تحریم‌های ظالمانه علیه ایران خلاف تعهدات بین‌المللی بوده است

تهران - ایرنا - معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست با تاکید بر اینکه تحریم‌های ظالمانه علیه ایران خلاف تعهدات بین‌المللی بوده است، گفت: تحریم‌های اعمال شده برای جمهوری اسلامی ایران همه جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی این کشور و به عبارتی زندگی، معیشت و سلامت جسمی و بهداشت روانی آحاد جامعه را هدف قرار داده است.

به گزارش خبرنگار محیط زیست ایرنا، ایرج حشمتی در سی و ششمین سالگرد پروتکل مونترال که به صورت ویدیوکنفرانسی برگزار شد افزود: تحریم های ظالمانه اعمال شده برای جمهوری اسلامی ایران همه جنبه های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی این کشور و به عبارتی زندگی ، معیشت و سلامت جسمی و بهداشت روانی آحاد جامعه را هدف قرار داده است و در اجرای کنوانسیون ها و پروتکل های بین المللی که یک وظیفه و تعهد جهانی و همگانی را می طلبد همه کشورها دارای مسئولیت واحدی برای حفظ محیط زیست و توسعه پایدار هستند، تحریم های ظالمانه اعمال شده خلاف این تعهدات بین المللی بوده و دارای منافات است و مادامی که کشورها نتوانند به سهولت به مواد، تجهیزات و تکنولوژی های جدید و سازگار با محیط زیست دسترسی مناسب داشته باشند اجرای تعهدات بین المللی به نحو موثر امکان پذیر نخواهد بود.

وی تاکید کرد : اگر چه اطمینان دارم با تصمیم گیری صحیح، درایت و خلاقیت و با خودباوری و مثبت اندیشی و تقویت روحیه همکاری و همیاری همچنین با سیاست گذاری های مناسب، برنامه ریزی و مدیریت متعهدانه نه تنها بر این تحریم های ظالمانه فائق خواهیم آمد بلکه دورنمای روشنی برای آینده این مرز و بوم در انتظار همه ما است.

وی درباره پروتکل مونترال اظهار داشت: مراسم امروز به مناسبت گرامیداشت سی و ششمین سالگرد پروتکل مونترال و روز جهانی ازون و سی و چهارمین سالگرد پیوستن جمهوری اسلامی ایران به عضویت این پروتکل به عنوان موفق ترین معاهده زیست محیطی در بخش های سیاست گذاری و اجرا در سطح جهانی است.

حشمتی ادامه داد: امروز در حالی مراسم روز جهانی ازون را جشن می گیریم که تلاش و مشارکت جامعه جهانی و اعضای کنوانسیون وین و پروتکل مونترال ضمن ترمیم و بازسازی لایه حیات بخش ازون در مدت نزدیک به چهار دهه و حذف مقادیر چشمگیری از مواد شیمیایی مخرب لایه ازون در بخش های مختلف مصرف کننده، رویکرد جدید این پروتکل به سوی کمک به کاهش تغییرات اقلیمی با جدیت بیشتری پیگیری می شود.

وی گفت: نکته بارز و قابل توجه در مراسم امسال همکاری های بین المللی و جهانی تحت شعار ترمیم لایه ازون و کاهش تغییرات اقلیمی است و یادآور این مهم که باید با اراده ای استوار برای تضمین سلامتی مردم و سلامتی سیاره زمین گام های بیش از پیش موثر تری برداریم.

با تصویب و اجرای اصلاحیه کیگالی ضمن حفاظت مستمر از لایه ازون انتظار می رود تا سال ۲۱۰۰ از گرم شدن ۰.۵ درجه سانتیگراد جلوگیری شودمعاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: کره زمین در حال گرم شدن است و به نوبه خود ما نیازمند سیستم های تهویه مطبوع و خنک کننده در تمام ابعاد هستیم، این رشد در نیاز به سرمایش باید همزمان همراه با یافتن جایگزین های ایمن، سازگار با محیط زیست و لایه ازون و از طرفی هم، افزایش بهره وری انرژی تجهیزات خنک کننده را مد نظر قرار دهد.

وی گفت: پروتکل مونترال به فعالیت های خود در جهت کاهش مواد مخرب لایه ازون ادامه خواهد داد و همسو با آن از گرم شدن زمین نیز از طریق اجرای اصلاحیه کیگالی ممانعت خواهد کرد، این اصلاحیه در اکتبر سال ۲۰۱۶ میلادی تدوین و به تصویب رسیده است و از تاریخ ۱ ژانویه ۲۰۱۹ لازم الاجرا شد و در حال حاضر حدود ۱۵۲ کشور به عضویت این اصلاحیه پیوسته اند. از طریق این اصلاحیه ضمن حفاظت مستمر از لایه ازون انتظار می رود با تصویب و اجرای کامل آن تا سال ۲۱۰۰ از گرم شدن ۰.۵ درجه سانتیگراد جلوگیری شود.

حشمتی افزود: آخرین به روزرسانی از کمیسیون ارزیابی علمی پروتکل مونترال تأیید کرده است که ترمیم لایه ازون در مسیر درستی قرار دارد و انتظار می رود سطح آن تا حدود سال ۲۰۶۶ میلادی در قطب جنوب به سطح سال ۱۹۸۰ بازگردد. نتیجه واضح است؛ برای نزدیک به چهار دهه، پروتکل مونترال در حفاظت از سلامت انسان، طبیعت و آب و هوا نقش اساسی داشته است و این نقش همچنان ادامه خواهد داشت، ما باید جهانی بسازیم تا در آن همگان اعم از انسان، طبیعت و سیاره زمین حیات رو به رشدی داشته باشند.

تحریم‌های ظالمانه علیه ایران خلاف تعهدات بین‌المللی بوده است

وی تاکید کرد: ایران علاوه بر حذف کلروفلورو کربن ها، هالون ها، تتراکلرید کربن، متیل کلرو فرم و ماده متیل بروماید در بخش آفات غیر قرنطینه مطابق با برنامه زمانبندی پروتکل، بیش از ۳۵ درصد از واردات و مصرف هیدرو کلرو فلورو کربن ها را تا تاریخ ۱ ژانویه ۲۰۲۰ میلادی کاهش داده است و تا سال ۲۰۲۵ میلادی نیز شاهد کاهش بیش از ۶۷.۵ درصدی این مواد از طریق اجرای پروژه های سرمایه گذاری ( انتقال تکنولوژی های سازگار و حذف مصرف مواد مخرب الیه اوزن ) و غیر سرمایه گذاری ( اعمال سیستم صدور مجوز و سهمیه بندی واردات سالانه، برنامه های آموزشی و تنویر افکار عمومی و فعالیت های نظارتی و پایش) این مواد هستیم.

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: امروز پس از گذشت ۳۴ سال از تاریخ تصویب کنوانسیون وین و پروتکل مونترال در مجلس شورای اسلامی و عضویت جمهوری اسلامی ایران به این دو معاهده بین المللی با تلاش و کار گروهی مصرف بخش عمده ای از مواد مخرب لایه ازون حدود ۹ هزار و ۸۰۰ تن تحت پروژه های مصوب در کشور و انتقال فناوری های سازگار با لایه ازون در واحدهای تولیدی و خدماتی حذف شده است، از اولویت های آینده ما همگام شدن با جامعه جهانی در مباحث مرتبط با کاهش تغییرات اقلیمی است که لازم است دست اندرکاران با همکاری ارگان ها و سازمانهای ذیربط موضوعات مرتبط را با توجه به منافع و اهداف کشور به دقت بررسی و زمینه های لازم برای تصویب اصلاحیه کیگالی را فراهم کرده تا عالاوه بر حفاظت از لایه ازون، در فراهم آوری مقدمات کاهش مصرف گازهای گلخانه ای و متعاقب آن کنترل تغییرات اقلیمی گام های موثری را همچون گذشته برداریم.

پروتکل مونترال

پیمان مونترال یا پروتکل مونترال در مورد موادی که باعث تخریب لایه ازون می‌شوند، یک معاهده بین‌المللی است که برای محافظت از لایه ازون با خاتمه دادن به تولید مواد بی‌شماری که مسئول کاهش ازون هستند طراحی شده‌ است. این توافق‌نامه در تاریخ ۲۶ اوت ۱۹۸۷ انجام شد و پس از نخستین جلسه در هلسینکی، مه ۱۹۸۹، در ۱۶ سپتامبر ۱۹۸۹ به اجرا درآمد. از آن زمان تاکنون ۹ مورد تجدید نظر انجام داده‌ است، در نتیجه این توافق بین‌المللی، سوراخ ازون در ناحیه قطب جنوب به آرامی در حال بهبود است، پیش‌بینی‌های اقلیمی نشان می‌دهند که لایه ازون بین سال‌های ۲۰۵۰ تا ۲۰۷۰ به سطح سال ۱۹۸۰ باز خواهد گشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha