۳ مهر ۱۴۰۲، ۷:۴۹
کد خبر: 85237829
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پاهایی که دنبال بازماندگان از تحصیل هستند

۳ مهر ۱۴۰۲، ۷:۴۹
کد خبر: 85237829
پاهایی که دنبال بازماندگان از تحصیل هستند

ساوه - ایرنا - مدیرعامل مجمع خیران حامی بازماندگان از تحصیل ساوه گفت: جمعی از فرهنگیان و خیران این شهرستان برای دومین سال متوالی کفش همت به پا کرده و دنبال شناسایی محروم شدگان از تحصیل هستند تا بوی کتاب و مدرسه در تمام خانه ها استشمام شود.

به گزارش ایرنا، تحقق عدالت آموزشی یکی از رویکردهای سند تحول آموزش و پرورش کشور است تا بتواند با برنامه ریزی و تمهید مقدمات، پوشش کامل دوره آموزش عمومی و برخورداری از کیفیت مناسب در تمامی مناطق کشور را فراهم کند.

در این بین بازماندگان از تحصیل در مقاطع مختلف ابتدایی، متوسطه دوره اول و دوم یکی از خلاءهای تحقق این عدالت در جامعه است که مجمع خیران حامی بازماندگان از تحصیل ساوه هم اکنون در دومین سال فعالیت خود به منظور رسیدن به اهداف سن تحول بنیاین آموزش و پروش به دنبال کشف و شناسایی این افراد در شهرستان بوده که در همین ارتباط با «سمیه نعمتی» مدیرعامل این مجمع مصاحبه ای ترتیب داده شده است.

ایرنا: مجمع خیران حامی بازماندگان از تحصیل ساوه کی فعالیت خود آغاز کرد؟

نعمتی: سال گذشته به همت جمعی از معلمان و فرهنگیان این شهرستان ایده تشکیل مجموعه ای برای حمایت از کودکان بازمانده از تحصیل در شهرستان طرح و در نهایت مجمع خیران حامی بازماندگان از تحصیل ساوه در ۲۱ تیرماه ۱۴۰۱ راه اندازی شد.

این مجمع در راستای تحقق عدالت اجتماعی با هدف انجام اقدامات پیشگیرانه، فراهم کردن امکان ادامه تحصیل برای دانش آموزان بازمانده از این خدمت و کسب حرفه‌آموزی در افراد واجب التعلیم (گروه های سنی هفت تا ۲۰ سال) در دوره های مختلف تحصیلی ابتدایی، متوسطه اول، دوم و بزرگسالان تشکیل شده است.

ایرنا: شناسایی جامعه هدف به چه شکلی است؟

مدیرعامل مجمع خیران حامی بازماندگان از تحصیل ساوه: همه ساله در روزهای ابتدایی مهر با اخذ تعداد دانش آموزان نام نویسی شده در مدارس (سامانه سیدا) و تطبیق آن با آمار و ارقام اداره ثبت احوال برای پایه اولی‌ها و تطابق ثبت نامی های سایر مقاطع با اطلاعات آموزش و پرورش کودکان شناسایی می شوند.

پس از اینکه اطلاعات اولیه تعداد افرادی که نام نویسی نکرده اند مشخص شد با همکاری مدیران و اعضای مجمع نسبت به ارتباط گیری با دانش آموزان بازمانده از تحصیل و والدین آنان اقدام و دلایل ترک تحصیل جامعه هدف مشخص می شود.

ایرنا: با چه چالش‌هایی در شناسایی دانش اموزان مواجه هستید؟

نعمتی: هرچند ما سال اول تجربه عملی خود در قالب یک مجمع را پشت سر گذاشته ایم اما باز مسیر شناسایی این افراد تا بازگرداندن آنان به کلاس های درس دشوار و دارای چالش های خاصی همچون زمان بر بودن شناسای افراد و مطلوب نبودن همکاری های بین بخشی همراه است.

انتظار است با همکاری اموزش و پرورش و سایر دستگاه های مرتبط از جمله نهادهای حمایتی و فرهنگی بتوانیم امسال به صورت منسجم و هدفمند تر در مسیر خود گام برداریم و در کنار آن، همکاری والدین دانش اموزان یکی از اصل های موفقیت در این هدف است.

پاهایی که در ساوه دنبال بازماندگان از تحصیل هستند

ایرنا: چالش های پیش رو در بازگرداندن جامعه هدف به تصیل چیست؟

مدیرعامل مجمع خیران حامی بازماندگان از تحصیل ساوه: اعضای این سال گذشته با ۲۳۳ نفر از تارکان تحصیل در این شهرستان را شناسایی کردند که حدود ۵۰ نفر آنان با تلاش ها و حمایت های صورت گرفته به تحصیل باز گشتند که در این تجربه یکساله متوجه شدیم عمده چالش پیش روی دانش آموزان برای بازگشت عدم همکاری والدین و مشکلات قانونی به علت سپری شدن سن، مشکلات معیشتی و ابتلا به بیماری های سخت و صعب علاج برخی از افراد جامعه هدف است.

عمده چالش پیش روی دانش آموزان برای بازگشت عدم همکاری والدین و مشکلات قانونی ، معیشتی و ابتلا به بیماری های سخت و صعب علاج برخی از افراد جامعه هدف است

زمان بر بودن شناسایی افراد و سپری شدن زمان تحصیل به ویژه برای بازماندگان از تحصیل که در سال اول ترک تحصیل هستند صدمات جبران ناپذیری را وارد می کند که برای سال های بعد مشکلات جدی تری از نظر محدودیت های قانونی حضور آنان در مدارس روزانه و شهری را موجب می شود.

هچنین در برخی از موارد مشکلات معیشتی به خانواده ها و جبران هزینه های درمان اجازه نمی دهد که کودکان خود را به مدرسه بفرستند که در این زمینه نیازمند حمایت جدی خیران هستیم چراکه با رفع این مشکلات بخش قابل توجهی از افراد می توانند در مدارس برای کسب علم و تحصیل حضور داشته باشند.

عدم همکاری والدین برخی دانش آموزان از دیگر چالش های پیش رو است که این مشکلات عمدتا مباحث فرهنگی و اجتماعی داشته که در این زمینه در صورت امکان با همکاری نهادهای حمایتی همچون بهزیستی جهت ارایه مشاوره های کارشناسی اقدام می شود اما رفع ان مستلزم همکاری نهادها و دستگاه های فرهنگی برای ریشه کن کردن آنها است.

ایرنا: در صورتی که خود دانش اموز رغبی به تحصیل نداشته باشد چه اقدامی می کنید؟

نعمتی: در برخی موارد که دانش اموزان رغبتی به تحصیل نداشته باشند راهکار مهارت آموزی با همکاری مراکز آموزش فنی و حرفه ای، آموزشگاه ها و برخی واحدهای صنفی تا تبدیل به اشتغال مولد و پایدارا را در برنامه داریم.

سال گذشته سه نفر از دانش اموزان با همین ویژگی شناسایی شد که با موافقت خود آنان این راهکار را به شرط مهارت اموزی در کنار تحصیل را بکار بستیم که موفق هم بودیم و امسال نیز این رویه ادامه خواهد داشت.

در این رویه تلاش می کنیم افراد بر اساس استعداد و علاق خود در حرفه آموزی تا اخذ مدرک دیپلم آنان تداوم داشته باشد تا بتوانند پس از اخذ این مدرک به صورت حرفه ای وارد بازار کار شوند.

ایرنا: آیا اعضای مجمع تنها معلمان هستند؟

مدیرعامل مجمع خیران حامی بازماندگان از تحصیل ساوه: هرچند شکل گیری مجمع با حضور ۹ نفر از فرهنگیان شهرستان صورت گرفته و در سال گذشته عمده کمک ها از سوی آنان تامین شده ولی حمایت های این قشر با رنگ و بوی معلمی همراه است به گونه ای که همکاران ما دانش اموزان را در مسیر آموزش از جمله برگزاری کلاس های گروهی و تک نفره تخصصی هدایت می کنند.

امسال نیز از هم اکنون در حال تطبیق افراد ثبت نام شده هسایم تا کمک های نقدی از طرف اعضا به بازماندگان از تحصیل ارایه شود اما برای تحقق کامل برنامه های خود نیازمند حمایت خیران هستیم همانگونه سال گذشته نیز در برخی از موارد به ویژه در بخش تامین هزینه های تحصیل و درمان کمک حال ما بوده اند.

مجمع برای سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ با حمایت خیران و اعضا ۲۳۳ پک نوشت افزار و کیف به ارزش یک میلیارد و ۳۰ میلیون ریال، تهیه ۲۵ دست لباس مدرسه به ارزش ۱۰۰ میلیون ریال جمع آوری و در اختیار دانش آموزانی که سال گذشته به تحصیل بازگشته اند قرار داده است.

همچنین کمک برای تهیه کتب درسی دانش آموزان از دیگر کمک های حمایتی مجمع به این دانش آموزان بوده است.

۵۶ هزار دانش آموز و سه هزار نوآموز ساوجی در ۲۹۳ مدرسه هم اکنون در حال تحصیل هستند و بیش از ۲ هزار معلم و کادر آموزشی نیز در شهرستان ساوه در امر تعلیم و تربیت دانش آموزان فعالیت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha