نقش‌آفرینی دانشگاه در گرو تحقق مسوولیت‌پذیری اجتماعی نهاد علم است

تهران- ایرنا- روسای دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف و شهید بهشتی در پیام‌های جداگانه با تبریک آغاز سال تحصیلی جدید تاکید کردند: نقش‌آفرینی دانشگاه ها در گرو تحقق مسوولیت‌پذیری اجتماعی همه ارکان نهاد علم است و امروز کشور بیش از گذشته به متخصصانی توانمند در مسیر پیشرفت خود نیازمند است.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، رییس دانشگاه تهران در این پیام که امروز -دوشنبه سوم مهرماه - به مناسبت آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۰۳-۱۴۰۲ منتشر شد، تاکید کرد: نقش‌آفرینی دانشگاه ها در گرو تحقق مسوولیت پذیری اجتماعی همه ارکان نهاد علم است و دشمنان برای نشانه گرفتن ایران، بیش از هر طرح و برنامه‌ای، نهاد علم و اهل دانش را هدف پروژه امیدزدایی، یاس‌آفرینی و انفعال ظرفیت‌های ناب انسانی کشور قرار داده‌اند.

در بخشی از پیام سید محمد مقیمی آمده است: سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها را در حالی آغاز می‌کنیم که دانشگاه تاریخ‌ساز تهران "نماد آموزش عالی ایران" وارد نودمین سال عمر پربار خود شده است و با تکیه بر همه داشته‌ها و به پشتوانه همه سرمایه‌های بی‌بدیل معنوی و انسانی خود می‌رود تا در دهمین دهه حیات خود، بیش از پیش با عقلانیت و عملگرایی در پرتو معنویت، نقش تمدن‌سازی خود را ایفا نموده و مرجعیت نهاد علم را نزد جامعه اعتباری دوچندان بخشد.

وی در این پیام یادآور شد: نقش‌آفرینی دانشگاه تمدن‌ساز به عنوان نقطه کانونی حل چالش‌های کشور و بروز و ظهور آن به عنوان قوه عاقله نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و کانون اندیشه‌ورزی انقلاب اسلامی، در گروی تحقق مسئولیت‌پذیری اجتماعی و عمل جهادگونه همه ارکان و ذی‌نفعان نهاد علم نسبت به شکوفایی آینده این مرز و بوم است.

در ادامه این پیام رییس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: بر همگان روشن است که "ایران قوی" در همدلی، همگرایی و هم‌افزایی آحاد ملت بویژه اهالی دانش و اخلاق جلوه‌گر می‌شود؛ و از همین روست که حرکت شتابان ایران قوی، بزرگ و مستقل در سایه پیشرفت‌های خیره‌کننده علمی، چنان خواب را از چشم بدخواهان این ملت ریشه‌دار و پرافتخار ربوده است که به هر دسیسه و توطئه‌ای برای متوقف کردن قطار پیشرفت علم و فناوری ایران بزرگ متوسل می‌شوند. آنها در این میان، برای نشانه گرفتن ایران، بیش از هر طرح و برنامه‌ای، نهاد علم و اهل دانش را هدف پروژه امیدزدایی، یاس‌آفرینی و انفعال ظرفیت‌های ناب انسانی کشور قرار داده‌اند.

مقیمی در پیام خود تصریح کرد: در میانه برنامه تردیدافکنی و شبهه‌سازی دشمن در فضای دانشگاه و جامعه، منش استادی اعضای هیأت علمی در کنار بصیرت، دشمن‌شناسی و روحیه تتبع دانشجویان و الگوگیری همه ارکان دانشگاه از ایثارگری‌های قهرمانان واقعی ملت می‌تواند همچون نسیمی از نشستن غبار القاگری‌ها بر سیمای دانشگاه جلوگیری کرده و راه روشن آینده را پیش روی جامعه ترسیم کند؛ هر چند که در پی هر نقشه رهزنان آرامش و امنیت، وعده الهی محقق شده و نه تنها مکرشان به خودشان باز می‌گردد، که وحدت و دوستی و محبت بین دلسوزان میهن افزون می‌شود.

وی در ادامه این پیام با آرزوی سرافرازی و سربلندی دانشگاهیان گرانقدر در عرصه جهاد علمی و فرهنگی در سال تحصیلی جدید افزود: کارنامه درخشان‌تری را برای نماد آموزش عالی کشور در سال پیش رو نوید می‌دهم؛ چراکه اکنون پس از گذشت ۲ سال تلاش بی‌وقفه و صادقانه خدمتگزاران در مدیریت جاری دانشگاه تهران، شاهد به بار نشستن نهادسازی‌های جدید، نمو دانشکده‌های تازه تاسیس، اجرای بسته تحولی آموزشی با رویکرد تحول رشته‌ای و مهارت‌افزایی دانشجویان، رکوردشکنی بیشتر در کسب رتبه‌های جهانی، ارتقای زیرساخت‌های پژوهشی، فرهنگی و رفاهی و ده‌ها ایده دیگر که به صحنه عمل آورده شده‌اند، خواهیم بود؛ که قطعاً با همفکری‌ها و همراهی‌های کلیه ذی‌نفعان دانشگاه همانند گذشته، این مسیر افتخارآفرین با انگیزه و قدرت فزونتر برای دستیابی به کامیابی‌ها و قله‌های پیشرفت بی‌وقفه استمرار خواهد یافت.

رییس دانشگاه تهران در این پیام با امید به آینده‌ای روشن تاکید کرد: به برکت وجود مقدس حضرت مهدی (عج) و با شکر و قدرشناسی نعمت ولایت، آرزو می‌کنم سال تحصیلی جدید که با گرامیداشت هفته دفاع مقدس مصادف شده است، برای همه دانشگاهیان ایران اسلامی سالی سرشار از موفقیت و همدلی رقم خورد.

دانشگاه شریف در دوران جدید حیات خود، دانشگاهی با تلفیق آموزش، پژوهش و کارآفرینی است

رسول جلیلی رییس دانشگاه صنعتی شریف هم در پیامی تاکید کرد: این شروع دوباره برای ما در «شریفِ عزیز» سرآغاز دوره‌ای تازه از کار و تلاش است که علم‌جویان و دانش‌پژوهانِ شریفی را با بهره‌گیری از دانش و تجارب استادان فرهیخته دانشگاه؛ به دانشمندان، پژوهشگران، فناوران، کارآفرینان، و ثروت آفرینانی بزرگ‌اندیش تبدیل می‌کند.

در ادامه این پیام آمده است: امروز ایرانِ ما بیش از گذشته به متخصصانی توانمند در مسیر پیشرفت خود نیازمند است و از این رو، هرروز بیش از روز قبل اهمیت نقش و جایگاه دانشگاه صنعتی شریف در سپهر علمی کشور نمایان می‌شود.

رییس دانشگاه صنعتی شریف در پیام خود تاکید کرد: شریف در دوران جدید حیات خود، دانشگاهی است که با تلفیق آموزش، پژوهش و کارآفرینی؛ عرصه‌ای برای «زندگی» خلق می‌کند و از یک سو به ارتقای کیفیت زندگی اعضای خانواده‌ خود توجه کرده و از سوی دیگر برای ارتقای کیفیت زندگی مردم ایران، نو به نو ایده‌ها و دستاوردهای تازه‌ای ارائه می‌کند.

استادان و اعضای هیات علمی آماده پاسخگویی به دانشجویان پرسشگر باشند

در پیام سید محمودرضا آقامیری رییس دانشگاه شهید بهشتی نیز آمده است: پیشرفت ایران اسلامی نیز مرهون وجود گرانقدر دانشجویانی است که علاوه بر فرهیختگی در دانش تخصصی و حرفه‌ای رشته علمی خود واجد توانمندی‌های فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی باشند و این مهم بدون سعی و اهتمام استادان و اعضای هیئت علمی در عرصه‌های علمی، فنی، فرهنگی و اجتماعی که همواره روشنگر و رونق بخش فضای دانشگاه بوده اند، حاصل نخواهد شد.

در ادامه این پیام رییس دانشگاه شهید بهشتی خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود برای دستیابی به مرزهای دانش و داشتن جامعه‌ای پیشرفته، بالنده، پرنشاط و امیدوار تمامی عوامل نظام آموزشی دانشگاه، به‌ویژه دانشجویان، فرصت‌های در اختیار را مغتنم شمرده و تمام توان خود را برای کسب توانمندی و قابلیت‌های هرچه بیشتر به کار گیرند، چرا که پیشرفت و آبادانی کشور به فکر، اندیشه و عمل جوانان این سرزمین گره خورده‌است.

آقامیری یادآور شد: در سال تحصیلی جدید از استادان و اعضای هیات علمی انتظار می‌رود که با تجهیز خود به آخرین دستاوردهای علم، پژوهش و فناوری، آماده پاسخگویی به دانشجویان پرسشگر، خلاق و توانمند باشند و با یاری آنان ضمن حل مسایل و مشکلات کشور در راستای توسعه علمی و همه جانبه گام بردارند. از دانشجویان نیز انتظار می رود با غنیمت شمردن اوقات گرانقدر جوانی و با تلاش و همت مثال زدنی، دِین خود را به ملت بزرگوار و نظام جمهوری اسلامی ایران ادا کنند.

وی در این پیام تاکید کرد: مدیریت دانشگاه شهید بهشتی نیز خود را متعهد می‌داند که از هیچ تلاشی برای رفع مشکلات استادان گرامی، کارکنان و دانشجویان عزیز دریغ نورزد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha