۳ مهر ۱۴۰۲، ۱۰:۳۲
کد خبرنگار: 895
کد خبر: 85237853
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نقش‌آفرینی گناباد با ۲۰ درصد جمعیت رزمنده در دفاع مقدس

گناباد- ایرنا- شهرستان گناباد حدود ۲ هزار کیلومتر با جبهه‌های دفاع مقدس فاصله داشت، اما ۲۰ درصد از جمعیت گناباد با لبیک به ندای امام راحل (ره) برای دفاع از کیان کشور و مقابله با دشمن، در عملیات مختلف جنگ تحمیلی حضور یافته و نقشی محوری را در این عرصه رقم زدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در کنار حضور پررنگ رزمندگان گناباد در جبهه های جنگ، باید به نقش آفرینی آنان در ستاد معراج شهدا نیز اشاره کرد که با توجه به اینکه شهید "سیدحسن دوستدار" از رزمندگان گنابادی مسوول معراج شهدای قرارگاه کربلا و برادر شهیدش "سیدحسین" نیز مسوول تعاون قرارگاه سوم قدس بود، ۹۰ درصد ترکیب نیروی انسانی یگان های معراج‌ شهدای کشور با محوریت این ۲ بزرگوار از شهرستان گناباد تامین می‌شد و بیش از ۳۰۰ نفر از گنابادی‌ها در این بخش سازماندهی شده و فعالیت داشتند.

معراج شهدا وظیفه شناسایی و انتقال پیکر مطهر شهدا از خط مقدم تا شهرها و روستاهای آنان را بر عهده داشت و با توجه به اینکه در دوران دفاع مقدس تعداد زیادی از رزمندگان در یک عملیات به شهادت می‌رسیدند، برای شناسایی، تجهیز و اعزام پیکر آنها قطعاً یک معراج پاسخگو نبود، لذا ستادهای معراج شهدا در نقاط مختلف کشور مستقر شده بود و ۹۰ درصد نیروهای معراج شهدا در سطح کشور را رزمندگان گنابادی تشکیل می دادند.

نیروهای تعاون رزم و معراج شهدا قهرمانان گمنام دوران دفاع مقدس

بحث جان‌باختگان همیشه در هر جنگی وجود دارد و این رزمندگان یگان‌های تعاون رزم در دفاع مقدس بودند که حتی در زمان پیروزی‌ها هم باز نصیبی جز رنج و درد نداشتند، زیرا آن‌ها پیکرهای مطهر شهدا را جمع‌آوری و برای آن‌ها سوگواری می‌کردند و در عین گمنامی، به‌ دنبال شناساندن هویت شهدا به مردم بودند.

بر این اساس می توان از معراج شهدا و تعاون رزم قهرمانان فراموش شده دفاع مقدس یاد کرد زیرا حتی زمانی که مارش پیروزی با شیرینی پخش می‌کردند و دود اسپند در خیابان‌ها می پیچید، نیروهای معراج شهدا در حال شناسایی پیکرهای چاک‌چاک و مرثیه‌سرایی برای شهدا بودند و همیشه با سخت‌ترین فشارهای روحی و روانی ناشی از تبعات جنگ مواجه بودند.

نقش‌آفرینی گناباد با ۲۰ درصد جمعیت رزمنده در دوران دفاع مقدس

کادرسازی و تقویت روحیه کار جمعی، با همت شهیدان دوستدار

برادر سرداران شهید دوستدار، از فرماندهان تعاون رزم سپاه پاسداران در دفاع مقدس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، تقویت روحیه کار جمعی در یگان‌های تعاون رزم را میراث این شهیدان برشمرد و گفت: مهمترین خدمت این شهیدان و به خصوص شهید "سیدحسین" را می‌توان کادرسازی و تربیت نسلی از بهترین جهادگران عرصه پشتیبانی دانست که حتی پس از پایان جنگ تحمیلی هشت ساله، در مسوولیت‌های مختلف با همان روحیه‌ای که در معراج‌ها تمرین کرده بودند، به اسلام و انقلاب خدمت می کنند.

سیدمحمد دوستدار اظهار داشت: تعاون رزم در دوران دفاع مقدس مسوولیت خطیر تأمین و پشتیبانی از رزمندگان اسلام در زمینه های تسلیحاتی، تأمین خوراک و نظافت البسه آنان را بر عهده داشت، اگرچه چنین به نظر می‌رسید که خدمت در این حوزه اجر جهاد مستقیم در خطوط مقدم را ندارد اما حقیقت آن است که اگر یک روز تعاون رزم وظایف خود را انجام نمی‌داد، رزمندگان خطوط مقدم به نحو مطلوب توانایی ایستادگی در برابر دشمن را نداشتند.

وی افزود: از دیگر وظایف یگان‌های تعاون رزم در دوران دفاع مقدس می‌توان به انتقال پیکرهای مطهر شهدا به پشت خطوط دفاعی رزمندگان اسلام اشاره کرد که گرچه این یگانها با فرماندهی شهیدان دوستدار وظیفه انتقال پیکرها را از زیر آتش شدید توپخانه و خمپاره خطوط مقدم انجام می‌دادند، اما این مسوولیت را محدود به معراج‎ الشهدا نمی‌دانستند و حتی در وداع خانواده‌ها با پیکر مطهر شهدا و تشییع و خاکسپاری آنان نیز شرکت می‌کردند.

سردار شهید سیدحسین دوستدار مسوول تعاون قرارگاه سوم قدس در سوم فروردین ۱۳۴۲، در روستای "ریاب" گناباد به دنیا آمد و در پنجم بهمن ۱۳۶۵ در عملیات کربلای پنج در منطقه شلمچه به درجه رفیع شهادت نائل آمد و سردار سیدحسن دوستدار نیز که در تیرماه سال ۱۳۴۴ در همان روستا پای به عرصه‌ وجود نهاده بود، در یکم تیرماه ۱۳۶۴ در جریان عملیات خیبر در منطقه هورالعظیم ردای سرخ شهادت پوشید و به وصال یار رسید.

نقش‌آفرینی گناباد با ۲۰ درصد جمعیت رزمنده در دوران دفاع مقدس

ایجاد نخستین پردیس معراج شهدای کشور در گناباد

نقش محوری شهیدان دوستدار و رزمندگان گنابادی در تشکیل و سازماندهی و فعالیت ستاد معراج شهدای کشور در دوران دفاع مقدس موجب شده است که نخستین پردیس معراج شهدای کشور نیز در این شهرستان جنوبی خراسان رضوی ساخته شود.

جانشین فرمانده کمیته جستجوی مفقودان ستاد کل نیروهای مسلح پیش از این در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از اختصاص سه هزار متر زمین برای ساخت پردیس معراج شهدای کشور در گناباد خبر داده و افزوده بود: این پردیس بر اساس یک طرح هشت ضلعی و بر اساس معماری اسلامی در ۲۷ هزار متر مربع زیربنا طراحی شده است که علاوه بر برنامه‌های فرهنگی و هنری، مکانهایی نظیر کتابخانه، بازارچه صنایع دستی، رستوران، هتل و مراکز اقامتی و غیره در آن ایجاد می‌شود.

سردار سرتیپ دوم ناصر سعیدی ادامه داد: مهمترین بخشهای پردیس معراج شهدای گناباد، موزه دفاع مقدس و معراج شهدا، تالارهای اصلی و آمفی تئاتر، فضای برپایی مراسم آیینی، هتل و مراکز اقامتی، سالنهای اجتماعات و غیره خواهد بود.

جانشین کمیته مفقودان ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: ایجاد پردیس معراج شهدای کشور در گناباد با عنایت به موقعیت و ظرفیتهای کهن تاریخی و گردشگری این منطقه اهمیت داشته و کارکردهای بسیار خوبی در زمینه فرهنگی و اجتماعی در سطوح استانی و منطقه ای و ملی دارد، به طوری که علاوه بر توسعه گردشگری در این شهرستان، نقش مهمی در انتقال فرهنگ و باورهای معنوی در جامعه خواهد داشت.

نخستین شهید گنابادی در دوران دفاع مقدس

شهید "ابوالحسن مقیمی شهری"، نخستین شهید گنابادی بود که در دوران دفاع مقدس به فیض شهادت نایل آمد. این شهید سرافراز در ۲۵ خرداد سال ۱۳۲۴ در کوی‌ شرقی (قصبه‌شهر) گناباد چشم به جهان گشود و تحصیلاتش را تا سال سوم راهنمایی ادامه‌ داد و سپس با ترک تحصیل، برای خدمت در ارتش به این نهاد نظامی پیوست و در سال ۱۳۴۴ از آموزشگاه گروهبانی در رشته مهندسی دانش آموخته شد.

مدت حضور شهید مقیمی در جبهه بسیار کوتاه و تنها ۱۰ روز بود و در ۱۴ مهرماه ۱۳۵۹ در منطقه دهلران در حالی که با سایر رزمندگان در محاصره دشمن بعثی بود بر اثر بمباران هوایی دشمن به شهادت رسید و بقایای پیکرش که تنها پاره‌ای استخوان بود به عنوان نخستین شهید گناباد در صحن امامزاده سلطان محمدعابد (ع) شهر کاخک به خاک سپرده شد.

کوچکترین شهیدان شهرستان گناباد در دوران دفاع مقدس نیز شهیدان عبدالله پاسبان و هادی رضایی نسب بودند که در ۱۴ سالگی به شهادت رسیدند.

نقش‌آفرینی گناباد با ۲۰ درصد جمعیت رزمنده در دوران دفاع مقدس

۲۰ درصد جمعیت گناباد در دفاع مقدس حضور یافتند

بر اساس آمار از مجموع جمعیت حدود ۴۰ هزار نفری گناباد در دوران دفاع مقدس، هفت هزار و ۵۰۰ نفر در این دوران در قالب نیروهای مسلح و بسیجی به وظیفه دینی و انقلابی و انسانی خود در دفاع از سرحدات میهن اسلامی عمل کردند که نتیجه آن تقدیم ۳۲۲ شهید، ۲۶ آزاده و هزار و ۲۵۰ جانباز است.

۲ هزار و ۱۷۱ نفر از بسیجیان این شهرستان که در جبهه های نبرد حق علیه باطل حضور داشتند، کمتر از ۲۰ سال داشته اند، حدود ۴۰ درصد بسیجیان گنابادی ۶ ماه و بیشتر از آن در مناطق جنگی حضور داشته اند، ۱۴ درصد یک سال و بیشتر از آن در جبهه های جنگ بودند و اکثر قریب به اتفاق آنان کشاورز و دانش آموز بودند.

طبق آمار موجود، سال ۱۳۶۵ مهمترین سال جنگ تحمیلی برای گناباد بوده است و رزمندگان گنابادی در عملیاتهای مختلف دفاع مقدس از جمله کربلای چهار و پنج، بدر، خیبر و والفجر هشت حضور بیشتر و تاثیرگذارتری داشته اند.

شهیدی که برای دفاع از بیت المال از جانش گذشت

شهدا و ایثارگران در دوران دفاع مقدس هر کدام دارای برخی خصوصیات ممتاز رفتاری بودند که می تواند الگوی خوبی برای آحاد مردم و از جمله جوانان و مسوولان قرار گیرد.

از جمله این شهدا شهید "علی اکبر نوریان" از فرماندهان گردانهای رزمنده در دوران دفاع مقدس بود که در کنار دیگر خصوصیات اخلاقی و از جمله توجه به مردم در مناطق محروم و خدمت گذاری به آنها در نقاط روستایی گناباد، تاکید بسیاری بر حفظ بیت المال داشت تا جایی که در مرحله ای در این زمینه نزدیک بود که به افتخار شهادت نایل شود.

فرزند شهید نوریان گفت: آن شهید در یکی از عملیاتهای جنگ تحمیلی زمانی که خمپاره کنار ماشین وی اصابت می کند و لاستیک ماشین پنچر می شود سریع از وسیله نقلیه پیاده شده و در آن شرایط زیر حجم وسیع شلیک توپ و خمپاره اقدام به تعویض لاستیک می کند و زمانی که به سنگر خودی باز می گردد در جواب کسانی که به وی می گویند چرا ماشین را همان جا رها نکرده و حال آنکه نزدیک بوده با این اقدام به شهادت برسد، گفته بود که "این ماشین بیت المال است و نمی توانستم در آن شرایط رهایش کنم".

اکبر نوریان با اشاره به خاطره‌ای از مادربزرگش اضافه کرد: در زمانی که شهید نوریان در جهاد سازندگی وقت اشتغال داشت، قرار بود با ماشین اداره از گناباد به مشهد عزیمت کند که مادرش درخواست می‌کند که وی را همراه خود ببرد که شهید نوریان موافقت نمی‌کند و پول بلیت مادر را داده و وی را با اتوبوس راهی کرده و می‌گوید که "این خودرو، مال بیت‌المال است و نباید غیر از کار اداری و یا پرسنل در زمان ماموریت فرد دیگری سوار آن شود".

وی ادامه داد: شهید نوریان به عنوان فرمانده گردان رزمی جهاد سازندگی پنج مرتبه به جبهه های نبرد حق علیه باطل اعزام شد و در نهایت در شب ۲۲ بهمن سال ۱۳۶۴ از ناحیه سر و پهلو مجروح و برای مداوا به بیمارستان شیراز اعزام شد که در نهایت در این بیمارستان به فیض شهادت نایل آمد.

نقش‌آفرینی گناباد با ۲۰ درصد جمعیت رزمنده در دوران دفاع مقدس

۲۳۰ برنامه همزمان با هفته دفاع مقدس در گناباد برگزار می شود

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه گناباد گفت: ۲۳۰ عنوان برنامه به مناسبت هفته دفاع مقدس در بخش های مختلف فرهنگی، اجتماعی و هنری در مناطق شهری و روستایی گناباد اجرا می‌شود.

سرهنگ علیرضا محبی افزود: امسال شمار برنامه های گرامیداشت هفته دفاع مقدس در شهرستان گناباد در مقایسه با پارسال ۳۰ درصد افزایش دارد.

مرکز شهرستان گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد و جنوب استان خراسان رضوی واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha