وزیر خارجه ونزوئلا: هژمونی دلار در آینده نزدیک جایگاه خود را از دست خواهد داد

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه ونزوئلا با بیان اینکه «ایجاد نظم نوین جهانی» به تضمین اینکه دلار «تنها گزینه برای مبادلات تجاری نباشد» کمک خواهد کرد، گفتM هژمونی دلار در آینده نزدیک جایگاه خود را از دست خواهد داد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، ایوان خیل وزیر امور خارجه ونزوئلا در گفت‌وگوی اختصاصی با اسپوتنیک تصریح کرد: به زودی شاهد گزینه‌های جدیدی در تجارت جهانی خواهیم بود و هژمونی دلار جایگاه خود را از دست خواهد داد.

وی افزود: ما هر روز شاهد آن هستیم که کالاهایی مانند انرژی به طور فزاینده‌ای با ارزهایی غیر از دلار معامله می‌شوند؛ کالاهایی مانند غذا، به عنوان نمونه در قدرت‌های غذایی آمریکای لاتین، مانند برزیل و آرژانتین، که به طور فزاینده‌ای در حال مبادله محصولات خود با ارزهای دیگر هستند.

وزیر خارجه ونزوئلا همچنین تاکید کرد که در حال حاضر دلار «به عنوان سلاح زور علیه کشورها استفاده می‌شود» و «تراز» ارزهایی که برای مبادلات تجاری در حال ظهور هستند، «برای ایجاد ثبات» در کشورها بسیار مثبت خواهد بود.

در طول قرن بیستم، دلار به ارز اصلی تجارت و ذخایر بین‌المللی تبدیل شد. با قرار گرفتن ایالات متحده در راس تجارت جهانی و هژمونی تثبیت شده غرب پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، دلارهای سبز بدون تردید تاج و تخت ارزهای جهانی را اشغال کردند. با این حال، به نظر می‌رسد که بحران اقتصادی فعلی جهانی و ظهور چین و هند به عنوان قدرت‌های تجاری، به نفع دلارزدایی از اقتصادهای سراسر جهان عمل کرده است. رهبران آسیایی، اروپایی و آمریکای لاتین برای کاهش وابستگی به دلار آمریکا، چراغ سبز نشان داده‌اند.

نقش دلار به عنوان پراستفاده‌ترین ارز برای سرمایه‌گذاری و پرداخت در اقتصاد جهانی سبب شد تا تحریم‌های مالی و اقتصادی از ابتدای قرن حاضر به ابزار کلیدی سیاست خارجی آمریکا تبدیل شود. نکته مورد بحث اینکه تسلط دلار بر جهان، از روز نخست، نه فقط به بنیان‌های اقتصادی بلکه به ملاحظات سیاسی نیز بستگی داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha