۱ مهر ۱۴۰۲، ۱۰:۰۹
کد خبرنگار: 1540
کد خبر: 85236330
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تولید گندم شاهرود با ۱۱ هزار تن، ۳۰ درصد افزایش یافت

سمنان- ایرنا-  مدیر جهاد کشاورزی شاهرود با اشاره به برداشت بیش از ۱۱ هزار تن محصول از گندمزارهای این شهرستان، گفت: تولید گندم با اقدام‌های مختلف فنی و به‌زراعی ۳۰ درصد افزایش داشت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حمید آقابیکی روز شنبه به خبرنگاران اظهار داشت: با توجه به کاهش شدید نزولات آسمانی و از طرفی، گرانی نهاده‌های تولید، افزایش عملکرد محصول گندم در دستور کار قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: این مساله با کمک کارشناسان و با اتکا به فناوری و اصلاح شیوه کشت ، به‌زراعی، تغذیه و کارهای فنی مزرعه، هدفگذاری شده بود که در نهایت، منجر به افزایش عملکرد در هکتار شد.

مدیر جهاد کشاورزی شاهرود اضافه کرد: از آغاز زمان برداشت گندم در شهرستان تا پایان فصل برداشت، بیش از ۱۱ هزار و ۳۴۷ تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شد.

آقابیکی افزود: این میزان گندم از ۹ مرکز خرید مستقر در مناطق مختلف شهرستان شاهرود خرید تضمینی شد و در مقایسه با سال قبل حدود ۳۰ درصد افزایش تولید ثبت شد.

وی تصریح کرد: عمده ارقام کشت شده گندم در مزارع شهرستان شاهرود شامل پیشگام، مهین و سیوند است.

مدیر جهاد کشاورزی شاهرود گفت: مبارزه با علفهای هرز، طرح جهش تولید در گندم‌زارها و مبارزه با آفات و امراض از جمله اقداماتی است که در مسیر دستیابی به افزایش تولید و در ادامه آن امنیت غذایی انجام شد.

بنا بر برنامه‌ریزی، در شهرستان شاهرود امسال سه هزار و ۳۶۰ هکتار از اراضی زیر کشت محصول راهبردی گندم قرار می گیرد.

امسال خرید تضمینی گندم مازاد بر نیاز کشاورزان با احتساب چهار درصد افت مفید و یک درصد افت غیرمفید با اصلاح قیمت از سوی دولت از ۱۱۵ هزار ریال به ۱۵۰ هزار ریال افزایش یافت.

به گزارش ایرنا و بنا به اعلام شرکت بازرگانی دولتی، در شرایطی که افزایش سطح زیر کشت گندم در استان سمنان تنها یک درصد است، برآوردها نشان‌دهنده افزایش ۳۴ و نیم درصدی خرید گندم و افزایش آن از ۶۴ هزار تن در سال ۱۴۰۱ به ۸۶ هزار تن در سال ۱۴۰۲ است. در زمان اوج برداشت گندم ۳۱ مرکز خرید تضمینی گندم در نقاط مختلف استان فعال بود.

۲ درصد از ۹۷ میلیون هکتار گستره استان سمنان را اراضی کشاورزی تشکیل می‌دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha