استوار همچون دوران دفاع مقدس

۲ مهر ۱۴۰۲، ۱۰:۰۱
کد خبر: 85234828
استوار همچون دوران دفاع مقدس

ساری-ایرنا - روزهای پایان شهریور ۱۳۵۹ و هشت سال پس از آن روزها نام و نان بهایی نداشت و آنچه میدان دار بود، قیام بود و عروج. آن روزها ماندن بی معنا بود و مُردن در بستر، ننگی بزرگ و شهادت، شاهراهی به وسعت افق داشت.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار ایرنا ، ‌ آن روزها فاصله خاک تا افلاک و کویر تا بهشت، یک میدان مین بود. خاکریزها، بوی بهشتِ مردانی را گرفته بود که سر به سر، تن به مرگ می سپردند تا مبادا وجبی از کیان دین و وطن، به دست کفتاران حریص و متجاوز بیفتد؛ چرا که دفاع مقدس، رساترین واژه در قاموس ایستادگی این ملّت قهرمان است.

مردان این دیار در پی تجاوز کفتار صفتان ننگ و نفرین، در هفت شهر عشق، هشت بهار، آزادگی را پیمودند و حماسه آفریدند.

۳۱ شهریور سالروز شروع جنگ تحمیلی از سوی رژیم بعث عراق علیه جمهوری اسلامی ایران، به عنوان آغاز هفته دفاع مقدس نامگذاری شده است و از ۳۱ شهریور تا ۶ مهر ادامه دارد.

در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ رژیم بعثی عراق با تصمیم و طرح قبلی و با هدف برانداختن نظام نوپای جمهوری اسلامی جنگی تمام عیار را علیه ایران اسلامی آغاز کرد. صدام حسین رییس جمهور عراق با ظاهر شدن در برابر دوربین‌های تلویزیون عراق با پاره کردن قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر، آغاز تجاوز رژیم بعثی به خاک ایران را اعلام کرد.

جنگی نابرابر در شرایطی به ایران تحمیل شد که از جانب استکبار جهانی بویژه آمریکا تحت فشار شدیدی قرار داشت و در داخل کشور نیز جناح ‌های وابسته به غرب و شرق، با ایجاد هیاهوی تبلیغاتی و ایجاد درگیری‌های نظامی در صدد تضعیف نظام بودند و نیروهای نظامی نیز به خاطر تبعات قهری انقلاب، هنوز مراحل بازسازی و ساماندهی را به طور کامل پشت سر ننهاده بودند.

استوار همچون دوران دفاع مقدس

آمریکا برای به سازش کشاندن جمهوری اسلامی و در نهایت تسلیم آن‌ها حمایت پنهان و آشکار خود را در کلیه زمینه‌های سیاسی، نظامی، ‌اقتصادی و ... از رژیم بعثی عراق به اجرا گذاشت. از سوی دیگر نیز ابرقدرت دیگر جهان‌ یعنی شوروی که متحد عراق محسوب می‌شد، خصومتش را با نظام اسلامی که شعار نه شرقی و نه غربی را سرلوحه کار خود قرار داده بود و در جریان اشغال افغانستان توسط شوروی، این تجاوز را محکوم کرده بود، بیش از پیش نمود.

ارتش عراق که بر اساس محاسبات خود از وضعیت داخلی و خارجی ایران، فتح یک هفته‌ای تهران را در سر می‌پرورانید، در روزهای نخست تجاوز، بدون مانعی جدی در مرزها تا دروازه‌های اهواز و خرمشهر پیش تاخت. تحت چنین شرایطی امام خمینی (ره) ‌ به خروش آمد و ندای ملکوتیش دل‌های شیفتگان انقلاب و نظام را متوجه دفاع از کیان جمهوری اسلامی نمود؛ بطوریکه، نیروهای مردمی بدون امکانات و تجهیزات و حتی آموزش‌های نظامی به مقاومت پرداختند.

همه ساله پایان شهریوماه به مناسبت گرامیداشت آن ایام و رشادت هایی که مردان و زنان این مرز و بوم از خود نشان دادند برنامه هایی بمدت یک هفته در قالب برنامه های هفته دفاع مقدس اجرا می شود تا یاد آن روزها و دلاوری هایی که مردم کشورمان انجام دادند همواره باقی بماند.

دلاورمردی مازندرانی در آن برهه زمانی برکسی پوشیده نیست اینکه چطور سربازان و فرماندهان لشکر ۲۵ کربلا برای حفظ مرزهای کشور جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند و به محابا به دل دشمن زدند.

استوار همچون دوران دفاع مقدس

حدود ۱۶۸ هزار نفر از مازندران برای دفاع از وطن راهی مناطق جنگی شدند که ۱۰هزار و ۴۰۰ رزمنده به شهادت رسیدند و ۳۴ هزار نفر نیز جانباز شدند. اینفوگرافیک زیر نگاهی آماری به مازندران در دفاع مقدس دارد.

برای همین منظور سپاه کربلای مازندران برنامه های هفته دفاع مقدس را اعلام کرد و بنا به گفته معاون هماهنگ کننده سپاه کربلا مازندران همزمان با هفته دفاع مقدس ۴۵ طرح محرومیت زدایی در بخش های مسکن، راه و پل، آبرسانی روستایی افتتاح و به بهره برداری خواهد رسید.

سرهنگ عسکر مجیدی با بیان این که ۱۲ واحد منزل مسکونی مددجویان کمیته امداد امام خمینی به بهره برداری می رسد، افزود: بهره برداری از ۲۳ گلزار مطهر شهدا، آسفالت ۱۰کیلو راه روستایی از دیگر طرح های آماده افتتاح در هفته دفاع مقدس مازندران است.

وی با بیان این که درهفته دفاع مقدس مخزن ۵۰۰ متر مکعبی روستای دولت آباد ساری و مخزن ۲۰۰مترمکعبی روستای کمر پشت سوادکوه نیز به بهره برداری خواهد رسید، ادامه داد : حدود۳۰ کیلومتر خط انتقال آب ۶ روستای استان نیز به بهره برداری می رسد.

معاون هماهنگ کننده سپاه کربلا مازندران توزیع ۱۰ هزارو ۴۰۰ نوشت افزار دانش آموزان بی بضاعت مناطق محروم و ۲۰۰ سری جهیزیه را از خدمات اجتماعی سپاه استان در هفته دفاع مقدس عنوان کرد.

وی تصریح کرد :‌ سازمان بسیج سازندگی سپاه کربلا مازندران از سال ۱۳۹۹ تا کنون یکهزار و ۱۹۱ میلیارد تومان طرح محرومیت زدایی استان را اتمام و به بهره برداری رسانده است.

این مسوول سپاه کربلا مازندران همچنین به وجود طرح های محرومیت زدایی در دست اقدام بسیج سازندگی استان اشاره کرد و گفت:‌ یکهزارو ۴۳۱ میلیارد تومان ارزش اجرای این طرح است.

مجیدی، دفاع مقدس را مظهر دین باوری و ایمان به خدا دانست و گفت :‌نسل جوان بداند ایثارگری و جانفشانی با ولایت مداری و معنویت دینی و مذهبی هشت سال جنگ تحمیلی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران را به پیروزی ختم کرده است.

وی بر لزوم تبیین جهاد و شهادت دفاع مقدس برای جوانان را مورد اهتمام و تاکید قرار داد و بیان داشت: هر ساله تمام برنامه های دفاع مقدس مازندران همسو با این رویکرد در رده های مختلف مقاومت و پایگاه های بسیج برگزار و عملیاتی می شود.

مجیدی، تجلیل از پیشکسوتان رزمنده، ایثارگران و جانبازان به خصوص زنان رزمنده را از برنامه های محوری هفته دفاع مقدس مازندران است عنوان کرد و ادامه داد:‌ تبیین منویات مقام معظم انقلاب در مورد گام دوم جوانان انقلاب نیز در هفته دفاع مقدس مورد تاکید است.

این مقام مسوول، برگزاری رژه نیروهای مسلح مازندران در ساری با محوریت سپاه کربلا روز سی و یک شهریورماه را دیگر برنامه هفته دفاع مقدس عنوان کرد و ادامه داد:‌ باز سازی عملیات بیت المقدس در پارک موزه دفاع مقدس مازندران واقع در رودخانه تجن ساری با هدف تبلیغ و تبیین جهاد و شهادت برای جوانان از دیگر برنامه های هفته دفاع مقدس است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha