۳۰ شهریور ۱۴۰۲، ۱۸:۳۳
کد خبر: 85235243
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شرایط پایان جنگ اوکراین به روایت بورل

۳۰ شهریور ۱۴۰۲، ۱۸:۳۳
کد خبر: 85235243
شرایط پایان جنگ اوکراین به روایت بورل

لندن– ایرنا– مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده است، طی سخنانی از عوامل شکل‌دهنده جنگ اوکراین و نگرانی‌های امنیتی روسیه درباره تحرکات ناتو در نزدیکی مرزهای این کشور چشم‌پوشی و ادعا کرد که پایان جنگ اوکراین در گروی خروج نیروها و پرداخت غرامت از سوی مسکو است.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، جوسپ بورل که در دانشکده حقوق نیویورک سخن می‌گفت، افزود: اوکراین مورد تهاجم قرار گرفته و در حال دفاع از تمامیت ارضی، استقلال و حق حاکمیت خود است. بنابراین اگر ما ارسال سلاح به اوکراین را متوقف کنیم جنگ خیلی زود به پایان می‌رسد.

وی افزود: اما سووال این است که جنگ باید چگونه خاتمه یابد؟ آیا می‌خواهیم اوکراین خود را تسلیم کند و دولتی مانند بلاروس در کی‌یف روی کار آید؟ آیا می‌خواهیم نیروهای روسیه در نزدیکی مرزهای مجارستان باشد؟

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه «این‌ها پرسش‌های واقعی هستند که افکار عمومی در اروپا و آمریکا، هنگامی که سخن از پایان جنگ مطرح می‌شود، باید پاسخ دهند» افزود: من هم مایل هستم که جنگ خاتمه یابد اما این پایان باید عادلانه باشد به‌طوریکه طرف مهاجم از سرزمین‌های اشغالی خارج و حق حاکمیت اوکراین احیا شود و مهاجم غرامت پرداخت کند.

بورل: اگر ما ارسال سلاح به اوکراین را متوقف کنیم جنگ خیلی زود به پایان می‌رسد

به گزارش ایرنا، جنگ اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه سال گذشته میلادی (دوم اسفندماه ۱۴۰۰) استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز بعد، عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد. به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

طی این مدت کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از جمله آمریکا با کنار گذاشتن گزینه دیپلماتیک برای برقراری صلح، با حمایت‌های هنگفت نظامی از کی‌یف بر ادامه این جنگ افروزی ادامه داده و اکنون با تجهیز اوکراین به سلاح‌های پیشرفته و سنگین تر نظامی، آشکارا سیاست تحریک کرملین را دنبال می‌کنند.

اتحادیه اروپا از ابتدای جنگ اوکراین، ضمن حمایت تمام عیار از این کشور، ۱۱ بسته تحریمی علیه روسیه و نزدیکان به کرملین وضع کرده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا چندی پیش به خبرنگاران در نیویورک گفت که این اتحادیه برای پایان جنگ و برقراری صلح در اوکراین، معطل مسکو و پکن نخواهد ماند. وی بعد از جلسه غیر رسمی شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا افزود: ما به کار خود برای برقراری یک صلح عادلانه، همراه با دیگران، یا بدون کسانی که ممکن است به آن کمک کنند، ادامه خواهیم داد. مطمئناً نه از (ولادیمیر) پوتین، اما از همه کسانی که می‌توانند از روند صلح حمایت کنند، بسیار استقبال می‌کنیم.»

بورل با اشاره به حمایت تمام‌عیار اتحادیه اروپا از جبهه کی‌یف افزود: «ما در راستای همکاری با اوکراین، تلاش خواهیم کرد تا از حمایت گسترده اعضای سازمان ملل از برقراری صلح در این کشور اطمینان حاصل کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha