به گزارش ایرنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، در نشست مشترک «عبدالله توکلیلاهیجانی» مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزراتخانه با اعضای انجمن صنعت موتورسیکلت ایران، آخرین وضعیت این صنعت قدیمی کشور مورد بحث و تبادل نظر گرفت.
در این جلسه که «جلیل مجاهد» رئیس انجمن صنعت موتورسیکلت ایران و سایر اعضای هیات مدیره حضور داشتند، وضعیت تولید در سال جاری در مقایسه با سال گذشته مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
بنابر گزارشهای ارائه شده، تولید پنجماهه نخست سال جاری دستخوش رشد ۴۵ درصدی نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته بوده و به رقمی در حدود ۱۹۴ هزار دستگاه رسیده است. با این روند پیشبینی میشود میزان تولید سال جاری به میزان بیش از ۶۰۰ هزار دستگاه در پایان سال برسد.
این نشست مشترک با اعضای هیات مدیره انجمن موتورسیکلت کشور، با محوریت تمرکز بر استقرار برقیسازی در صنعت موتورسیکلت کشور برگزار شد و هم اندیشی بهمنظور شناسایی موانع اجرایی و راه حلهای پیشرو انجام گرفت.
برنامهریزی برای تولید با داخلیسازی مناسب محصولات برقی و کاهش سبد مصرف سوخت محصولات موتورسیکلتسازان براساس آئیننامه جدید مصوب هیات دولت، از موضوعات دیگری بود که در این نشست مطرح و مقرر شد تا استانداردسازی در ماژولهای مختلف موتورسیکلت بهمنظور دستیابی به مقیاس اقتصادی تولید انجام شود.
در این نشست علاوه بر برقیسازی، مباحث مرتبط با اتصالپذیری در صنعت موتورسیکلتسازی کشور و فرصتهای پیشرو ناشی از حوزههای جدید کسب و کار مرتبط با دادههای موتورسیکلتهای متصل بههمراه پیشرفت پروژههای موتورسیکلتهای برقی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
فرصت رشد صنعت موتورسیکلت مطابق با روندهای جهانی
در بخشی از این نشست، مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت، چهار رویکرد اصلی برقیسازی، اتصالپذیری، موتورسیکلتهای اشتراکی و هوشمند را بهعنوان اهداف اصلی وزارت صمت در صنعت موتورسیکلت کشور اعلام کرد و از تولیدکنندگان موتورسیکلت خواست تا با در نظر گرفتن این موارد، نسبت به برنامهریزی برای تحقق این اهداف اقدام کنند.
توکلیلاهیجانی در ادامه یادآور شد: با توجه به حمایتهای وزیر صنعت، معدن و تجارت از کاربرد فنآوریهای نوین در صنعت حمل و نقل کشور بهویژه کاربرد وسایل نقلیه برقی، فرصتی مغتنم برای رشد صنعت موتورسیکلت کشور مطابق با روندهای جهانی فراهم شده است.
مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت همچنین نسبت به تمرکز تولیدکنندگان موتورسیکلت بر افزایش عمق داخلیسازی محصولات پرفروش بازار با تکیه بر افزایش توانمندی زنجیره تأمین و صنعت قطعهسازی تاکید کرد.
اعضاء انجمن نیز هر یک چالشهای پیشروی رویکرد بالا بردن داخلیسازی از قبیل میزان سرمایهگذاری و مقیاس اقتصادی، ارتقای قابلیتهای فنآورانه و استفاده از حداکثر ظرفیت بازار ایران را مورد بحث قرار دادند.
در پایان جلسه نیز اعضاء انجمن هر یک به بیان و تبیین فرصتها و چالشهای این رویکردها پرداخته و ابراز امیدواری کردند که با افزایش همکاری مشترک صنعت و حاکمیت، این اهداف برآورده شوند.
نظر شما