سوگ مشهدالرضا در غم شهادت امام عسکری (ع)

۲ مهر ۱۴۰۲، ۸:۳۴
کد خبر: 85236820
سوگ مشهدالرضا در غم شهادت امام عسکری (ع)

مشهد- ایرنا- شهر مشهد با محوریت حرم مطهر رضوی در سالروز شهادت یازدهمین خورشید امامت و ولایت امام حسن عسکری(ع) رخت عزا بر تن کرده و سوگوار است و زائران و مجاوران برای عرض تسلیت به حرم امام هشتم(ع) مشرف می‌شوند.

به گزارش ایرنا، امام حسن عسکری(ع) در سال ۲۳۲ هجری قمری چشم به جهان گشود و با ولادت خود خانه امام هادی(ع)، دهمین پیشوای شیعیان و بانو حدیثه را در شهر مدینه منور کرد. کنیه آن امام همام «ابومحمد» و دارای القابی مانند هادی، خالص، زکی، سراج و تقی بود و از آنجا که امام را در محله "عسکر" که محل سکونت سپاهیان ترک عباسی بود، زندانی کردند به آن حضرت امام "عسکری" گفته اند.

امام حسن عسکری (ع) در دورانی زندگی می کرد که خلفای بنی عباس، جوّ سنگینی از دیکتاتوری و خفقان شدید را به وجود آورده بودند و کسی جرات حرف زدن نداشت.

این امام بزرگوار در علم، زهد و ساده زیستی، سخاوت، عدالت، کمال عقل، عصمت، شجاعت، کَرَم، پرورش نیروی تفکر و تعقل سرآمد بود و در تاکید بر اصل قرآنی تقیه، تبیین جایگاه آل محمد (ع) در جامعه، پاسخ به پرسش ها و شبهات روز می کوشید و فی الجمله در همه ویژگی های اخلاقی و اجتماعی در زمانه خود نظیر نداشت.

هشتم ربیع الاول سال ۲۶۰ هجری قمری روز شهادت امام حسن عسکری (ع) است، آن حضرت در ۲۸ سالگی به دست "معتمد عباسی" به شهادت رسید، مضجع شریف آن حضرت در شهر سامرای عراق و کنار مضجع پدر بزرگوارشان، امام علی النقی (ع) است.

سوگ مشهدالرضا در غم شهادت امام عسکری (ع)

امام یازدهم شیعیان به مدت حدود ۶ سال در عصر حکومت خلفای عباسی امامت کرد که در این فضای خفقان و استبداد، همواره با تدبیر و درایت در برابر حاکمان ظالم عباسی ایستادگی کرد، این در حالی است که ظالمان برای جلوگیری از ارتباط شیعیان با این امام بزرگوار، ایشان را به مدت سه سال زندانی کردند.

از صبح امروز زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی گروه گروه برای عرض تسلیت شهادت امام یازدهم عازم حرم امام هشتم (ع) می شوند و هیات‌های مذهبی و دسته های عزاداری نیز از چهار خیایان اصلی منتهی به حرم خود را به صحن و سرای امام رضا(ع) می رسانند تا ارادت خود را به آن امام همام و خاندان مطهرش به نمایش بگذارند.

آنچه را که می‌توان به عنوان یکی از ویژگی‌های سوگواری در روز شهادت حضرت امام حسن عسکری(ع) در حرم امام رضا(ع) برشمرد برگزاری مراسم دعا و ذکر مصیبت همراه با دعا برای تعجیل در فرج حضرت حجت (عج) است.آنچه را که می‌توان به عنوان یکی از ویژگی‌های سوگواری در روز شهادت حضرت امام حسن عسکری(ع) در حرم امام رضا(ع) برشمرد برگزاری مراسم دعا و ذکر مصیبت همراه با دعا برای تعجیل در فرج حضرت حجت (عج) است.

با توجه به اینکه پس از غروب آفتاب، آغاز سالروز امامت حضرت مهدی(عج) گرامی داشته می شود و پس از ۲ ماه سوگواری محرم و صفر، نوبت به اعیاد ربیع الاول می رسد دعا برای فرج مورد توجه عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) قرار دارد.

در مشهد بر اساس رسمی دیرینه برخی از مغازه ها و واحدهای صنفی در بازار مشهد صبح شهادت امام حسن عسکری(ع) تعطیل کرده و در عزا و ماتم اهل بیت(ع) به سوگواری می نشینند و عصر امروز همزمان با آغاز امامت امام عصر(عج) کسب و کار خود را از سرمی گیرند.

بازاریان پس از غروب، پرچم ها و پارچه‌های سیاه عزا را که به مناسبت ماههای محرم و صفر بر سردر مغازه ها نصب کرده بودند باز می کنند و لباس سفید می پوشند و برخی نیز با توزیع شیرینی فرارسیدن سالروز آغاز حضرت قائم (عج) و اعیاد ماه ربیع الاول را گرامی می دارند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی رسم شده است که در این روز کاسبان، پرچم جمهوری اسلامی را به عنوان پرچم حکومت زمینه ساز ظهور حضرت مهدی(عج) بر سردر مغازه های خود نصب کنند و هنوز نیز برخی از بازاریان به صورت خودجوش این اقدام نمادین را انجام می دهند.

روز گذشته نیز، در آستانه شب شهادت امام حسن عسکری(ع) پرچم عزا بر گنبد حرم مطهر رضوی برافراشته شد و پرچم مشکی گنبد حرم امامین عسکریین در کنار گنبد منور رضوی به اهتزاز درآمد.

سوگ مشهدالرضا در غم شهادت امام عسکری (ع)

نماینده مقام معظم رهبری در کشور عراق در آیین سالروز شهادت امام عسکری(ع) در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی در سخنانی گفت: امام عسکری(ع) در ۲۸ سال عمر خود ۲۲ سال را در کنار پدر خود گذراندند و ۶ سال هم در شرایط سختی که بنی عباس رقم زده بود، امامت کرده و توانستند اسلام را احیا کنند و برای آگاهی بخشی و روشنگری و بصیرت بخشی به مردم و شیعیان اقدامات موثری انجام دهند.

آیت الله سیدمجتبی حسینی با بیان اینکه پرچم اهل بیت (ع) و عزا برای ارشاد و هدایت است، افزود: بزرگداشت سالروز شهادت ائمه(ع) برای این است که در خط آنها حرکت کنیم و این مراسم برای انقلابی شدن و آزاد شدن از شر نفس و شیاطین انس و جن است.

عاشقان و دوستداران خاندان عصمت و طهارت (ع) هم در شب شهادت امام عسکری(ع) با حضور در مساجد، تکایا و حسینیه های مشهد با برپایی آیین های نوحه خوانی،سینه زنی و زنجیر زنی ارادت خود را به این خاندان به خصوص امام حسن عسکری (ع) ابراز داشتند.

همچنین در آیین های معنوی که در مساجد و حسینیه های مختلف سطح شهر مشهد برگزار و با مرثیه سرایی همراه بود، سخنرانان پیرامون سیره آن امام بزرگوار سخن راندند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha