی نیروهای مرزبانی وزارت کشور عراق روز جمعه طی بیانیه ای اعلام کرد که پس از درگیری با گروه‌های غیرقانونی (عناصر دو گروه تروریستی کومله و دموکرات)، نقاط مرزی این کشور با ایران در استان اربیل را که در سیطره این گروه‌ها بود، بازپس گرفته شد.

در این بیانیه‌ آمده است: در چارچوب تلاش‌های فرماندهی نیروی مرزبانی عراق برای کنترل کل مرزهای این کشور با کشورهای همسایه (ایران)، نیروهای تیپ دوم مرزی و هنگ تکاوران مرزی منطقه یکم عراق با پشتیبانی نیروهای پیشمرگه توانستند نقاط مرزی بین ایران و عراق را پس از درگیری با گروه های غیرقانونی (تروریست های کومله و دموکرات) که بر نقاطی از استان اربیل سیطره یافته بودند، باز پس بگیرند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha