۲۹ شهریور ۱۴۰۲، ۱۶:۰۷
کد خبرنگار: 2218
کد خبر: 85234216
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بخشی از یک خانه تاریخی در شوشتر فرو ریخت

اهواز – ایرنا – رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوشتر از ریزش بخشی از یک خانه تاریخی در شوشتر بر اثر آبگرفتگی شوادان‌های بافت تاریخی خبر داد.

داود نجار آسیابانی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: قسمت ورودی و سر در خانه تاریخی "نجاتیان" واقع در بافت تاریخی این شهرستان متاسفانه امروز فروریخت.

وی با اشاره به دلایل این ریزش گفت: براساس شواهد، رطوبت و اظهارات مالک مبنی بر آبگرفتگی چندین ساله این خانه تاریخی فرونشست زمین در بخشی از کوچه موجب تخریب بخشی از خانه شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوشتر با اشاره به اینکه این بنا در فهرست آثار ملی ثبت نشده است توضیح داد: خانه نجاتیان از جمله خانه‌های تاریخی و فاخر بافت تاریخی به شمار می‌رود.

وی تاکید کرد: احتمال تخریب دیگر خانه‌های تاریخی در بافت تاریخی شوشتر بیشتر از قبل شده است به دلیل وجود عارضه آبگرفتگی فرسایش بناها افزایش یافته است و احتمال هر حادثه‌ای در این خانه‌ها وجود دارد که هر چه سریعتر باید این عارضه‌ها برطرف شوند.

نجار آسیابانی با اشاره به تکالیف دیگر دستگاه‌ها از جمله سازمان آب و برق که مسئولیت مطالعات شناسایی مشکل و شرکت آب و فاضلاب برای اصلاح شبکه قدیمی برعهده دارد گفت: برخی فکر می‌کنند در چنین حوادثی کوتاهی از سوی اداره میراث فرهنگی است درحالی که ما به عنوان نمایند مردم متولی این آثار هستیم و هر اتفاقی برای بناها موجب می‌شود خودمان ضرر کنیم.

وی بر پیگیری‌های مکرر اداره میراث فرهنگی برای رفع مشکل آبگرفتگی اشاره کرد و خواستار تسریع در رفع این مشکل پیش از وقوع حوادث دیگر شد.

ابوالفضل مهدی پور، دوستدار میراث فرهنگی نیز به ایرنا گفت: خانه تاریخی نجاتیان مربوط به دوره قاجار است که به علت عدم همکاری مالک خصوصی، در سال‌های قبل پروند ثبت ملی این بنای تاریخی متوقف شد.

وی نسبت تخریب دیگر خانه های واقع در بافت تاریخی هشدار داد و گفت ادامه این روند میتواند خسارت زیادی برای آثار تاریخی شوشتر برجای بگذارد.

گفتنی است پیش از این خبرگزاری ایرنا در مطلبی با عنوان "خطر تخریب در یک قدمی خانه‌های تاریخی شوشتر" نسبت به تخریب خانه‌های تاریخی گزارشی تهیه کرده بود.

در بافت تاریخی شهر شوشتر بیش از ۹۰ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی وجود دارد. مشکل آبگرفتگی شوادان‌ خانه‌های تاریخی مربوط به امروز و دیروز نیست و بیش از ۲۰ سال است که این معضل به بلای جان بافت تاریخی شوشتر تبدیل شده است.

مدیران و دستگاه‌های اجرایی مختلف ادعا می‌کنند که از همان زمان تاکنون پیگیر شناسایی مشکل و رفع آن بوده‌اند با این همه هنوز و پس از گذشت سالیان دراز این مشکل نه تنها کمتر نشده که روز به روز آثار مخرب‌تری را بر خانه‌های تاریخی واقع در بافت برجای گذاشته است.

در کل شهرستان شوشتر ۳۰۰ اثر ثبت ملی و در بافت تاریخی آن که مرکز شهر را در برمی‌گیرد. شوشتر حدود ۲۴۳ هکتار بافت تاریخی دارد.

خانه طبیب، خانه رحیمی، خانه معین التجار، خانه مستوفی، خانه کجباف، خانه مقدم، خانه مرعشی، خانه امین‌زاده، خانه زایر، خانه طبیب شوشتری، خانه جزایری، خانه شیخ جعفر شوشتری، خانه افضل، خانه چهارمحالی، خانه رضوان، خانه زاهدی و... تنها بخشی از خانه‌های حائز اهمیت تاریخی در این شهرستان است.

بخش زیادی از خانه های واقع در بافت تاریخی دارای شوادان یا شبستان هستند که از آن‌‎ها در قدیم به عنوان مکانی خنک استفاده می‌شده و مردم از گرمای تابستان به این فضاها پناه می‌بردند. شوادان‌هایی همچون شوادان قلعه سلاسل و شوادان شاه نشین شوشتر از جمله شوادان‌های خاص در شوشتر به شمار می‌رود که از نظر سازه و زیبایی با دیگر شوادان‌ها تفاوت‌هایی دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha