سخنرانی رئیس جمهور نوید ورود جهان به مدار جدید بود

تهران- ایرنا- کارشناس مسائل سیاسی در ارزیابی سخنان رئیس‌جمهور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: این سخنرانی از نقش تمدنی جمهوری اسلامی ایران در دنیا دفاع و مظلومیت مردم ایران را تشریح کرد و در مجموع نوید ورود بشر به مدار جدید برپایی تمدن الهی بود.

خشایار نادی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا در ارزیابی سخنان صریح و قاطع آیت‌الله رئیسی در صحن سازمان ملل برای تبیین مواقع جمهوری اسلامی ایران و روشنگری درباره استانداردهای دوگانه‌ رفتاری و اهداف و برنامه‌های نظام سلطه گفت: سخنرانی رئیس‌جمهور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد را می‌توان در چهار محور تمدنی که اصلی‌ترین بخش سخرانی بود، نقش جمهوری اسلامی در نظام بین‌الملل، نقش ایران در منطقه و فرایندها و رویدادهای داخلی ایران دسته‌بندی کرد.

وی در تشریح محور تمدنی سخنان رئیس‌جمهور به بالا بردن قرآن‌ کریم از سوی نماینده ایران در صحن سازمان ملل اشاره کرد و گفت: طرح مسائل تمدنی بشر مانند خانواده، عدالت، صداقت و مبارزه با فقر که از قرآن کریم قابل دریافت است، پرداختن به اهمیت احترام به ادیان چه مسیحیت و چه یهودیت و در نهایت نشان دادن نقش قرآن کریم در حل مشکلات کنونی جهان محور تمدنی سخنان رئیس‌جمهور بود.

نادی اشاره رئیس‌جمهور به نظام سیاسی جدید در جهان و گذر از نظم آمریکایی را در راستای محور دوم سخنان آیت‌الله رئیسی دانست و بیان داشت: ایشان به نقش مردم ایران در انقلاب اسلامی و ناکام گذاشتن نظام سلطه اشاره کردند و نوید نظم نوینی بر اساس عدالت و تمدن قرآنی را دادند.

وی افزود: رئیس‌جمهور ایجاد جنگ در مناطق مختلف دنیا را ترفند و تلاش نظام سلطه‌گر برای حفظ سلطه خود و پیشگیری از ایجاد نظم نوین اعلام کرد و تضعیف اروپا از سوی آمریکا در جنگ اوکراین را از نمونه‌های این ترفندها و تلاش‌ها دانست.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به انتقاد رئیس‌جمهور از رویکرد دوگانه غرب در مقوله حقوق بشر و اشاره به بزرگ‌ترین زندان زنان و مادران در آمریکا افزود: این رفتار دوگانه آمریکا در بحث حقوق زنان، بشر و حتی تحریم‌ها از سوی رئیس جمهور برای حاضران در جمع و نیز افکار عمومی به خوبی تبیین شد.

نادی درباره اشاره رئیس‌جمهور به رویدادهای داخلی هم توضیح داد: رئیس جمهور به درستی سالی را که گذشت سال پیروزی مردم ایران اعلام کرد، به این دلیل که بسیاری از سرویس‌های اطلاعاتی غربی با بودجه‌های هنگفت و سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت در پی اتفاقاتی در داخل ایران بودند که دچار اشتباه محاسباتی شدند. ملت ایران آماج بزرگ‌ترین هجمه رسانه‌ای قرار گرفت. سانسور اعمال شده علیه جمهوری اسلامی واقعیت‌های میدانی را پنهان می‌کند.

وی یکی از واقعیت‌های میدانی را مصدومان شیمیایی جنگ تحمیلی دانست که در اثر بمباران رژیم صدام با حمایت همین کشورهای غربی شیمیایی و شهید شدند.

نادی افزود: واقعیت میدانی دیگر بیماران خاص مانند بیماران پروانه‌ای هستند که اثر تحریم داروها درد می‌کشند یا حرکت میلیونی مردم در راهپیمایی اربعین که واقعیات میدانی هستند اما در رسانه‌های بین‌المللی بازتاب داده نمی‌شود.

وی نمونه دیگر از این سانسور را بازتاب نیافتن تشییع میلیونی سردار شهید قاسم سلیمانی دانست و گفت: بسیاری از این کشورهای غربی در سایه مجاهدت‌های سردار سلیمانی از گزند تروریسم در امان ماندند.

نادی اشاره رئیس‌جمهور به حضور نیروهای بیگانه در منطقه و تاکید وی بر این مهم که ایران امنیت همسایگان را امنیت خود می‌داند، از دیگر نکات مهم سخنرانی آیت‌الله رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل دانست و توضیح داد: این نگاه، جدیت و حسن‌نیت جمهوری اسلامی ایران ابتکارات و پیوند سیاسی را در منطقه رقم زده است که با همکاری‌های اقتصادی معنادار تکمیل می‌شود.

وی افزود: قدرت جمهوری اسلامی قدرتی امنیت‌ساز بوده و برای همسایگان خود خطری ندارد و این قدرت، زیاده‌خواهی و اشغال‌گری را از روی میز قدرت‌های سلطه‌گر حذف و افق جدیدی برای منطقه کرده است.

این کارشناس اقتصاد سیاسی با اشاره به بخش‌هایی از سخنان آیت‌الله رئیسی درباره فعالیت اقتصادی و تجاری در منطقه و در پیوند با همسایگان، دولت سیزدهم را متولی این مهم دانست‌.

نادی سخنان رئیس جمهور را برای عدالت‌خواهان و افکار عمومی جهان که در پی نظمی تازه و عبور از سلطه‌گری هستند، اثرگذار توصیف کرد و گفت: این سخنرانی از نقش تمدنی جمهوری اسلامی ایران در دنیا دفاع و مظلومیت مردم ایران را تشریح کرد و در کل نوید ورود بشر به مدار جدید برپای تمدن الهی بود.

به گزارش ایرنا، «آیت الله سیدابراهیم رئیسی» به منظور شرکت در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل بامداد بامداد روز دوشنبه ۲۷ شهریور با بدرقه حجت الاسلام قمی نماینده مقام معظم رهبری، محمد مخبر معاون اول رییس جمهور و جمعی از وزرا و اعضای هیات دولت در صدر هیات سیاسی عازم نیویورک شد.

رئیس جمهور در نخستین برنامه سفر خود به نیویورک گفت‌وگویی صریح با مدیران ارشد رسانه‌های آمریکا از جمله رویترز، واشنگتن پست، نیوزویک، پولیتیکو، NBC و ABC برگزار کرد و با آرامش و حوصله به سوالات مختلف آنان پاسخ داد. آیت الله رئیسی همچنین با جمعی از اندیشمندان سیاست خارجی آمریکا به گفت‌وگو نشست.

نشست‌های سالانه مجمع عمومی به‌عنوان «مهم‌ترین رویداد بین‌المللی»، فرصت مناسبی برای رایزنی‌های سیاسی بین‌المللی است که به دلیل حضور اکثر مقامات بلندپایه کشورهای جهان گفت‌وگوهای دوجانبه را نیز فراهم می‌کند.

رئیس جمهور اسلامی ایران که در صدر هیات بلند پایه سیاسی برای شرکت در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده بود، چهارشنبه شب به وقت محلی این شهر را به مقصد تهران ترک کرد و تا ساعتی دیگر وارد تهران می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha