حلقه وصل زائران پاکستانی و خادمان خراسان جنوبی + فیلم

بیرجند - ایرنا - زائران کشور پاکستان در راه برگشت از سفر اربعین و زیارت حرم رضوی، مهمان مواکب خراسان جنوبی می‌شوند و ارادت و اخلاص زوار با شوق خدمت خادمان در موکب‌های این دیار به هم گره خورده است.

به گزارش ایرنا، مردم خراسان جنوبی از پنج سال پیش با راه‌اندازی موکب‌هایی در مسیر میقات الرضا پذیرایی از زائران پاکستانی که در راه برگشت از عراق و مشهد مقدس مهمان این استان می‌شوند را با اخلاص انجام می‌دهند.

موکب‌های خراسان جنوبی بعد از پایان مراسم اربعین فعالیت خود را در نقاط مختلف استان و مسیر عبور زائران خارجی آغاز می‌کنند، این رسمی است که از چند سال گذشته شروع شده و هر سال بر شور و شوق خادمان آن افزوده می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی شامگاه ۳۱ شهریور در بازدید از موکب‌های مستقر در شهرستان قاینات برای پذیرایی از زوار پاکستانی اظهار کرد: برای خدمات‌رسانی به زائران پاکستانی که از مسیر خراسان جنوبی گذر می‌کنند، به طور ویژه برنامه‌ریزی شده است.

جواد قناعت با اشاره به حضور فعال موکب‌های خراسان جنوبی در مراسم اربعین و خدمات ویژه‌ای که در کاظمین ارائه می‌کنند افزود: زائران پاکستانی بعد از اتمام مراسم پیاده‌روی اربعین در مسیر برگشت به کشورشان، در شهرهای قم و مشهد برای زیارت آستان مقدس حضرت معصومه (س) و علی ابن موسی الرضا (ع) توقف دارند.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد مسیر برگشت این افراد به پاکستان در خاک خراسان جنوبی واقع شده است گفت: پیش بینی شده حدفاصل خضری دشت بیاض در شهرستان قاینات تا شهرستان نهبندان که خروجی استان است، پنج مکان به عنوان میقات الرضا (ع) احداث شود.

با حضور در این موکب‌ها می‌توان اخلاص را به معنای واقعی احساس کرد؛ از پیرزن‌هایی که تمام روز نان می‌پزند تا دختران و پسران جوانی که مسئول پذیرایی از زائران در سه وعده اصلی و ۲ میان وعده هستند.

حلقه وصل خادمان خراسان جنوبی و زائران پاکستانی + فیلم

امسال طبق گفته مسئولان خراسان جنوبی هشت موکب در مسیر ورودی استان از سمت مشهد مقدس تا خروج زائران پاکستانی به سمت زاهدان برپا شده و تا خروج آخرین زائر این موکب‌ها فعالیت خواهند داشت.

موکب فاطمه الزهرا (س) در جوار آستان مقدس امامزاده سید علی (ع) شهرستان نهبندان یکی از این مواکب است که برای تهیه گزارش چند ساعتی را مهمان خادمان و زائران می‌شویم.

تکلیفی برای تکریم زائر

آنچه در این موکب به چشم می‌خورد، ارادت و اخلاص است؛ زائران پاکستانی یک ماه از خانه و زندگی خود دور شده‌اند تا طعم سفر اربعین را بچشند، در این راه خطراتی را به جان خریده‌ و به حداقل‌های تامین نیاز راضی شده‌اند لذا همین خلوص نیت، خادمان موکب را به شوق می‌آورد تا به عشق امام حسین (ع) و امام رضا (ع) خدمتی خالصانه در خور شأن زائران اربعین ارایه کنند.

اتوبوس‌های حامل زائران وارد صحن امامزاده سید علی (ع) نهبندان می‌شود و زائران خسته از راه طولانی در این مکان مقدس مجالی می‌یابند تا ضمن استراحتی کوتاه از ثواب زیارت این امامزاده واجب التعظیم نیز بهره برند.

هنگام توقف اتوبوس، زائران به سمت سرویس‌های بهداشتی راهنمایی می‌شوند و بعد از اقامه نماز و زیارت در سالن موکب مستقر تا برای وعده غذایی پذیرایی شوند.

خادمان موکب فاطمه الزهرا (س) شهرستان نهبندان تکریم زائر را بر خود تکلیف می‌دانند از همین رو تلاش دارند در اولین فرصت آنچه زائران نیاز دارند، فراهم شود.

قبل از ورود زائران نوحه‌هایی با زبان اردو پخش می‌شود، طبق برنامه‌های از قبل مشخص شده، سفره‌ها پهن است و چای ایرانی مورد علاقه زائران پاکستانی نیز دم کشیده تا خستگی از تن این دلدادگان حسینی رفع کند.

حلقه وصل خادمان خراسان جنوبی و زائران پاکستانی + فیلم

چند نفر از بانوان مشغول طبخ نان گرم هستند و تلاش دارند در هر وعده از زائران با نان تازه و داغ پذیرایی شود. گوشه دیگر موکب، بانوانی مشغول کشیدن غذا در ظروف هستند تا زائران هرچه زودتر از این طعام گرم تناول کنند.

بیرون موکب تعدادی از بانوان شلنگ آبی را کشیده‌اند تا در هوای سرد مهرماه روستای سید علی، کار شست و شوی ظروف با سرعت انجام شود.

دختران و پسران جوان هم در سالن پذیرایی موکب، مشغول توزیع غذا و ریختن چای برای زائران هستند و تلاش دارند که هیچ زائری بدون پذیرایی باقی نماند.

عزاداری خالصانه به زبان اردو

بعد از سرو غذا، مردان برای اقامه عزاداری دور هم جمع می‌شوند و به نوحه سرایی با زبان اردو می‌پردازند و زنان هم کنج چادرها را روی سرشان می‌کشند و با اخلاص اشک می‌ریزند.

این عزاداری بعد از یک ماه سفر طولانی حیرت آور است و فرصتی فراهم می‌آورد تا زائران و مجاوران امامزاده سید علی نیز کنار برادران و خواهران پاکستانی، دل را در سوگ مصیبت‌های اهل بیت جلا دهند.

با یکی از زائران پاکستانی همکلام می‌شوم و "علی عنایت میر کشمیر" طلبه جوان هندی ساکن حوزه علمیه مشهد مسلط به سه زبان فارسی، اردو انگلیسی، مترجم سوال و جواب‌هاست.

عبدالحفیظ کراچی دفعه اول است که به سفر اربعین مشرف می‌شود و از پذیرایی و اسکان در ایران و عراق رضایت دارد.

برای مولایم می‌آیم

وی گفت: گرچه موکب در ایران کمتر دیدیم ولی از بهترین موکب‌ها بود. این سفر طولانی را برای امام حسین (ع) و مولایم می‌آیم چون ثواب اربعین خیلی زیاد است.

عبدالحفیظ اظهار کرد: هنگام ورود و خروج از پاکستان کار برای زائران شیعه بسیار مشکل است با این وجود هر سال مشتاق زیارت امام حسین (ع) و سفر اربعین هستیم.

وی افزود: هنگام ورود به این امامزاده احساس بسیار خوبی داشتم و از پذیرایی و تکریمی که اینجا شدیم، قدردانی می‌کنم و امیدوارم در سفر دوباره‌ای که به این منطقه داشته باشم ساختمان امامزاده سید علی تکمیل شود.

می‌پرسم یک ماه در سفر هستید، آیا احساس خستگی می‌کنید؟ که پاسخ داد: خسته نشده‌ایم همه این مسافران به سختی پول سفر را جمع کردند تا با دعوت امام حسین (ع) راهی زیارت شدند، حتی افرادی بودند که خودرو یا وسایل زندگی خود را فروختند.

سفر قم و مشهد بعد از زیارت کربلا

یکی دیگر از زائران که خود را سالار کاروان معرفی کرد و مسلط به زبان فارسی است، گفت: در برگشت از سفر اربعین همیشه به قم و مشهد می‌رویم و پذیرایی موکب‌ها در مسیر خیلی خوب است.

سالار با اشاره به اینکه ۹ روز در ایران سوار اتوبوس هستند اظهار کرد: سفر ما از پاکستان برای زیارت اربعین یک ماه طول می‌کشد و تا الان ۳۰ بار به این زیارت مشرف شده‌ام.

وی برنج و نان ایرانی را از پذیرایی‌های مطلوب در مواکب بین راهی عنوان کرد و افزود: زیارت این امامزاده و پذیرایی موکب هم خیلی خوب بود.

این زائر در عین حال گفت: اگر با اتوبوس پاکستانی به این سفر برویم کل هزینه ۶ میلیون تومان می‌شود و با اتوبوس ایرانی ۱۲ میلیون تومان است که به خصوص برای سفر اربعین قیمت را بالا اعلام می‌کنند.

پخت روزانه ۵۰۰ نان برای زائران

یکی از خادمان موکب فاطمه الزهرا (س) امامزاده سید علی نهبندان نیز با اشاره به اینکه از ۱۰ روز پیش در این موکب مشغول پخت نان شده است گفت: روزانه ۵۰۰ نان را با کمک ۲۰ بانوی خادم و ۲ تنور پخت می‌کنیم.

خزاعی افزود: هر روز سحر اینجا مشغول خمیر کردن می‌شویم و تا آخرین اتوبوس که گذر کند نان گرم برای زائران پخت می‌شود.

وی فلافل، برنج، تاس کباب، تخم مرغ آب پز و املت را از غذاهایی عنوان کرد که برای زائران پاکستانی در این موکب پخت می‌شود و گفت: این غذاها متناسب با ذائقه زائران به شکل متنوع است که خوشبختانه تا الان رضایت خوبی داشتند.

این خادم زائران اربعین بیان کرد: هر اتوبوس حداقل ۵۰ مسافر دارد و همه خادمان از سحر تا نیمه شب مشغول خدمت رسانی هستند.

حلقه وصل خادمان خراسان جنوبی و زائران پاکستانی + فیلم

وی انگیزه خود را از خدمت در این موکب، عشق به امام حسین (ع) مطرح کرد و افزود: وقتی این همه خلوص نیت را از زائران پاکستانی می‌بینیم به خدمت بیشتر علاقه مند می‌شویم.

خزاعی بیان کرد: این خادمان از ساکنان روستای سیدعلی و مناطق اطراف هستند که هر فردی وسیله‌ای از منزلش آورده تا خدمت به زائران بدون مشکل انجام شود، همه برکت زندگی ما از همین خدمتی است که به زائر امام حسین داریم.

مسئول موکب فاطمه الزهرا (س) نیز گفت: همه هزینه‌های مواکب با کمک‌های مردمی تامین می‌شود ولی امسال استانداری، فرمانداری و بقیه نهادها هم پای کار آمدند.

محسن کاظمی افزود: حدود ۷۰ نفر در این موکب به طور شبانه‌روزی مشغول خدمت رسانی به زائران پاکستانی هستند.

وی با بیان اینکه خدمات شامل اطعام و اسکان بوده است گفت: روزانه ۲۰ اتوبوس در این موکب اسکان و اطعام می‌شوند و این خدمات رسانی از پایان ماه صفر ۲۰ روز ادامه دارد.

پیش‌بینی پذیرایی بیش از ۷۰ هزار زائر پاکستانی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی هم یکشنبه دوم مهر در بازدید از موکب امامزاده سید علی (ع) نهبندان گفت: پیش‌بینی می‌شود بیش از ۷۰ هزار زائر پاکستانی را پذیرایی کنیم.

علیرضا عباس‌زاده افزود: امسال برنامه‌ریزی مفصلی با هماهنگی ستاد بازسازی عتبات عالیات، اداره کل اوقاف و امور خیریه استان، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، بنیاد علوی و فرمانداران انجام شد و در شهرستان‌های بیرجند، قاینات و نهبندان تعداد پنج موکب برای اسکان و پذیرایی زائران پاکستانی برپا شده است.

وی بیان کرد: در مجموع هشت موکب مردمی در این پنج موقف استان برای پذیرایی از زائران پاکستانی برپاست و امیدواریم با بهترین خدمات و با کمترین نگرانی در خدمت این زائران باشیم.

به گفته مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی تاکنون بیش از ۲۰ هزار زائر پاکستانی در مواکب اربعین حسینی این استان پذیرایی شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha