۳ مهر ۱۴۰۲، ۱۱:۲۳
کد خبرنگار: 1763
کد خبر: 85238002
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مصر: اتیوپی زیربار توافقات قبلی درباره سد النهضه نمی‌رود

تهران - ایرنا - وزارت منابع آب مصر، اتیوپی را متهم کرد که زیربار تعهدات قبلی درباره سد النهضه نمی‌رود و به اقدامات یکجانبه خود ادامه می‌دهد.

به گزارش امروز (دوشنبه) ایرنا از پایگاه خبری العربی الجدید، وزارت منابع آب مصر طی بیانیه ای علام کرد که نشست سه جانبه مصر، سودان و اتیوپی درباره سد النهضه که روزهای ۲۳ و ۲۴ سپتامبر در آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی برگزار شد درحالی به کار خود پایان داد که به نتیجه مشخصی نرسید و هیچ پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات سد اتیوپی به دست نیامد.

این وزارتخانه در بیانیه ای افزود: این دور از مذاکرات شاهد رویکرد اتیوپی‌ به خروج از تعدادی از توافق‌های قبلی میان سه کشور بود، در حالی که آدیس آبابا از پذیرش هر گونه راه حل میانه و یا ترتیبات فنی مورد توافق بین المللی نیز خودداری کرد.

در این بیانیه به تداوم تلاش مصر برای به نتیجه رسیدن مذاکرات اشاره شده و آمده است: هدف از این مذاکرات دستیابی به یک توافق الزام آور قانونی در مورد ترتیبات پر کردن و بهره برداری از سد النهضه است، به گونه ای که منافع ملی مصر و امنیت آبی و آب این کشور حفظ شود و در عین حال منافع دو کشور دیگر از جمله اتیوپی را نیز تامین کند.

وزارت منابع آب و منابع مصر همچنین بر ضرورت اعمال اراده سیاسی و جدیت لازم برای دستیابی به یک توافق قانونی الزام آور در مورد ترتیبات پر کردن و بهره برداری از سد النهضه بدون وقت کشی و در چارچوب زمانی توافق شده بین سه کشور، در نشست رهبران مصر و اتیوپی در ۱۳ جولای سال گذشته تاکید کرده است.

سامح شکری وزیر خارجه مصر پیش تر در سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل، دولت اتیوپی را متهم کرده بود که به اقدامات خود در پر کردن و بهره برداری از سد النهضه به صورت یکجانبه و برخلاف قوانین بین المللی، اصرار دارد در حالی که مصر با بحران آب مواجه است.

وی با بیان اینکه مصر تا ۹۸ درصد به رودخانه نیل وابسته است و در صدر کشورهای خشک و از نظر میزان بارندگی نیز در بین کم بارش ترین کشورهای جهان قرار دارد، اما اتیوپی بدون مشورت و مطالعات تبعات منفی آن بر کشورهای مسیر یا دچار شدن آنها به کمبود آب، سد النهضه را ساخته است.

به گزارش ایرنا، سد النهضه که در ۱۵ کیلومتری مرز اتیوپی با سودان به روی رود نیل ساخته شده در صورت آبگیری کامل و راه اندازی، بزرگ‌ترین نیروگاه برق آبی آفریقا و هفتمین سد بزرگ جهان خواهد بود و قاهره معتقد است که آبگیری کامل آن تهدید جدی علیه حیات مصر خواهد بود.

بحران سد النهضه (رنسانس) میان مصر و اتیوپی در یک دهه گذشته ادامه داشته است.

«عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهوری مصر پیشتر گفته بود که آبگیری یک طرفه سد النهضه تامین آب ۱۰۰ میلیون مصری را تهدید می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha