«طولانی‌ترین بهره‌برداری» از یک مسیر آزادراهی در کشور/ افتتاح آزادراه شیراز- اصفهان ۲۰ مهر

تهران- ایرنا- برای نخستین بار طولانی‌ترین بهره‌برداری از یک مسیر آزادراهی در کشور با رعایت بالاترین استانداردهای ایمنی روز، بیستم مهر امسال با افتتاح آزادراه اصفهان- شیراز به ارزش روز بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، تحول در حمل‌و نقل جاده‌ای جنوب کشور با افتتاح آزادراه شیراز- اصفهان، رفع گلوگاه ترافیکی کریدور آزادراهی شمال- جنوب با افتتاح آزادراه منجیل- رودبار، توسعه ترانزیت بین المللی با آزادراه‌های مراغه- هشترود و ایجاد کوتاه‌ترین مسیر آزادراهی از پایتخت به مرز بازرگان با افتتاح آزادراه تبریز- صوفیان در سال جاری، کارنامه زرینی برای توسعه شبکه آزادراهی در سال جاری خواهد بود.

از بین این پروژه‌ها، آزادراه شیراز- اصفهان که زمان افتتاح آن ۲۰ مهرماه امسال با حضور رییس جمهوری تعیین شده است، ۲۱۲ کیلومتر آزادراه در یک مرحله به افتتاح خواهد رسید که سبب کاهش مصرف سالیانه ۱۰۰ میلیون لیتر سوخت معادل مصرف حداقل یک روز کل کشور می‌شود.

این آزادراه به طول ۲۱۲ کیلومتر از محدوده «ایزدخواست» شروع می‌شود، جزو طولانی‌ترین پروژه‌های آزادراهی است و با افتتاح آن ۱۳۵ کیلومتر طول مسیر بین شیراز و اصفهان کوتاه می‌شود و ۲.۵ ساعت از زمان سیر کاسته خواهد شد. قرار است ابتدا ۶ قطعه نخست به طول ۲۱۲ کیلومتر به بهره‌برداری برسد و با برنامه‌ریزی انجام شده در مدت هفت ماه آینده عملیات اجرایی قطعه هفتم آن نیز تکمیل و آزادراه به شهر شیراز متصل می‌شود.

درحال حاضر خط‌کشی‌های کل مسیر ۲۱۲ کیلومتری آزادراه انجام شده است، مبلمان‌های جاده‌ای مسیر نصب شده و برای نخستین بار «طولانی‌ترین بهره‌برداری» از یک مسیر آزادراهی در کشور با رعایت بالاترین استانداردهای ایمنی موجود انجام می‌شود.

بهره‌برداری از این آزادراه یک تحول حمل‌و نقلی در جنوب کشور به ویژه استان‌های هرمزگان و بوشهر نیز به حساب می‌آید که در آینده به‌منظور تکمیل کریدور آزادراهی تهران تا بنادر جنوبی کشور ادامه خواهد یافت.

تکمیل اَبَرپروژه آزادراه شیراز- اصفهان که در سال ۱۳۸۹ آغاز شد، در مهرماه سال ۱۴۰۰ به پیشرفت ۸۵ درصدی رسیده بود، پس از تامین اعتبار از سوی دولت سیزدهم هم اکنون آماده افتتاح است و مسیر فعلی را تا ۲ ساعت کوتاه‌تر می‌کند. ارزش روز این پروژه بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

مسیر فعلی شیراز به سمت اصفهان ۴۸۵ کیلومتر و مدت زمان سفر نیز ۵.۵ تا ۶ ساعت به طول می‌انجامد و با افتتاح آزادراه شیراز- اصفهان که برخلاف مسیر فعلی به شکل مستقیم است، طول مسیر ۱۳۵ کیلومتر کوتاه‌تر می‌شود.

به گزارش ایرنا، برنامه دولت این است که پس از افتتاح این مسیر با ادامه محور به سمت اتصال به بوشهر، شبکه کریدوری کشور از شمال از طریق مرکز کشور به دریا متصل کند.

کارشناسان معتقدند که آزادراه شیراز- اصفهان بخش مهمی از کریدور آزادراهی شمال به جنوب کشور است که بهره‌برداری از آن ارزش اقتصادی قابل توجهی داشته و گام مهمی ترانزیت کالا از استان‌های جنوبی و بنادر به مرکز و شمال کشور برداشته خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha