۱ مهر ۱۴۰۲، ۱۹:۵۶
کد خبرنگار: 3005
کد خبر: 85237155
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

از سرگیری مذاکرات درباره سد النهضه در اتیوپی

۱ مهر ۱۴۰۲، ۱۹:۵۶
کد خبر: 85237155
از سرگیری مذاکرات درباره سد النهضه در اتیوپی

تهران- ایرنا- مذاکرات درباره سد النهضه بین کشورهای مصر، سودان و اتیوپی در آدیس آبابا پایتخت اتیوپی از سرگرفته شد.

به گزارش روسیاالیوم، روز شنبه مذاکرات درباره سد النهضه با حضور وزیرانی و هیات های مذاکره کننده مصر، سودان و اتیوپی در ادیس بابا آغاز شد.

این مذاکرات در ادامه مذاکراتی است که روزهای پنجم و ششم شهریور در قاهره برگزار شد و شرکت کنندگان بر دست یابی به توافقی سریع درباره آب گیری سد النهضه در مدت چهار ماه توافق کرده بودند.

رئیسان جمهوری مصر و اتیوپی ۲۲ تیرماه گذشته در دیداری که باهم داشتند براین موضوع تاکید کرده بودند.

وزیر آب مصر در این باره گفت: مصر بانظر مثبت و مانند همیشه با جدیت برای دستیابی به توافقی عادلانه به مذاکراتی که منافع ملی و امنیت آب و حقوق ملت مصر و منافع مشترک سه کشور را تامین کند، پایبند است.

«هانی سویلم» افزود: آبگیری سد النهضه بدون توافق لازم در این باره زیرپا گذاشتن توافق اولیه سال ۲۰۱۵ است و ادامه چنین رفتارهای غیرقانونی، بر روند مذاکرات جاری تاثیر منفی دارد.

وی بر اهمیت تلاش ها برای دستیابی به توافقی مناسب در مدت مورد نظر تاکید کرد.

وزیر خارجه اتیوپی نیز در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام کرد که ما از ادامه مذاکرات سه جانبه درباره سد النهضه استقبال می کنیم.

«دیمیکی مکونن» ما به دستیابی به یک نتیجه مفید برای همه طرف ها پایبندیم.

سد النهضه که در ۱۵ کیلومتری مرز اتیوپی با سودان به روی رود نیل ساخته شده در صورت آبگیری کامل و راه اندازی، بزرگ‌ترین نیروگاه برق آبی آفریقا و هفتمین سد بزرگ جهان خواهد بود و آبگیری کامل آن تهدید جدی علیه حیات مصر است.

بحران سد النهضه (رنسانس) میان مصر و اتیوپی در یک دهه گذشته ادامه داشته است.

«عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهوری مصر پیشتر گفته بود که آبگیری یک طرفه سد النهضه تامین آب ۱۰۰ میلیون مصری را تهدید می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha