شهرداری کرمان هرروز پرمشکل‌تر از دیروز؛ عضو شورا: برای مزایده‌ها چاره‌اندیشی نشد

کرمان- ایرنا- هر روز خبری از مشکلات و ناپختگی‌های مدیریت شهری کرمان توسط برخی اعضای باتجربه‌تر شورا بیرون می‌زند و باید گفت کو گوش شنوا؛ مثل حالا که گفته می‌شود به علت «چاره‌اندیشی نکردن» شهردار، آتیه فرآیند کنونی مزایده‌ها و مناقصه‌های این نهاد معلوم نیست دچار چه سرنوشتی شود.

به گزارش ایرنا، غیر از سرنوشت افتتاح پل مهم شهدای خلبان که چندبخش مهم شهر کرمان را به هم متصل می کند و برای بهره برداری درگیر مشکلات متعددی است، یکی از دیگر موضوعات مطرح در یکصد ویازدهمین نشست علنی شورای شهر کرمان طی روز دوشنبه سوم مهر، وضعیت مناقصه ها و مزایده ها بود که رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه گذاری شورای شهر کرمان که از باتجربه تر های این شورا به شمار می رود ضمن اشاره به یک قرارداد درزمینه تامین روشنایی اطراف شهر، نکاتی هشدارآمیز را نیز برای آتیه این وضعیت به سخن آورد؛ از مناقصه های بی مشتری و مراتبی که باید چاره اندیشی می شد.

شرح ماجرا

واقع اینکه گسترش شهرنشینی و مشکلات خاص زندگی شهری بیش از پیش ضرورت توجه همه جانبه به راهبردهای سودمند برای بهینه‌سازی زندگی ساکنان شهرها را ضروری ساخته است؛ از این‌رو، بسیاری از نهادها و شهرداری‌ها مناقصه‌های مختلف و متنوعی را به منظور انجام پروژه هایی در بخش خدمات، خرید کالا یا سایر موارد دیگر برگزار می‌کنند.

حسین چناریان رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه گذاری شورای شهر کرمان در این نشست خطاب به شهردار با تاکید بر اینکه در مناقصه‌ها و مزایده‌های شهرداری یا کسی شرکت نمی کند یا تنها یک یا ۲ شرکت کننده دارد، گفت: نزدیک به ۹۹ درصد معاملات شهرداری از طریق سامانه انجام می‌شود و سامانه هم شرایط و ضوابط خاصی دارد که البته در شهرداری وظایف مربوط به چارچوب ضوابط این سامانه مدنظر قرار می گیرد.

شهرداری کرمان هرروز پرمشکل‌تر از دیروز؛ عضو شورا: برای مزایده‌ها چاره‌اندیشی نشد

وی ادامه داد: اما عمده مزایده‌ها و مناقصه‌هایی که در اجرای پروژه‌های شهرداری انجام می‌شود به نظر می‌آید یا باید گفت قریب به اکثر آنها یا شرکت‌کننده ندارند یا یک مورد شرکت‌کننده دارد که آن یک مورد هم به نوعی با کسب اطلاع از واجد شرایط بودن و دیگر مسائل می‌آید و در آن مزایده یا مناقصه شرکت می‌کند.

این نوع کار به صرفه و صلاح شهرداری نیست

چناریان اظهارداشت: به دوستان در کمیسیون معاملات شهرداری گفتم که این نوع کار در روند برگزاری مناقصه‌ها و مزایده‌ها به صرفه و صلاح شهرداری نیست.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه گذاری شورای کرمان بیان کرد: در ۲ هفته گذشته سه، چهار جلسه کمیسیون معاملات شهرداری به‌دلیل اینکه شرکت‌کننده نداشتیم لغو و ۲ جلسه هم تنها با یک شرکت‌کننده برگزار شد.

وی اظهارداشت: در گذشته در بسیاری از آگهی‌هایی که برای مناقصه با مزایده انجام می‌دادیم هم شرکت‌کننده خوب بود و هم استقبال خوبی انجام می‌شد.

مشکلات اقتصادی هست اما

چناریان بیان کرد: دُرست است که از علل اصلی کاهش تعداد افراد شرکت‌کننده بحث شرایط اقتصادی است ولی از آن طرف( شهرداری) هم چاره اندیشی نکرده است.

وی خاطرنشان کرد: افراد و مسئولانی که تقاضای اجرای این معاملات و قراردادها را می‌دهند در حد اینکه یک مکاتبه اداری انجام دهند و به بخش مربوط به قراردادها بگویند که این موضوع را برگزار کند اکتفا می کنند و دیگر پیرامون آن هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند.

رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه گذاری شورای کرمان بیان کرد: باید یک کارگروه و جلسه خاصی را در حوزه معاملات فعال کنیم و اطلاع‌رسانی‌ها هم دقیق باشد.

قرارداد روشنایی رینگ شهر

موضوع قرارداد روشنایی رینگ شهر نیز از دیگر مسائل این جلسه بود که چناریان عضو شورا با اشاره به اینکه درباره قرارداد روشنایی رینگ شهر نیز باید بررسی بیش‌تری انجام شود، خطاب به شهردار گفت: به نظر می‌رسد اجرای قرارداد با کسی که برنده شده دارد حاشیه‌ساز می‌شود و در همین راستا باید در نظر داشت اگر پیمانکاری که برنده شده، ضابطه لازم را نداشته و امروز توان اجرای کار را ندارد نباید برای شهرداری مشکل‌ساز شود.

چه خبر از افتتاح پل شهدای خلبان

اما اتمام فاز یک پل شهدای خلبان از دیگر مسائل مهمی بود که در این جلسه مطرح شد؛ پلی که بخشی از پروژه مهم بزرگراه شهید سلیمانی است که از ۱۰ سال پیش تاکنون به عنوان مسیر دسترسی به موازات بلوار جمهوری اسلامی مطرح بوده و قرار است شرق و غرب شهر کرمان را به هم متصل و ترافیک سنگین شهر کرمان را نیز بکاهد.

برای اجرای فاز یک پُل شهدای خلبان مشکلات جدی طی این سال‌ها وجود داشته که دغدغه هایی مثل موضوع تملک ۱۳ ملک مسیری و همکاری نکردن اداره کل محیط زیست استان از جمله آنها خوانده شده است.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر کرمان در این نشست شورا با اشاره به اینکه روند اجرای پروژه پل شهدای خلبان سرعت خوبی گرفته است، یکسری نگرانی را با شهردار کرمان در میان گذاشت و گفت: اما ۲ معارض جدی در مسیر اجرای این پروژه وجود دارد و پیمانکار این پروژه هم بسیار از وجود این ۲معارض نگران است.

شرکت برق همکاری خوبی ندارد

منصور ایرانمنش با اشاره به این ۲ معارض خطاب به شهردار ادامه داد: درباره تاسیسات برق گویا اداره برق همکاری خوبی با پروژه پل شهدای خلبان ندارد و اگر نیاز است استانداری مداخله کند یا خود شما(شهردار) پیگیری کنید تا سرعت کار پایین نیاید.

وی افزود: قرار بود تا آخر سال و در بهمن ماه جاری پروژه فاز یک پُل شهدای خلبان به بهره‌برداری برسد ولی متاسفانه با وضعی که الان در روند اجرای پروژه وجود دارد اگر معارض برطرف نشود ممکن است کار تا سال آینده ادامه پیدا کند.

شهرداری کرمان هرروز پرمشکل‌تر از دیروز؛ عضو شورا: برای مزایده‌ها چاره‌اندیشی نشد

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر کرمان خطاب به شهردار کرمان بیان کرد: بخشی از این معارضان به محیط زیست مربوط می‌شود و قرار بود قسمتی را آزاد کند که گویا متوقف مانده و نیاز به پیگیری جدی دارد که در اولین فرصت نشستی با محیط زیست با حضور شهردار در شورا برگزار خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: ۱۳ ملک در مسیر اجرای پروژه پل شهدای خلبان بود که کار تملک تعدادی از آنها انجام شده البته تملک تعدادی از این زمین ها مانده که این موضوع، مشکل جدی در روند اجرای پروژه است.

ایرانمنش اظهارداشت: باید بلافاصله بعد از اتمام فاز یک پل شهدای خلبان اجرای فاز دوم این پروژه را نیز آغاز کنیم و در این راستا اگر نیاز است اجرای این پروژه در بودجه سال آینده پیش‌بینی شود از همین الان در برنامه کاری باشد.

وی بیان کرد: اگر وقفه‌ای در کار رخ دهد و پس از اتمام فاز اول، فاز دوم آغاز نشود یا پروژه تعطیل شود و شهرداری بخواهد فاز دوم را چند سال دیگر اجرا کند این موضوع مشکل‌ساز خواهد شد و شاید پیمانکار را دیگر نتوان دوباره راحت پای کار آورد.

رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر کرمان تاکید کرد: اجرای فاز یک و ۲ پروژه پل شهدای خلبان به نوعی درهم تنیده است و اگر فاز ۲ اجرا نشود عملا فاز یک خیلی بهره‌روی بالا و استفاده مطلوبی را نخواهد داشت.

حرکت جدی در حوزه گردشگری کرمان

شهرداری کرمان هرروز پرمشکل‌تر از دیروز؛ عضو شورا: برای مزایده‌ها چاره‌اندیشی نشد

به گزارش ایرنا توجه به حوزه‌های گردشگری کرمان از دیگر موضوعات نشست علنی شورا بود که رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی نیز در این نشست با اشاره به اینکه فردا(سه شنبه) روز جهانی گردشگری است، بیان کرد: این روز برای استان و شهر کرمان فوق‌العاده اهمیت دارد.

محمد امینی زاده بیان کرد: این استان با بیش‌از ۷۰ اثر تاریخی ثبت ملی و ۹ اثر ثبت جهانی در کنار ویژگی منحصر به فرد وجود مرقد شهید سلیمانی فرصتی استثنایی از جهت گردشگری دارد.

وی افزود: همه ارکان دولت به ویژه مردم و شهردای مشارکت سازنده‌ای در حوزه گردشگری در چارچوب مدیریت واحد تعریف شده، داشته باشند.

امینی زاده خاطرنشان کرد: اگر همه عناصر در کنار هم قرار گیرند اتفاقات خوبی در حوزه گردشگری کرمان بیش‌از آنچه تاکنون انجام شده، انجام خواهد شد.

رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورای کرمان اظهارداشت: دوستداران محیط زیست برای پاکسازی مکان‌های گردشگری و طبیعی با هدف نجات زمین از آلودگی زباله، پلاستیک و پسماند می‌توانند حضور فعالانه داشته باشند.

وی بیان کرد: به نظر می‌آید حرکتی جدی در حوزه گردشگری کرمان نیاز است، چیزی که تاکنون در کرمان اتفاق نیافتاده که این موضوع همراهی همگان و استفاده از راهکارهای مناسب و جایگزین را می‌خواهد.

آنچه در ادامه صحن علنی شورا گذشت

قراردادن وسایل بازی در محوطه بخش آنکولوژی اطفال بیمارستان افضلی پور کرمان و درخواست تقسیط عوارض برای بعضی شهروندان کرمانی از جمله دیگر مصوبات این نشست شورا بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha