تقویت سرانه تحصیل ، مطالبه دانش‌آموزان شیراز از دولت در آستانه سفر دوم رئیس جمهور

شیراز – ایرنا – سرانه فضای دانش‌آموزی با رقم زدن تراکم جمعیتی در هر کلاس درس به طور مستقیم بر کیفیت آموزش و یادگیری و میزان مشارکت دانش‌آموزان اثر می‌گذارد، در مرکز فارس این سرانه وضعیت چندان مطلوبی ندارد و از مطالبه‌های آموزش و پرورش این استان بویژه در سفر پیش روی رئیس جمهور به این استان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هرچند بسته به فضای فیزیکی کلاس شمار استاندارد دانش آموزان حاضر در هر کلاس درس متفاوت در نظر گرفته می‌شود اما آنچه در عمل شاهد آن هستیم، این تراکم جمعیتی در شیراز از میانگین تعریف شده برای این کلانشهر نیز فراتر رفته است.

هر چه جمعیت دانش آموران در یک کلاس درس کمتر و به استانداردهای آموزشی نزدیکتر باشد احتمال مشارکت‌طلبی دانش آموزان در فرآیند تدریس، بحث‌های گروهی و کیفیت یادگیری نیز افزایش می‌یابد و معلمان نیز این فرصت را به دست می‌آورند تا ازفراگیری ممطالب درسی از سوی همه دانش‌آموزانشان در کلاس اطمینان حاصل کنند.

به گفته معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس، این تراکم جمعیتی در کلاس درس در این پایه از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که شیوه توصیفی ارزیابی دانش آموزان نیازمند آن است تا شمار دانش آموزان در هر کلاس کمتر باشد تا آموزگار بتواند به خوبی همه آنها را پس از آموزش، ارزیابی کند.

این در حالی است که مجید بذرافکن به خبرنگار ایرنا گفت: در شیراز با تراکم جمعیتی بالایی در کلاس‌های درس روبرو هستیم و این شمار در برخی مدارس از ۳۲ نفر در هر کلاس نیز فراتر رفته است.

او اذعان کرد: در شیراز با مساله کمبود فضای آموزشی مواجه هستیم و با وجود اینکه به هر کلاس درس اجازه پذیرش ۳۲ نفر را داده شده، در بسیاری موارد تقاضا برای ثبت نام دانش آموزان فراتر از این میزان رفته از اجازه نام نویسی به علاوه پنج درصد نیز استفاده شده و به ۳۶ دانش آموز در هر کلاس رسیده است.

به عقیده او شیراز به فضاهای آموزشی جدیدی نیاز دارد تا دست کم مدارس تک نوبته افزایش یابد و دانش آموزان بتوانند در نوبت صبح به طور ثابت تحصیل کنند.

۲۵۷ مدرسه ۲ نوبته در شیراز؛ کمبو. فضا باید چاره شود

این در حالی است که اکنون در مرکز فارس بسیاری از مدارس از چنین امکانی برخوردار نیستند و به دلیل جمعیت بالای دانش آموزشی هر مدرسه یا برای ۲ مدرسه مجزای دخترانه و پسرانه و یا ۲ نوبت اول و دوم ابتدایی با شیفت‌های چرخشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بر اساس آمار اداره‌کل آموزش و پرورش فارس، هفت هزار و ۶۹۸ واحد آموزشی در سراسر فارس پذیرای حدود ۹۶۰ هزار دانش آموز است و این استان از این نظر در میان هفت استان پرجمعیت کشور رتبه نخست یا دوم را در اختیار دارد.

مدیر

تقویت سرانه تحصیل ، مطالبه دانش‌آموزان شیراز از دولت در آستانه سفر دوم رئیس جمهوری

کل آموزش و پرورش فارس نیز با اذعان به کمبود فضای آموزشی در شیراز به عنوان مرکز این استان بزرگ، گفت: این کلانشهر ۳۱۸ هزار دانش آموز دارد اما تنها از ۶۷۶ مدرسه برخوردار است.

به گفته خلیل عسکری ۲۵۷ مدرسه شیراز ۲ نوبته است و با این وجود تراکم دانش آموزان در هر کلاس درس از میانگین ۳۲ نفری تعریف شده نیز عبور کرده است.

او ایجاد فضای آموزشی در مرکز فارس را از نیازهای این کلانشهر عنوان کرد که باید اعتبارات و برنامه‌ریزی لازم برای فراهم کردن آن در دومین سفر استانی رئیس جمهور و هیات دولت سیزدهم به فارس فراهم شود تا این کمبود هرچه زودتر چاره شود.

سرانه فضای دانش‌آموزی شیراز در آیینه آمار

آنطور که از آمارهای مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس فارس بر می‌آید، شیراز در میان شهرستان‌های فارس کمترین سرانه فضای دانش‌آموزی را دارد و به شدت نیازمند تقویت این سرانه است.

به گفته محمود میرزایی هرچند تفاوت‌هایی در نحوه محاسبه وجود دارد و در این زمینه اختلاف‌هایی وجود دارد، اما سرانه فضای دانش‌آموزی فارس حدود ۴.۴ متر مربع است که نسبت به سرانه کشوری ۵.۲ متری کمتر است.

با این حال وضعیت در مرکز فارس از این هم بدتر است و آنطور که او آمار داد این سرانه در به ترتیب در نواحی آموزشی مختلف شیراز از ۲.۹ تا ۳.۱ متر مربع است که در بهترین حالت نیز بیش از ۲ متر کمتر از میانگین کشوری است.

به گفته او این ضعف در فضای آموزشی به ترتیب در ناحیه های آموزشی سه، یک، چهار و ۲ بیشتر است و باید تقویت شود.

بااین حال از میان ۱۰۴ پروژه افتتاحی آموزش و پرورش در آغاز مهر ماه نیز تنها یک مدرسه در قصر قمشه از توابع شیراز و یک مدرسه خیرساز در خیابا خلیلی افتتاح شد.

البته مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز فضای آموزشی فارس این را هم اضافه کرد که هم اکنون ۸۰۰ کلاس درس با پیشرفت‌های فیزیکی متفاوت در شیراز در حال ساخت است.

شیراز برای جبران کمبود فضای دانش آموزی به چند مدرسه نیاز دارد؟

حال این سوال مطرح می‌شود که شیراز برای بهبود وضعیت سرانه فضای دانش آموزی خود به چه میزان کلاس درس نیازدارد و برای تامین آن چه باید کرد؟

آنطور که میرزایی به خبرنگار ایرنا گفت شیراز به

دلیل تراک بالای دانش‌آموزی نیازمند حجم بالایی از مدرسه‌سازی است تا بتواند تراکم کلاس‌های درس را دست کم در وضعیت فعلی خود حفظ کند.

به گفته او پس از تکمیل ۸۰۰ کلاس درس در حال ساخت در این کلانشهر، باید در مرکز فارس حداقل هشت مدرسه جدید ساخته شود تا وضعیت کنونی شیراز با میانگین بیش از ۳۲ ئانش آموز در هر کلاس درس حفظ شود.

شیراز از بزرگترین کلانشهرهای شیراز و از مهاجرپذیرترین آنها است و با در نظر گرفتن این مولفه همراه با رشد معمول جمعیت به نظر می‌رسد که باید برای افزایش سرانه فضای داش آموزی در ان برنامه ریزی شود تا تراکم بالای دانش آموزان در کلاس‌های آن به کیفیت آموزش و یادگیری در آن ضربه نزند.

تحقق این مهم هرچند همت خیران همیشه پای کار شیرازی را می‌طلبد اما از مطالبه‌های مردم این شهر از دولت مردمی ایران قوی نیز هست تا با اختصاص اعتبارات شایسته به این نیازمندی، نیازهای آموزشی این کلانشهر را پاسخ گوید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha