۳ مهر ۱۴۰۲، ۸:۲۶
کد خبرنگار: 1796
کد خبر: 85237889
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

همه با هم در راه مدرسه از "الف" تا "ی"

قزوین - ایرنا - دستگاه‌های خدمات رسان و انتظامی استان قزوین برای حضور ۲۵۱ هزار محصل در یک هزار و ۶۹۰ مدرسه طی سال تحصیلی جدید اقدامات متعددی را انجام داده‌اند تا دانش آموزان را راهی مدرسه کنند.

به گزارش ایرنا، قزوین این روزها برای کودکان و نوجوانان حال و هوای دیگری دارد، نسیم خنک پاییزی در کنار دیوارهای رنگ آمیزی شده، لباس های نو، کیف‌های رنگارنگ همه نشان از یک سال تحصیلی جدید است، در این ایام به خاطر حضور دانش آموزان شمیم تازگی از گوشه و کنار کوچه‌های این شهر به مشام می‌رسد.

همیشه آغاز سال تحصیلی و رفتن به مدرسه برای همه اضطراب آور است، این شور و هیاهو حتی در چشمان پدر و مادرها هم دیده می‌شود، انتخاب یک مدرسه، انتخاب سرویس مناسب برای حمل و نقل دانش آموز، ترافیک داخل شهر و خلاصه خیلی چیزهای دیگر دست به دست هم می‌دهند تا دانش آموز آغازگر یک سال تحصیلی جدید باشند تا با حضور بر سر کلاس های درس، تعلیم و تربیت را فرا بگیرد.

از خرید لوازم و التحریر که بگذریم،‌ آنچه این روزها برای خانواده‌ها اهمیت دارد،‌ انتخاب یک سرویس مدرسه با قیمت مناسب است،‌ در غیر این صورت یک نفر از والدین باید روزانه دانش آموز خود را با وسیله نقلیه خود از میان ترافیک صبحگاهی تا مدرسه همراهی کند.

در کنار همه این موارد، پدر و مادرها نگران تعلیم و تربیت فرزندان خود نیز هستند، اینکه مدارس از چه کیفیتی برخوردارند و آیا محیط مناسبی در اختیار دانش آموز آنها قرار می دهند یا خیر؟

خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز قزوین همزمان با آغاز رسمی سال تحصیلی جدید و برای رسیدن پاسخ به این سه پرسش اساسی به سراغ مدیرکل آموزش و پرورش، نوسازی مدارس، سازمان تاکسیرانی شهرداری و پلیس راهور رفته تا از اقدامات صورت گرفته طی این سال اطلاعات بیشتری را کسب کند.

همه با هم در راه مدرسه از الف تا ی

شروع به کار ۱۵ هزار و ۹۶۷ نفر از کارکنان آموزش و پرورش در مدارس

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین در این رابطه به ایرنا گفت: ۲۵۱ هزار دانش آموز مقاطع مختلف تحصیلی ابتدای، متوسطه اول و دوم در سال تحصیلی جدید به مدرسه می‌روند که از این میان تعداد دانش آموزان ابتدایی استان ۱۴۰ هزار نفر است.

نقی سیاهکالی مرادی اضافه کرد: ۱۵ هزار و ۹۶۷ نیروی انسانی از آموزش و پرورش شامل معلم، مدیر، معاون، کارمند، نیروی خدماتی و سایر موارد در مدارس سطح این استان مشغول به کار هستند.

وی تصحیح کرد: در همین آغاز سال تحصیلی جدید همچنین یک هزار و ۳۷ معلم استخدامی جدید نیز در مدارس مشغول به کار می‌شوند که از این میان ۳۳۴ معلم استخدامی دانشگاه فرهنگیان هستند.

سیاهکلی مرادی به آغاز فعالیت ۹ هزار و ۹۴۰ کلاس درس در استان قزوین اشاره کرد و یادآور شد: ساختن یک جامعه مطلوب در گرو تلاش معلمان و جمع فرهنگیان است و امیدواریم این کلاس‌های درس منشا بروز و ظهور استعدادهای درخشان در محصلان این استان باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش به ارزش‌های شهدا و فرهنگ ایثار در جامعه اسلامی ما نیز اشاره کرد و گفت: در همین نهاد آموزش و پرورش ‌استان قزوین ۲۸۸ دانش آموز و ۵۸ معلم شهید شدند و زندگی خود را تقدیم انقلاب اسلامی کرده ‌اند که این مساله بیانگر رسالت بزرگ و خطیر جمع حاضر در به ثمر رساندن تکلیف آموزشی دارد.

همه با هم در راه مدرسه از الف تا ی

برنامه ریزی برای احداث ۱۱ مدرسه با فضاهای آموزشی جدید

ابراهیم سعادت فر مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قزوین هم در رابطه با اقدامات انجام شده برای سال تحصیلی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۳ اظهار کرد: ۴۰ طرح آموزشی، فرهنگی و ورزشی با زیربنای ۲۰ هزار متر مربع و با اعتباری معادل ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه تا پایان سال جاری ۱۱ مدرسه و فضاهای آموزشی جدید در استان قزوین افتتاح می‌شود، خاطرنشان کرد: این فضاهای آموزشی با مساحت ۹ هزار متر مربع به یک هزار ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که در صورت تخصیص اعتبارات لازم، عملیات ساخت آن تکمیل می‌شود.

سعادتفر به طرح شاداب سازی مدارس نیز اشاره کرد و یادآور شد: در طرح شهید عجمیان، ۲۰ هزار کلاس در سطح کشور احداث می شود که بیشتر کارهای آن شامل استفاده از مصالح مناسب، رنگ آمیزی و نوسازی محیط آموزشی است.

این مسوول به وجود ۲۸ مدرسه کانکسی در استان قزوین اشاره کرد و گفت:‌ در طرح شهید پناهی، مدارس کانکسی با بیش از ۱۰ دانش آموز در دستور ساخت مدرسه قرار گرفته‌اند که قراردادهای ساخت هشت مدرسه در استان منعقد شده و با تحویل سه طرح در ابتدای مهرماه، مابقی آن نیز تا دهه مبارک فجر تحویل خواهد شد.

سعادتفر اضافه کرد: از سال گذشته تاکنون برخی کارهای تعمیراتی از سوی اداره کل آموزش و پرورش استان انجام شده اما تعمیرات اساسی را نوسازی مدارس پیگیری می کند، این در حالی است که برای تهیه یکسری ‌تجهیزات هنرستانی، گرمایشی استاندارد و هوشمندسازی به شکل ویژه هم برنامه ریزی کرده‌ایم.

به گفته مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قزوین، سال گذشته ۲۵۰ میلیارد ریال برای تجهیز و نوسازی مدارس قزوین هزینه کرده ایم تا جایی که برای بهتر شدن روز به روز فضای مدارس استان از هیچ اقدامی فروگذار نخواهیم کرد.

همه با هم در راه مدرسه از الف تا ی

پیش بینی یک هزار و ۲۰۰ دستگاه خودرو برای سرویس مدارس قزوین

رییس سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین نیز در گفت و گو با ایرنا، اظهار کرد: تاکنون ۷۰۰ مدرسه در قزوین برای سرویس مدارس تقاضا ثبت کرده‌اند که پیش بینی می شود این رقم به یک هزار و ۲۰۰ دستگاه خودرو هم برسد.

محمدرضا وثوق نیا به نحوه محاسبه قیمت در سرویس مدارس پرداخت و خاطرنشان کرد: قیمت‌های امسال سرویس مدارس براساس میانگین مسافت رفت و برگشت خودرو از درب منزل تا مدرسه و طبق تعرفه محاسبه می‌شود، در صورت کلی قیمت در بخش صفر تا سه کیلومتر، سه تا ۶ کیلومتر و ۶ تا ۹ کیلومتر تقسیم بندی می‌شوند و بالاتر از ۹ کیلومتر نیز با ۱۵ درصد افزایش قیمت همراه خواهد بود.

وی ادامه داد: برای داشتن آمار خودروهای تحت سرویس مدارس بایستی از نیمه آخر مهرماه و اوایل آبان ماه اقدام کرد، چرا که بیشتر والدین در این مدت به سمت استفاده از سرویس مدارس روی می آورند.

به گفته این مسوول، ۱۱ پیمانکار هم اکنون با سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین قرارداد منعقد کرده‌اند تا کارهای مربوط به ثبت و پرداخت سرویس مدارس و همچنین هزینه بین راننده خودرو و والدین را انجام دهند.

رییس سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین به برگزاری ۶ دوره کلاس آموزشی برای رانندگان سرویس مدارس در قزوین نیز اشاره کرد و ادامه داد: در این دوره‌ها تمامی نکات لازم در هنگام رانندگی برای راننده آموزش داده شده است.

وثوق نیا اضافه کرد: خانواده‌های قزوینی که خواهان سرویس مدارس هستند، درخواست خودشان را به مدرسه اطلاع دهند تا مدیران مدارس با جمع بندی و انتخاب پیمانکار، بتوانند به نوع مطالبات رسیده در این زمینه پاسخ دهند.

وثوق نیا یادآور شد: از والدین عزیز تقاضا داریم از هرگونه درخواست خارج از چارچوب قانونی از رانندگان سرویس مدارس پرهیز کنند، چرا که رانندگان سرویس مدارس براساس آموزش های قبلی و در محورهای تعیین شده رفتار خواهند کرد.

همه با هم در راه مدرسه از الف تا ی

استقرار تیم‌های گشتی پیاده، موتوری و خودرویی پلیس راهور در نزدیکی مدارس

رییس پلیس راهور استان قزوین به خبرنگار ایرنا گفت: پلیس راهور همانند سال‌های گذشته با توجه به آغاز سال تحصیلی جدید برنامه‌های متعددی را برای کنترل و مدیریت ترافیک در دستور کار دارد و از آنجایی که تقاضا برای سرویس مدارس هنوز به خوبی انجام نشده، تا نیمه نخست مهرماه با شلوغی مستمر و ترافیک پرحجمی در سطح شهرهای استان روبرو هستیم.

سرهنگ سیدعلی آسیایی افزود: پلیس راهور به شناسایی محل‌های پرتردد دانش آموزان برای رفتن به مدرسه اقدام کرده که مهمترین آنها در قزوین شامل چهارراه مینودر، ‌میدان‌های آزادی، میدان مادر و میدان میرعماد است که پلیس حضور پررنگ تری در آن خواهد داشت.

وی با بیان اینکه از اول تا پانزدهم مهرماه جاری این طرح‌های اجرایی خواهد شد، تصریح کرد: در طول مدت زمان اجرای طرح، با هرگونه تخلف برخورد جدی خواهد شد و با هرگونه توقف خودرو در مکان‌های ممنوعه، پارک دوبل، ایستادن خودرو در جاهای نامناسب و ایجاد سد معبر به طور جدی برخورد می شود.

سرهنگ آسیایی بیان کرد: با توجه به اینکه در زمان حرکت به مدرسه و خروج با بار عظیم تردد دانش آموزان و ترافیک درون شهری روبرو هستیم، برای اماکن نزدیک به مدارس انواع پاس پیاده، موتورسیکلت و خودرویی برنامه ریزی شده است.

این مسوول انتظامی اضافه کرد:‌ از یک ماه گذشته نیز با ادارات مختلف شهرداری در حوزه ترافیک نامه نگاری کرده ایم تا خطوط عابر پیاده و علایم راهنمایی و رانندگی رنگ آمیزی شود و تابلوهای ایست و کاهش سرعت در معابر نصب شود.

همه با هم در راه مدرسه از الف تا ی

اسقرار خودروهای آتش نشانی در مکان‌های پرتردد

مسوول روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین نیز از استقرار چهار خودرو در نقاط پرتردد قزوین خبر داد و گفت: این خودروهای آتش نشانی در در ۲ نوبت صبح و عصر تا دهم مهرماه در محل‌های تعیین شده سطح شهر مستقر هستند.

توحید صمدی تاکید کرد: میدان عدل، تقاطع ولیعصر،‌ میدان آزادی و ‌بلوار سردار شهید سلیمانی تا ابتدای معلم از نقاطی هستند که این خودروها همه روزه از ساعت هفت تا هشت صبح و ۱۱ و ۳۰ تا ۱۳ و ۳۰ دقیقه استقرار می یابند.

به گفته این مسوول، تمامی امکانات و تمهیدات لازم براساس وضعیت موجود و درخواست مدیریت بحران استان صورت می گیرد که اگر لازم شد مدت زمان هم افزایش خواهد یافت.

نیم نگاه:

اقدامات دستگاه‌های اجرایی، امدادی و خدمات رسانی در آستانه سال تحصیلی جدید بسیار قابل توجه است،‌ با این نکته که همت موجود تا پایان سال تحصیلی تداوم داشته باشد و اینطور نباشد که یک دستگاه با گذشت یک تا ۲ ماه در انجام اقداماتش سهل انگاری کند، لازم به توضیح است،‌ قزوین طی سال‌های اخیر، به خصوص در نواحی شمالی شهر با تراکم سکونت نیز همراه بوده و دستگاه‌های خدمات رسان باید به این مناطق توجه بیشتری داشته باشند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha