رئیسی در سازمان ملل نگاهی آینده پژوهانه به هندسه بین الملل ارائه داد

تهران-ایرنا- کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: کشورهای منطقه می‌توانند با مشارکت و همکاری یکدیگر یک امنیت بومی را در منطقه قفقاز و خلیج فارس ایجاد کنند و نیازی هم به حضور نیروهای بیگانه ندارند.

سید رضا صدرالحسینی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص سخنرانی آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان در نشست مجمع عمومی سازمان ملل مبنی بر اینکه قدرت‌های گذشته رو به افول هستند و ما آینده هستیم، اظهارداشت: نکته مهمی که رئیس جمهور در نشست عمومی مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کرد یک نگاه آینده پژوهانه به موضوع هندسه بین الملل بود.

وی گفت رئیس جمهور با یک جمله کوتاه که قدرت‌های کهنه رو به افول هستند و آنها متعلق به گذشته و ما متعلق به آینده هستیم، به این نکته مهم اشاره کرد که نظم فعلی جهانی رو به فروپاشی و تغییر است و این نکته از منظر استراتژیست‌های آمریکایی و غربی یک اصل پذیرفته شده است که قدرت‌های گذشته دیگر رو به افول هستند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: یک بیداری در میان ملت‌ها ایجاد شده است به ویژه ملت‌های شرق که از دل آنها دولت‌هایی بر سر کار آمدند که علاقمند به پذیرش سلطه غرب نیستند و به همین دلیل با جهش سیاسی، اقتصادی و نظامی به دنبال ایجاد یک بلوک جدید هستند.

صدرالحسینی افزود: جمهوری اسلامی ایران هم می‌تواند یکی از بازیگران اصلی این بلوک جدید باشد به این دلیل که چشم انداز امروز ایران ایجاد تمدن نوین اسلامی است و به همین دلیل است که ما باید ارزیابی دقیقی از اصول قدرت‌های غربی و ظهور قدرت‌های شرقی و ایجاد قطب‌های جدید قدرت در نظام بین‌الملل داشته باشیم.

وی ادامه داد: این جمله را رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل با یک جمله بسیار خوب توضیح داد و این واقعیتی است که امروز استراتژیست‌ها و تاریخدان‌های غربی هم به آن واقف و معترف به این موضوع هستند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص نکته دیگر اظهارات رئیس جمهور مبنی بر عدم تحمل حضور نیروهای بیگانه از قفقاز تا خلیج فارس، بیان داشت: رئیس جمهور این موضوع را به خوبی مطرح کرد که اگر امروز تحرکاتی در منطقه قفقاز صورت می‌گیرد این به دلیل دخالت‌های بیگانگان است.

صدرالحسینی گفت: اگر موضوع ایران هراسی و خرید هنگفت سلاح های غربی در طول دو دهه گذشته در منطقه خلیج فارس به وفور دیده می‌شد، این واقعیت محتومی بوده است که غرب برای کشورهای خلیج فارس ترسیم کرده بود.

وی اظهار کرد: نکته‌ای که می‌توان به آن اشاره داشت این است که ما معتقدیم می‌توان با همکاری و مشارکت کشورهای حاضر در منطقه قفقاز و خلیج فارس امنیت این دو منطقه مهم و اساسی را تامین کرد و علی رغم اینکه بیگانگان با تابلوی ایجاد امنیت وارد این منطقه شده‌اند اما حضور آنها موجبات ناامنی و بی‌ثباتی را در منطقه ایجاد می‌کند.

این کارشناس مسائل منطقه در پایان با بیان اینکه حضور بیگانگان در منطقه بخشی از مشکل است و گره این موضوع به دست کشورهای همین منطقه باز خواهد شد، خاطرنشان کرد: کشورهای منطقه می‌توانند با مشارکت و همکاری یکدیگر یک امنیت بومی را در منطقه ایجاد کرده و نیازی به حضور بیگانگان ندارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha