دیپلماسی عزت‌مندانه، مانع سیاست‌های خصمانه علیه فوتبال ایران

تهران- ایرنا- دیدار رئیس فیفا با رئیس جمهور کشورمان نشان داد می‌توان با دیپلماسی عزت‌مندانه از منافع فوتبال کشور دفاع کرد.

به گزارش ایرنا، فوتبال ایران از دیرباز تاکنون با مشکلات بین‌المللی زیادی روبرو بوده که مهمترین آن پول‌های بلوکه شده در فیفا است. تاکنون رایزنی‌های زیادی از سوی مدیران فوتبال ایران صورت گرفته تا این پول‌ها به حساب فدراسیون فوتبال ایران واریز شود؛ اما هیچگاه این اتفاق رخ نداد و البته بخشی از این مشکل به دلیل سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه کشورمان است؛ اما با یک دیپلماسی درست می‌شد تا حدود زیادی این مشکل رفع شود. در دولت‌های پیشین چنین دیپلماسی صورت نگرفت و هر بار بهانه‌های مختلفی برای توجیه این کم‌کاری عنوان شد.

در جریان سفر آیت‌الله دکتر ابراهیم رئیسی به آمریکا که به منظور شرکت در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل انجام شد جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا با حضور در محل اقامت رئیس جمهور کشورمان با آیت‌الله دکتر رئیسی دیدار کرد. این دیدار از جنبه‌های مختلف اهمیت زیادی دارد. اینفانتینو در حوزه بین‌الملل جایگاه بالایی دارد و حتی شناخته‌شده‌تر از بسیاری چهره‌های مطرح سیاسی است. اینکه رئیس جمهور کشورمان در اوج شلوغی برنامه‌ها، ملاقات‌ها و جلساتی که در نیویورک داشته حواسش به فوتبال بوده نشان دهنده این موضوع است که وی به اهمیت این رشته و جایگاه آن در جامعه آگاهی کامل دارد.

همچنین در شرایطی که فوتبال به ابزاری سیاسی برای تحت فشار قرار دادن کشورمان از سوی بیگانگان تبدیل شده آیت‌الله دکتر رئیسی با تدبیری به موقع شخصا برای دفاع از منافع فوتبال کشورمان وارد میدان شد. در همین راستا موضوع مهم و قابل تاملی را به رئیس فیفا یادآور شد و از اینفانتینو خواست مراقب اعمال نفوذ سیاسیون در این ورزش پرطرفدار و هدایت آن به سمت اهداف و اغراض سیاسی باشد.

دیپلماسی عزت‌مندانه، مانع سیاست‌های خصمانه علیه فوتبال ایران

از طرفی نگاه عزت‌مندانه‌ای که در سیاست بین‌الملل دولت سیزدهم در اولویت قرار دارد در دیدار اینفانتینو با رئیس جمهور کشورمان هم به چشم آمد و رئیس فیفا شخصا به محل اقامت آیت‌الله دکتر رئیسی رفت. اینفانتینو که از این ملاقات بسیار خشنود بود در حساب اینستاگرامی خود نوشت:«دیدار با رئیس جمهور ایران در شهر نیویورک بسیار عالی بود. فوتبال تیم ملی ایران در حال رونق است و من به رئیس جمهور به خاطر تلاشی که برای توسعه بازی در کشورش انجام شده است تبریک گفتم. مطمئن هستم که فدراسیون فوتبال ایران و دولت به تلاش خود ادامه خواهند داد تا این بازی زیبا را برای ایرانیان بیشتر و بیشتر به ارمغان بیاورند.»

قطعا این دیدار برای فیفا یک معنا دارد. رئیس جمهور ایران شخصا حافظ منافع فوتبال کشورش است و این موضوع باعث می‌شود همچون گذشته دیگر نتوان با سیاست‌های خصمانه فوتبال ایران را مورد هجمه قرار داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha