۲۹ شهریور ۱۴۰۲، ۱۴:۳۲
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85234023
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پشت پرده پیمان دفاعی آمریکا و عربستان از نگاه نیویورک تایمز

تهران-ایرنا- نیویورک تایمز به نقل از مقام های آمریکایی نوشت: مشاوران جو بایدن و سعودی ها در حال مذاکره درباره پیمان دفاعی مشابه توافقات نظامی واشنگتن با ژاپن و کره جنوبی هستند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، نیویورک تایمز در گزارشی درمورد همکاری های دفاعی آمریکا و عربستان، مذاکره درباره این پیمان دفاعی جدید را محور اصلی دیپلماسی پرمخاطره دولت جو بایدن برای وادار کردن عربستان به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی ارزیابی کرد.

به نوشته این رسانه آمریکایی، به موجب این پیمان، آمریکا و عربستان متعهد می شوند درصورت حمله به کشور مقابل در منطقه یا در خاک عربستان، از یکدیگر حمایت نظامی کنند.

براساس این گزارش، پیش از این مطلبی درباره مذاکرات برای الگو قرار دادن شروط معاهدات نظامی آمریکا در حوزه شرق آسیا که جزو قوی ترین معاهدات آمریکا با متحدانش در خارج از اروپا تلقی می‌شوند، منتشر نشده بود.

مقام های کنونی و سابق آمریکایی گفته اند بن سلمان ولیعهد عربستان توافقات دفاعی دوجانبه با آمریکا را یکی از ارکان مهم مذاکراتش با دولت بایدن درباره روابط با رژیم صهیونیستی قلمداد می کند.

مقام های سعودی نیز مدعی اند به رغم از سرگیری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان، توافقات دفاعی قوی می تواند به بازدارندگی در برابر ایران و شرکای آن در منطقه کمک کند.

بن سلمان همچنین از دولت بایدن می خواهد به کشورش در گسترش برنامه هسته ای غیرنظامی کمک کند، هر چند که برخی از مقام های آمریکایی نگران آن هستند که این برنامه پوششی برای گسترش برنامه تسلیحات هسته ای برای مقابله با ایران باشد.

نیویورک تایمز نوشت: هر گونه پیمانی با عربستان مشابه توافقات آمریکا با متحدانش در شرق آسیا، به طور حتم با مخالفت جدی از سوی کنگره مواجه خواهد شد. برخی از قانونگذاران آمریکایی از جمله دموکرات های ارشد کنگره، دولت عربستان و بن سلمان را شریکی غیر قابل اعتماد قلمداد می کنند که اهمیت چندانی به منافع آمریکا یا حقوق بشر نمی دهد.

این گزارش می افزاید: هر گونه پیمان دفاعی بین عربستان و آمریکا همچنین سوالاتی را درباره این که آیا دولت بایدن در حال درگیر کردن بیشتر نظامی آمریکا در خاورمیانه است، مطرح می کند. این پیمان همچنین در تضاد با اهداف بیان شده دولت بایدن برای چرخش منابع نظامی و توانمندی جنگی آمریکا از خاورمیانه به سمت منطقه آسیا اقیانوسیه برای بازدارندگی چین است.

به نوشته نیویورک تایمز، مذاکرات آمریکا با عربستان و رژیم صهیونیستی به طور عمده پیرامون مطالبات ولیعهد عربستان از دولت بایدن بوده‌ است و انتظار می‌رود این دیپلماسی در نشست امروز (چهارشنبه) بایدن با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک مطرح شود.

این گزارش افزود: ارتش آمریکا پایگاه ها و نظامیانی در ژاپن و کره جنوبی دارد اما به گفته مقامات آمریکایی در حال حاضر مذاکره جدی درباره حضور گروه بزرگی از سربازان آمریکا در عربستان تحت هیچ توافق دفاعی جدیدی وجود ندارد. بر اساس نامه کاخ سفید به کنگره در ماه ژوئن، پنتاگون کمتر از ۲ هزار و ۷۰۰ نیرو در عربستان دارد.

به نوشته این روزنامه، تلاش بایدن برای دستیابی به توافقی بین عربستان و رژیم صهیونیستی، طرحی است که تا چندی پیش تصور آن دشوار بود. بایدن در طول مبارزات انتخاباتی اش در سال ۲۰۲۰ متعهد شد که عربستان سعودی را به یک کشور «مطرود» تبدیل کند و میانجیگری برای یک معامله می تواند یک امتیاز سیاسی برای دولت راست افراطی نتانیاهو باشد که مقامات آمریکایی به شدت از تلاش هایش برای تضعیف قوه قضاییه این رژیم و تشویق به گسترش شهرک سازی در خاک فلسطین انتقاد کرده اند.

آمریکایی ها مدعی اند توافق دیپلماتیک بین ریاض و تل آویو یک اقدام نمادین در تنش زدایی بین اعراب و رژیم صهیونستی است که می تواند برای آمریکا نیز از نظر ژئوپلتیکی اهمیت داشته باشد. به گفته آنها، نزدیک کردن عربستان به آمریکا، ریاض را از مدار چین خارج می کند و ضربه ای به تلاش های پکن برای نفوذ در خاورمیانه است.

در ماه های اخیر، مقامات کاخ سفید گزارش هایی را درباره مذاکرات مربوط به عادی سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی به قانونگذاران بانفوذ دموکرات ارائه داده اند. دولت آمریکا برای تایید چنین معاهده ای به کسب دو سوم آرای سنا نیاز دارد.

اکثر دموکرات های سنا در موارد چندی رای به جلوگیری از فروش سلاح های آمریکایی وهمکاری امنیتی با ریاض داده اند.

قانونگذاران دموکرات همچنین دولت بایدن را درباره گزارش‌هایی تحت فشار قرار داده اند که نشان می دهد نیروهای مرزی سعودی صدها یا هزاران مهاجر آفریقایی را که می‌خواستند از یمن وارد این کشور شوند، کشته‌اند.

معاهدات دفاعی جداگانه آمریکا با ژاپن و کره جنوبی ، پس از جنگ های ویرانگر در اواسط قرن بیستم و با تشدید جنگ سرد منعقد شد و آمریکا را وادار کرد تا برای مقابله با حضور جهانی اتحاد جماهیر شوروی سابق اتحادهایی را در سراسر جهان ایجاد کند.

مقام های کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا به عنوان بخشی از تلاش ها برای عادی سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی از ماه مه (اردیبهشت) گذشته تاکنون سفرهای بیشماری به عربستان داشته اند و نتانیاهو ومشاورانش را از خواسته های بن سلمان مطلع کرده اند.

به غیر از مسائل دشوار مربوط به پیمان امنیتی احتمالی آمریکا و عربستان سعودی و همکاری های هسته ای غیرنظامی، سؤالاتی درباره مطالبات سعودی ها از رژیم صهیونیستی درخصوص امتیاز دادن به فلسطینی ها وجود دارد. بن سلمان هنوز در انظار عمومی درباره این موضوع صحبتی نکرده است.

برخی از مفسران آمریکایی مسائل سیاسی خاورمیانه، از دولت بایدن خواسته اند از هر گونه معامله ای که باعث دستاورد سیاسی برای نتانیاهو می شود و به در قدرت ماندن او کمک می کند، خودداری کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha