۳۰ شهریور ۱۴۰۲، ۱۸:۰۹
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85235224
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تاریخ انتخابات عمومی پاکستان تعیین شد

۳۰ شهریور ۱۴۰۲، ۱۸:۰۹
کد خبر: 85235224
تاریخ انتخابات عمومی پاکستان تعیین شد

اسلام‌آباد- ایرنا- پس از گذشت یکماه و نیم از روی کار آمدن دولت انتقالی پاکستان و گمانه‌زنی‌ها درخصوص اختلافات بر سر زمان برگزاری انتخابات آتی، کمیسیون انتخابات پاکستان تاریخ برگزاری انتخابات عمومی این کشور را هفته آخر ژانویه ۲۰۲۴ (اوایل بهمن) اعلام کرد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از رسانه‌های پاکستانی، تاریخ رسمی انتخابات درحالی از سوی کمیسیون انتخابات این کشور تعیین شد که پیش‌تر رئیس جمهوری پاکستان ضمن انتقاد از رویکرد این کمیسیون تاریخ ۱۵ آبان را برای برگزاری انتخابات عمومی معین کرده بود.

کمیسیون انتخابات پاکستان اعلام کرد که تعیین زمان انتخابات با این نهاد مستقل است و مطابق با قانون اساسی پاکستان رئیس جمهوری اختیاری برای تعیین زمان برگزاری انتخابات ندارد.

اواسط مردادماه امسال دولت پاکستان با انحلال پارلمان به دوره ۵ ساله مجلس پایان داد و متعاقب آن کار دولت نیز به پایان رسید. پس از آن، سناتور انوار الحق کاکر به طور رسمی به عنوان هشتمین نخست وزیر موقت پاکستان در حضور رییس جمهوری این کشور سوگند خدمت یاد کرد و مکلف به تامین مقدمات برگزاری انتخابات عمومی در کشور شد.

برخی از احزاب پاکستان از جمله حزب مردم و تحریک انصاف، برگزاری انتخابات در بازه زمانی ۳ ماه پس از روی کار آمدن دولت موقت را مطالبه کردند که کمیسیون انتخابات این پیشنهاد را بدون تکمیل روند تعیین حوزه‌های جدید انتخاباتی مطابق با تازه‌ترین سرشماری نفوس و مسکن غیرممکن اعلام کرد.

کمیسیون انتخابات پاکستان امروز با صدور بیانیه‌ای در اسلام‌آباد اعلام کرد: فهرست اولیه حوزه‌های جدید انتخاباتی تا هفته آخر ماه سپتامبر (پنجم مهر) منتشر شده و پس از آن رسیدگی به اعتراضات احزاب آغاز می‌شود و فهرست نهایی نیز روز ۳۰ نوامبر (نهم آذر) منتشر شده و ۵۴ روز بعد از آن (هفته آخر ژانویه ۲۰۲۴) انتخابات عمومی پاکستان برگزار خواهد شد.

به گزارش ایرنا، براساس قانون اساسی پاکستان برگزاری انتخابات باید از سوی دولت موقت انجام شود و نخست‌وزیر موقت ظرف سه ماه از زمان انتخاب تکلیف انتخابات را مشخص می‌کند. انتخابات مجلس به این دلیل اهمیت دارد که با رای نمایندگان رییس‌جمهوری و نخست‌وزیر برای مدت پنج سال برگزیده می‌شوند.

برای انتخاب نخست‌وزیر که قدرت اصلی و اجرایی را در اختیار دارد، حزب حاکم و جناح مخالف در مجلس ملی پاکستان، هر کدام نامزدهای موردنظر خود را معرفی می‌کنند و به‌طور طبیعی حزب یا گروهی که اکثریت را در اختیار داشته باشد، فرد موردنظر خود را بر قدرت می‌نشاند.

نمایندگان هر دو پارلمان ملی پاکستان یعنی مجلس ملی و سنا، به همراه چهار مجلس استانی یا مجالس ایالتی -شامل سند، پنجاب، خیبرپختونخواه و بلوچستان- رییس‌جمهوری این کشور را با رای‌گیری انتخاب می‌کنند که حدودا تعداد این نمایندگان به یکهزار و ۱۰۰ نفر می‌رسد.

دوران پنج ساله پارلمان ملی پاکستان نیمه شب چهارشنبه گذشته (۱۸ مرداد) به پایان رسید و پس از آن دولت موقت مسوولیت مدیریت کشور تا زمان برگزاری انتخابات عمومی را برعهده گرفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha