نمایندگان موافق گزارش تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه چه گفتند؟

تهران- ایرنا- در جریان رسیدگی به لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران، تعدادی از نمایندگان در موافقت با این لایحه به ویژگی‌های آن پرداختند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نشست علنی امروز - دوشنبه ۳ مهرماه - مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران (۱۴۰۷-۱۴۰۳) در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت و تعدادی از نمایندگان در موافقت با این لایحه به تشریح ویژگی ها و کارکردهای آن پرداختند:

غضنفر آبادی: موارد مثبت لایحه برنامه هفتم غیرقابل انکار است

موسی غضنفر آبادی در موافقت با لایحه برنامه هفتم گفت: این برنامه با تلاش دولت، مجلس و اعضای کمیسیون تلفیق امروز در صحن علنی مجلس مطرح شد و مسیرهای دقیق اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را تبیین می کند.

وی افزود: دولت با کار کارشناسی لایحه را تهیه کرد و به مجلس فرستاد و قریب به ۸ هزار پیشنهاد نیز نمایندگان در مورد لایحه مطرح کردند و در مجموع بررسی های دقیقی در این رابطه انجام شده است.

رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با بیان اینکه برنامه های خوبی در لایحه برنامه هفتم توسعه در موضوعات مختلف ارائه شده است، اظهار داشت: پیش بینی واقع بینانه در موضوع درآمدها و هزینه از مزیت های مهم این لایحه است به گونه ای که توجه به ثبات اقتصادی و کاهش تورم در این برنامه ملموس است.

غضنفر آبادی اضافه کرد: امروز می توانیم در برنامه هفتم توسعه روح امید و پیشرفت را در همه ابعاد ببینیم چون برنامه های اقتصادی خوبی پیشنهاد شده و امید است شاهد رشد اقتصادی ۸ درصد باشیم.

وی یادآورشد: دولت سیزدهم تاکنون حدود ۶ هزار کارخانه نیمه تعطیل را از رکود خارج کرده و در لایحه برنامه هفتم توسعه و در مباحث اقتصادی مشارکت مردمی در اقتصاد به عنوان مهمترین بخش این لایحه توجه جدی داشته است.

نماینده مردم بم در مجلس با اشاره به توجه دولت به حوزه خانواده در لایحه برنامه هفتم گفت: در موضوع خانواده و موضوعات اجتماعی پیشنهادات مناسب و در حوزه بهداشت و درمان هم نوآوری های خوبی دیده شده و یکی از موضوعات قابل توجه بحث صدور انحصار وراثت است که قبلا در دادگاه انجام می شد و اکنون به ثبت احوال سپرده شده است که این اقدام به وقت مردم کمک می کند.

رییس کمیسیون حقوقی و قضایی اضافه کرد: این لایحه در سایر موضوعات هم نوآوری های خوبی دارد و کار کمیسیون تلفیق به صورت کلی قابل قبول است و موارد مثبت این لایحه غیرقابل انکار است.

غضنفرآبادی خاطرنشان کرد: در موضوع محرومیت زدایی نیز به توازن منطقه ای توجه شده که قابل تحسین است و امیدواریم شاهد محرومیت زدایی در کشور باشیم.

وی تصریح کرد: با روندی که در بررسی لایحه وجود دارد به مصلحت نیست که به لایحه رای ندهیم همه باید به لایحه رای دهیم و در جریان رسیدگی اشکالات را حل کنیم و اگر مشکلی باشد به کمیسیون ارجاع و با هماهنگی دولت مشکلات مرتفع خواهد شد.

لایحه برنامه هفتم با ۹ هزار پیشنهاد به صحن مجلس آمده است

عبدالعلی رحیمی مظفری در موافقت با لایحه برنامه هفتم توسعه گفت: هدف دولت در این لایحه حفظ وضع موجود بود و به تغییراتی برای تحول و تحرک نیاز داشت که در کمیسیون تلفیق انجام شد.
نماینده مردم سروستان فارس در مجلس با بیان اینکه لایحه برنامه هفتم با ۹ هزار پیشنهاد به صحن آمده است، گفت: باید این لایحه را سریع تر بررسی و تصویب کنیم تا در بررسی بودجه ۱۴۰۳ دچار مشکل نشویم.  
رحیمی مظفری با اشاره به اینکه برخی نمایندگان معتقدند که در این لایحه تکالیف زیادی مشخص شده است، اضافه کرد: اگرچه بیشتر مجوزهای اجرایی برای مشارکت بخش خصوصی در  راستای مردمی سازی اقتصاد است که باید انجام می شد.
وی بیان داشت: در لایحه برنامه هفتم به ورزش، محیط زیست و معادن توجه نشده است و این مواردی بود که باید جایگاه آن مشخص می‌شد و نیاز به اصلاحاتی داشت که انجام شد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: از همکاران خود می خواهم به کلیات این لایحه رای دهند و در بررسی جزییات، این ایرادات را رفع خواهیم کرد.

ایجاد تعادل در حوزه اشتغال اولویت لایحه برنامه هفتم است

علی جدی نیز در موافقت با کلیات برنامه هفتم توسعه گفت: دولت و مجلس مکمل یکدیگر هستند و نمایندگان بسیاری از مسائل را می‌دانند و برای حل مشکلات کشور کمک حال دولت هستند. چرا که مجلس نگاه تحولی به مسائل دارد.
نماینده مردم شیروان در مجلس تاکید کرد: اولویت پیشرفت کشور برای اساس معیار ۸ درصد است که در لایحه دولت دیده نشده بود و کمیسیون این موضوع را مورد تاکید قرار داد. همچنین راهبردهای حوزه صنعت در لایحه تقویت شده است. چرا که در برخی از استان‌ها زمینه اشتغال چندان فراهم نیست و در برخی از استان‌ها وفور صنایع و اشتغال است و ایجاد تعادل در این حوزه ضروری بود.
وی تاکید کرد: در لایحه برنامه هفتم توسعه، حوزه تعاون روستایی کمتر دیده شده که توسط کمیسیون تلفیق تقویت شد. همچنین هوش مصنوعی، صنعت فضایی، بخش‌های مختلف صنایع و معادن، اقتصاد دیجیتال، راهکارهای رفع آلودگی هوا، توجه به بخش خصوصی، تقویت فیبر نوری، تقویت اینترنت در روستاهای بالای ۲۰ هزار خانوار، تقویت دولت الکترونیک، دستیابی به مدارهای عملیاتی و ماهواره‌های عملیاتی از دیگر مسائلی بود که توسط کمیسیون تلفیق برنامه هفتم در لایحه تقویت شده است.
جدی با بیان اینکه بسیاری از پیشنهادات مصوب شده در کمیسیون توسط مسوولان دولتی به کمیسیون ارائه و به تصویب رسید، گفت: تبدیل ایران به مرکز حمل و نقل منطقه، بهبود دیپلماسی آب و الزام توجه بیشتر دولت به این حوزه، ایجاد سازوکارهایی برای مهار آب‌های مشترک و مرزی، ایجاد سامانه هشدار سیلاب، تقویت الگوی کشت و بهره برداری درست از آب در حوزه کشاورزی و محرومیت زدایی، تقویت بیمه پایه، بهبود جاده‌های ریلی، بین شهری و روستایی از دیگر مواردی است که در کمیسیون تلفیق تقویت شده است.
وی خاطرنشان کرد: برنامه هفتم توسعه، همه برنامه‌های قبلی را آسیب شناسی و نقاط ضعف را رصد کرده است و در کمیسیون تلفیق به درستی نقاط ضعف دیده و تقویت شده است و در این مسیر بسیاری از کمیته‌های تخصصی با کمیسیون همکاری کردند تا لایحه جامعی به صحن مجلس ارائه شود.

نواقص لایحه با همدلی و همکاری دولت برطرف شد

محمدرضا دشتی اردکانی نیز گفت: قبل از اینکه لایحه به مجلس داده شود رییس جمهور شخصا در جلسات لایحه شرکت کرد و جلساتی چندین ساعته با روسای دو قوه تشکیل شد و با همکاری و همدلی دولت و مجلس که نتیجه آن رفع مشکلات معیشتی مردم است در نهایت لایحه به صحن علنی ارائه شد.
وی اضافه کرد: همکاری دولت و تمهیداتی که برای رفع مشکلات معیشتی مردم در لایحه داشت، قابل تقدیر است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: لایحه برنامه فاقد منابع و مصارف بود و اسناد پشتیبانی با احکام مندرج دولت همخوانی نداشت اما به دستگاه های اجرایی که نقشی در فرایند توسعه داشتند، توجه کافی شد.
دشتی اردکانی با اشاره به تلاش دولت و مجلس برای رفع نواقص برنامه هفتم گفت: با همکاری نمایندگان مجلس نواقص لایحه با همدلی و همکاری دولت برطرف شد البته قطعا این گزارش هم معایبی دارد که در صحن علنی مجلس بررسی شده و  قوانینی که مغایر با قانون اساسی و اسناد بالا دستی است اصلاح خواهد شد زیرا برنامه پنج ساله ، مسیر راه کشور را ترسیم می کند.
وی با تاکید بر اینکه از همه همکاران می خواهم به این لایحه رای مثبت دهند، افزود: همه همدل هستند تا رفع مشکلات معیشتی کشور در اولویت قرار گیرد و باید برنامه تصویب شود تا بتواند به این موضوع کمک کند و قابلیت اجرایی داشته باشد.

ابهامات برنامه هفتم در کمیسیون تلفیق رفع شده است

سید مرتضی خاتمی در موافقت با کلیات گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه، گفت: موضوع مسئله محور بودن یا نبودن یکی از موضوعات مورد بحث بود؛ باید پرسید آیا این مسئله محور بودن در لایحه دولت رعایت شده یا خیر؟
نماینده مردم ماهنشان و ایجرود با بیان اینکه در لایحه برنامه هفتم لازم بود که مسائلی بسط، حذف یا اضافه شود، اظهار داشت: در فصول مختلف دچار نارسایی و ابهام بودیم و ضرورت داشت که در کمیسیون این ابهامات و کلی گویی ها رفع شود، از سویی دیگر باید موضوعاتی که مغایر سیاست های کلان کشور بود یا از زمانبندی برخوردار نبود نیز اصلاح می شد که این امر در کمیسیون انجام گرفت.
وی با بیان اینکه تغییر در لایحه برنامه حق مجلس است، بسط دادن موضوعات با توجه به نوع کار مجلس را امری اجتناب ناپذیر برشمرد و تصریح کرد: در کمیسیون بسیاری از وزرا و ارکان دولت و دستگاه ها حضور داشتند و نقطه نظرات آن ها شنیده شد؛ برخی از آن ها مطرح می کردند که نظرات از بدنه دولت اخذ نشده و عدم دریافت نظرات به معنای آن است که لایحه دولت ناقص است.
خاتمی اضافه کرد: گفته شده که اصلاحات ساختاری دولت مورد بی مهری قرار گرفته این درحالی است که ریل حرکت دولت ها توسط مجالس ترسیم می شود، همکاران باید به این نکته توجه کنند که گزارش کمیسیون باید با لایحه تقدیمی دولت مقایسه شود زیرا تمام مصوبات براساس این لایحه بوده است.
این نماینده مردم در مجلس تصریح کرد: هرچند ممکن است در مصوبات ایراداتی وجود داشته باشد اما می توان این ایرادات را در جریان بررسی بودجه اصلاح کرد. در حال حاضر رد کلیات نتیجه ای جز اطاله وقت نخواهد داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha