۱ مهر ۱۴۰۲، ۱۰:۳۸
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85236285
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پرداخت ۳۰ میلیارد ریال تسهیلات زنجیره گوشت قرمز به عشایر گلستان آغاز شد

گنبدکاووس- ایرنا- سرپرست اداره کل امور عشایر گلستان گفت: پرداخت ۳۰ میلیارد ریال تسهیلات زنجیره گوشت قرمز به عشایر استان با هدف کمک به رونق بیشتر تولید از امروز شنبه یکم مهرماه آغاز شد.

احمد پرتانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به تقاضای ۳۰۰ نفر از عشایر استان برای دریافت تسهیلات زنجیره گوشت قرمز، اظهارکرد: ۲۵ نفر از عشایر گلستان تا پایان شهریور برای دریافت ۳۰ میلیارد ریال تسهیلات به بانک‌ها معرفی شدند.

وی افزود: در دولت سیزدهم ۴۴۰ میلیارد ریال تسهیلات به ۴۵۸ نفر از عشایر گلستان در قالب دامدار کارت، تبصره ۱۶ و صندوق توسعه ملی پرداخت شد.

سرپرست اداره کل امور عشایر گلستان گفت: امسال بر اساس تفاهم‌نامه وزارتی میان سازمان پشتیبانی امور دام و سازمان امور عشایر سهمیه جامعه عشایر کشور پرواربندی و تولید یک میلیون راس دام در چهار ماه است.

پرتانی سهم جامعه عشایری گلستان را در این طرح ۲۷ هزار راس دام معادل ۶۰۰ تن گوشت قرمز اعلام کرد و گفت: تولید قراردادی گوشت قرمز طبق تعامل با پشتیبانی امور دام استان در حال پیگیری است و در صورت تایید کیفیت جو، اجرای آن به زودی آغاز می‌شود.

وی افزود: در این طرح پشتیبانی امور دام متعهد می‌شود جو را با قیمت کیلوی ۱۰۳ هزار ریال به صورت مدت دار تحویل عشایر دهد و گوشت قرمز دام پرواربندی عشایر را نیز به نرخ روز خریداری کند.

وی تولید سالانه گوشت قرمز عشایر گلستان را چهار هزار و ۴۰۰ تن اعلام کرد و گفت: در یک مدت ۱۲۰ روزه، عشایر استان با تولید ۶۰۰ تن گوشت قرمز هشت درصد از نیاز استان را تامین می‌کنند.

پرتانی اظهارکرد: جامعه عشایری در خارج از مرزهای شهری و روستایی زندگی می‌کنند و تمرکز اصلی‌شان پرورش دام است و رسانه‌ها با شناساندن این قشر زحمتکش و تاثیرشان در تامین بخش قابل توجهی از تولید گوشت قرمز باعث آگاهی بیشتر مردم از نقش آنان در اقتصاد کشور می‌شوند.

به گزارش ایرنا، گلستان یکی از استان‌های عشایری کشور است که چهار هزار و ۲۰۰ خانوار عشایری بومی ترکمن و کوچنده با مجموع جمعیت افزون بر ۲۳ هزار نفر در مراتع این استان زندگی می‌کنند.

جامعه عشایری گلستان را ۲ تیپ از عشایر کوچنده کُرد خراسان‌های شمالی و رضوی و تعداد محدودی از سمنان و عشایر بومی ترکمن استان تشکیل می‌دهند که در مجموع افزون بر ۷۶۰ هزار رأس دام شامل گوسفند، بز، گاو و شتر برای پرورش در اختیار دارند.

چهار هزار و ۷۶۵ تن گوشت قرمز معادل ۲۵ درصد نیاز گلستان، ۶۰۰ تن پشم و ۹ هزار و ۹۴۹ تن شیر در کنار محصولات صنایع دستی از جمله تولیدات جامعه عشایری این استان به حساب می‌آید.

قلمرو زیستی عشایر کوچنده و بومی گلستان ۳۵۰ هزار هکتار از مراتع شرق استان است و ۶۹ درصد از آنان در مراتع مراوه‌تپه، ۲۵ درصد در گنبدکاووس و ۶ درصد در کلاله حضور داشته و قشلاق می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha