تبیین مبانی عفت‌ورزی بر اساس گفتمان اسلامی و غیراسلامی

۸ مهر ۱۴۰۲، ۹:۴۵
کد خبر: 85237044
زهرا میرزائی I پژوهشگر حوزه زنان و خانواده
تبیین مبانی عفت‌ورزی بر اساس گفتمان اسلامی و غیراسلامی

تهران- ایرنا- امروزه بسیاری از مردم تحصیل­کرده و آگاه در کشورهای مدرن که نتیجه­ رفتارهای جنسی و بی‌­تقوایی یا روابط آزاد را دریافته‌­اند؛ به سمت گروه­‌های خویشتن­داری و پاکدامنی متمایل شده و روز به روز بیشتر مورد اقبال هستند.

در مطالعه مسائل اجتماعی، مطالعات تطبیقی بین جوامع و فرهنگ های مختلف می تواند در حل معضلات و کمک گرفته از تجربه دیگر فرهنگ ها برای انتخاب بهترین راهبرد برای تحلیل مشکلات اجتماعی سودمند باشد. ازدواج در غرب شرط عدم جواز رابطه جنسی با غیر نیست و بسیاری از افراد خارج از این چارچوب چنین روابطی دارند و این رفتار جنسی حتی پشتوانه قانونی دارد. در حالی که تعدد زوجات ممنوع به حساب می آید. علاوه بر این، زندگی مشترک زن و مرد آزادانه، مجاز است.

در غرب اهمیت خانواده و تشکیل زندگی خانوادگی کم رنگ شده است. از سوی دیگر مفاهیم اخلاقی مانند حیا، عفت، غیرت، تقوا و باکره بودن، دیگر ارزش اخلاقی مثبتی ندارند و برای بسیاری از مفاهیم مانند «عزت» و «غیرت» ممکن است معادل دقیقی در زبان های غربی وجود نداشته باشد.

بر این اساس روش های ارتباطی مختلفی مطرح و عملیاتی شده و حتی جنبه قانونی نیز دارد. هدف انقلاب جنسی دستیابی به لذت و شادی بدون تعهد بود. رهایی جنسی، رواج پیشگیری از بارداری با قرص های ضد بارداری، برهنگی در ملاء عام و در حضور دیگران، گسترش رابطه جنسی قبل از ازدواج و تبدیل نمودن آن به امری عادی. عادی سازی همجنس گرایی، ارضای میل جنسی به اشکال مختلف و قانونی شدن سقط جنین از نتایج انقلاب جنسی در غرب است. همچنین در تعدادی از کشورهای اروپایی احتمالاً برای گرفتن شناسنامه فرزند نیازی به ذکر نام پدر نیست.

اما از منظر اسلام غریزه جنسی باید مدیریت شود. نه تنها امر جنسی که نظر دین اسلام در مورد تمام غرایز بر مدیریت سالم و کسب رضایت از پاسخ به نیاز است. در اسلام، ارضای نیاز باید در حد پاسخ معقول و بدون افراط و تفریط باشد. زیرا عدم پایبندی به دین و ضعف معنویت، ضعف تقوا و حیا، پوشش نامناسب و برهنگی از جنبه های تهدید کنندهی تقوا و خودکنترلی است که در کنترل قوای جنسی و رفتار جنسی بسیار کمک کننده است. همچنین عوامل روانی مانند ضعف در مهارت های خودکنترلی، ضعف در عزت نفس، اعتماد به نفس شکننده، تاثیر امور ژنتیکی و آموزشی (فرزندان والدین خیانتکار) نیز از عوامل موثر بر نوع رفتار جنسی هستند.

یکی از دلایل اصلی گرایش جوانان در کشورهای مسلمان به زندگی مشترک، سهولت و چارچوب داشتن و امنیت در رابطه جنسی (به عنوان امری غریزی و عامل کنترل نسل بشر) است که به دلیل تغییرات فرهنگی و افزایش ارتباط با فرهنگ های جوامع مختلف ممکن است در آن تغییراتی به وجود آمده باشد. مشکلات اجتماعی جوامع اسلامی در مسائل جنسی البته نگران کننده است، اما در مقایسه با جوامع غربی به مراتب کمتر است.

بنابراین لازم است با توجه به گسترش ارتباطات جوامع در فضای مجازی و هجمه فرهنگی موجود علیه جامعه مسلمانان، راهبرد صحیحی برای ایمن ساختن محیط کودکان و نوجوانان درمورد اطلاعات نادرست در امور جنسی اتخاذ شود. مهم است که به آن توجه شود که علاوه بر تقویت خودکنترلی در جامعه نباید سن ازدواج را به تاخیر انداخت.

سنت غلط افزایش سن ازدواج به دلیل ادامه تحصیل و کسب درآمد باید تغییر کند تا طبق آموزه های اسلام از آنچه غرب بدان دچار شده است، جلوگیری شود. البته امروزه بسیاری از مردم تحصیلکرده و آگاه که نتیجه رفتارهای جنسی و بی تقوایی یا روابط آزاد را دریافته اند؛ در کشورهای مدرن نیز به سمت گروه های خویشتنداری و پاکدامنی متمایل شده و روز به روز بیشتر مورد اقبال هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha